Vandring från Abisko Östra till Abisko Turiststation via "Frippes fall"

Fjällvandringen 2008 började med en försenad ankomst till Abisko Östra.Tåget ankom inte förrän kl.20.40, nästan 8 timmar försenat.
Nåväl, inte mycket att jämra sig över. Det är bara att börja gå.

Av: OBD

Min fjällvandring 2008 började med en försenad ankomst till Abisko Östra.
Tåget ankom inte förrän kl.20.40, nästan 8 timmar försenat.
Nåväl, inte mycket att jämra sig över, tänkte jag. Det är bara att börja gå.
Siktade på att nå Tältlägret vid Ballinjohka.

2007 avbröt jag min planerade vandring p.g.a magsjuka. Nu skulle jag gå den del av min planerade rutt som jag inte fullföljde 2007. Det innebar att jag skulle till korsningen av Kungsleden och leden i Alisvaggi, som i väster går ner till bron över Kammajåkka. Ledkorsningen är c:a 7 km söder om Abiskojaurestugorna.

Vandringen till Tältlägret var väl inte alltför upphetsande, men varierande
molnighet och kvällsljus gjorde att utsikten, både ut över Torneträsk och
in mot Giron, Tjåmuhas, Pallentjåkka, tidvis var riktigt tilltalande.

Kvällsutsikt mot Torneträsk på väg från Abisko Östra till Tältlägret.

Kvällsutsikt mot Pallentjåkka, Tjåmuhas och Giron.

Kvällsutsikt mot andra sidan av Torneträsk från Tältlägret.

Nästa dag gick jag in i Ballinvaggi. Lättvandrat och vacker utsikt in mot Ballinriehppi. På platån i Ballinvaggi finns resterna av det som på gamla kartor kallas Pallenvaggekåtan. Litet lockande var det att gå in och titta litet närmare på Ballinriehppiglaciären, men det fick vara den här gången. När man först svänger av in i den korta tvärdalen mot Siellavaggi har man inte så mycket utsikt. Man är klämd mellan Tjåmuhas och Balinbogicohkka. Men då har man tid att förundras över hur litet jord ibland stenskravlet det behövs för att det ska växa vackra blommor. Men snart nog öppnar sig härliga vyer västerut och vid renvaktarstugan passade det bra att ta en liten lunchpaus.

Ballinvaggi. Rester av den s.k. Pallenvaggekåtan.

Ormrot. Tvärdalen mellan Ballinvaggi och Siellavaggi.

Renvaktarstugan i Siellavaggi

Den fortsatta vandringen mot SO bjöd inte på några större överraskningar, men jag tyckte det var vackert i området kring de små sjöarna innan man kommer fram till Honga. När man kommer förbi Honga får man en fantastiskt fin utsikt mot öster, söder och väster. Tältet satte jag upp en bit från leden inte långt från den plats där det på kartan är markerat "vad".

Övre Siellavaggi, vid de små sjöarna

Honga

Alisätnos dalgång. Alip Vealevarri.

Alisätnos dalgång. Vierrocohkka i bakgrunden.

Alisätnos dalgång. Goducohkka.

Alisätnos dalgång. Goducohkka och Bogicohkka.

Dagen därpå var det varmt med strålande sol. Vid rengärdet alldeles väster om Kungsleden mötte jag ett gäng grabbar från Tyskland. De skulle gå Kungsleden ner till Kebnekajse. När de lämnade Abiskojaurestugorna gick de fel och hamnade på leden mot Unna Allakas. När de upptäckte misstaget brydde de sig inte om att vända, utan fortsatte till bron vid Rovvidievva och var nu på väg till Kungsleden. De gav mig "adressen" till en alldeles utmärkt tältplats, inte långt från bron. Där slappade jag i värmen. Tvättade mig och mina kläder.

Ahpparjavri

Samelägret alldeles väster om Kungsleden, söder om Garrdenvarri.
Vuoiddasriida och Gorsacohkka i bakgrunden.

Kamajåkkå

Nästa dag var vädret lika fantastiskt. Jag kom fram till Hoiganjohka och skulle nu ta mig upp i Hoiganvaggi. Det fanns en stig och även spår efter "4-hjulingar". Jag kom ihåg att jag någonstans läst (Utsidan???) att det var en bra idé att följa spåren i stället för stigen. Nu var det tyvärr så att hjulspåren så småningom delade sig, mer än en gång, och helt plötsligt tog de spår som jag valt att följa bara slut. Gå tillbaka, nej det ville jag inte. Stigen måste ju vara mellan mig och jokken tänkte jag och satte kurs. Det hade nog gått fortare att gå tillbaka men jag kom fram till stigen även om vägen dit gick genom en riktig björkskogsdjungel. Jag gick nu upp mot de små sjöarna mellan rengärdet vid sjön 802 och renvaktarstugan vid Hoiganjohka. Riktigt fin utsikt mot öster och sydost. Jag tycker att jag borde sett renvaktarstugan i Siellavaggi men kikaren var för dålig. Det var en monokular som även var med 2009 i Sarek. Nu är den skrotad. Nästa år går packvikten upp med 300gram. Då återgår jag till min vanliga vandringskikare. (Renvaktarstugan kanske är skymd, då hjälper det ju inte med en bättre kikare.)

Utsikt från nedre Hoiganvaggi mot Kamajåkka. I bakgrunden syns Giron, Tjåmuhas, Siellavaggi,
Ballinbogicohkka, Siellanjunni.

Goduglaciären.

Även utsikten in mot Hoiganvaggi var helt fantastisk. Jag satt länge och bara njöt. Vandringen in i dalen gick sakta, mycket sakta. Det går inte att ha brått när det är så vackert. Så småningom slog jag läger. Tog det lugnt. Tvättade både mig själv och mina kläder. Tänk att man får ha det så här bra! Nästa dag hade jag planerat att efter några km lämna Hoiganvaggi och gå upp mot Likta och sedan via Lairevaggi gå ner i Vassevaggi. Solen gick ner och jag gick "till sängs".

Hoiganvaggi mot väster. Vuolimus Hoiganjavri

Min tältplats i Hoiganvaggi

Morgonen kom och det vackra vädret var totalt borta och ersatt av mulet och regn. För mig var sikten för dålig för att jag skulle gå upp mot Likta. Jag beslöt att invänta bättre väder. Efter ett dygns väntan såg det inte ut att bli mycket bättre, så jag beslöt att fortsätta. Jag tyckte sikten fortfarande var för dålig för att gå upp mot Likta, så jag fortsatte vandra utmed sjöarna i dalen fram till backen ner mot Stuor Kärpel. Där blev plötsligt vädret mycket bättre och det blev en fin vandring norrut i Dossagevaggi. Här ser man inte mycket mer än sten, grus, klippor och vatten. Bitvis litet tråkigt men bitvis mycket vackert. Gräs finns det däremot vid södra änden av Gatterjavri. Där slog jag läger. Och just då började det regna.

Renvaktarstugan vid Hoiganjavri

Dossagevaggi mot norr

Min tältplats alldeles söder om Gatterjavri

Nästa dag fortsatte jag till Katterjaurestugan, gick över bron och följde "autostradan" ner mot Katterjåkk. Efter en dryg km, där vinterleden korsar jokken, finns en bro. Den gick jag över och gick mot öster. Gick in en bit i Vassevaggi, över jokken och rundade .1361. Fina vyer över Katterjokk, Vassijaure och området norr därom. Vassevaggi såg ut att vara värt ett besök. Det får bli en annan gång. Jag var på väg in i Gearggevaggi. Slog läger vid den jokken som kommer från den lilla sjön uppe på Vassecohka.

Katterjaurestugan vid Gatterjohka. T.h. syns Gatterjavri.

Utsikt mot Katterjåkk

Vassevaggi

Vassejavri och renvaktarstugan öster om Katterjåkk.

Utsikt ner mot Loktajavri. Väg och järnväg ser nästan ut som en parallellslalombana.

Min lägerplats vid jokken som kommer från den lilla sjön mitt i Vassecohkka

Vandringen fortsatte in i dalen. Jag stod och kikade genom kameran när helt plötsligt några renar passerade i sökaren. Jag vred mig snabbt och fångade bl.a. den här. Vilken ståtlig huvudprydnad! Sista biten in till Trollsjön är det en stor stenvall som ska passeras. Precis som jag kom fram till sjön bröt solen igenom och det var väldigt vackert. Det hela förgylldes av en tjej som satt på en sten med sina två helt underbara hundar. Hon var ute och tränade för BAMM.

Ren i Gearggevaggi

Gearggevaggi

Trollsjön

Hundar vid Trollsjön

Jag gick ut ur dalen på den östra sidan. Här mötte jag massvis med människor. Troligen en busslast med människor som skulle in och titta på Trollsjön. Jag rundade Geargecorru och gick in i nästa dalgång. Kartan anger inget namn men vi kan kanske kalla den Loktavaggi. Här såg jag på avstånd en människa som grävde i närheten av vindskyddet. När jag kom fram gick jag in i vindskyddet för en fikapaus. Straxt kom den grävande människan in. Det var en tjej som höll på med geofysiska mätningar för att kolla eventuella rörelser i marken. Hon föredrog Gearggevaggi. Där rör det sig mera sade hon.

Gearggevaggi. Nere till vänster syns den lilla forskningsstationen.

Gearggevaggi. Det här torde väl vara den mest fotograferade stenen i dalen.

Gearggevaggi. Utsikt mot Vassijaure och Vassejavri.

Loktajohka. Mot NV.

Jag vandrade vidare upp mot Låktatjåkkastugan. Det hade nu blivit litet dimma som tätnade ju högre upp i dalen jag kom. Det var dock lättvandrat. Bara att följa en stig som bitvis var en smärre väg. Dimman lättade något och helt plötsligt kunde jag se stugan. Jag gick in och frågade var det var lämpligt att sätta upp tältet. Tältet var inte helt torrt, men den här platsen är ju litet luftig, så det torkade väldigt fort. Jag passade på att utnyttja tvättmöjligheterna i stugan. Efter att ha ätit somnade jag ganska snart med regnet smattrande mot tältduken.

På vägen upp till Låktatjåckastugan.

Dimma på vägen upp till Låktatjåckastugan.

Låktatjåckastugan dök helt plötsligt upp i dimman.

Låktatjåkkastugan och mitt tält.

Dagen därefter var det dimma åt alla håll utom neråt dalen där jag kommit ifrån. Inne i stugan läste jag att väderprognosen för de två närmaste dagarna var mulet och regn, mycket regn. Men det blåste friskt så dimman försvann mer och mer. Väldigt fin utsikt ner i dalen som jag vandrade upp i dagen innan. Jag följde leden söderut mot Latnjavaggi. Landskapet här är kargt med en hel del snöfält och även is på småsjöarna. Utsikten ner i Latnjavaggi tyckte jag var härlig. Dalen svänger ju, så man ser inte Latnjajavri, men i fonden reser sig Latnjacorrus branta västvägg.

Utsikt mot NV från min väg söderut från Låktatjåkkastugan.

Liten vacker sjö.Utsikt mot V från min väg söderut från Låktatjåkkastugan.

Till vänster, där dimman sänker sig ner, går man upp för att sedan gå ner i Latnjavaggi. Man kan även välja att där följa leden rakt österut till Måndalen och Kåppatjåkka.

Övre delen av Latnjavaggi.

Straxt efter att jag passerat forskningsstationen mötte jag två grabbar och två tjejer. De kom från Kårsavagge och var nu på väg till Låktatjåkkastugan. Vi snackade en stund och det visade sig att den ena grabben kommit förbi mig året innan då jag låg stilla p.g.a. magsjuka. Ibland är fjällvärlden liten.

Latnjavaggi med Latnjajavri. Forskningsstationen vid sjökanten.

Här slutar Latnjavaggi och en led går rakt ner i Kårsavagge. I bakgrunden troligen Hoigancorru.

Jag vek nu av åt öster. Målet var Frippes fall. Vägen dit regnade det en hel del, men tidvis kunde jag få fin utsikt över Kårsavagge. Frippes fall är nog det vattenfall som föranlett flest inlägg här på Utsidan. När jag kom dit var det egentligen för tidigt att slå läger, men jag kunde ju bara inte låta bli. Bra tältplats med vatten alldeles intill. Det är kyligt, blåser och regnar. Vad kan då vara skönare än att krypa in i tältet och bara slappa.

Kårsavagge

"Frippes fall"

Min tältplats vid "Frippes fall".

Nästa dag var vädret markant bättre. Jag lämnade Frippes fall och gick mot ost-nordost. Hade tänkt att vika av mot nordväst och gå till Måndalen, men mitt vänstra knä tyckte det skulle vara skönare att gå direkt mot Abisko. Så blev det. Jag tog ytterligare ett farväl av Frippes fall och gick mot en liten namnlös kulle mellan Alip- och Lulip Cahcenjoaski. På vägen dit var det fin utsikt över östra Kårsavagge.

Vid vänstra kanten av den hitre sjön ligger "Frippes fall".

Kårsavagge mot öster.

Från kullen var vyn in i dalen mot nordväst fin. Där går leden mot Kåppatjåkka och Måndalen. Leden ansluter sedan ovanför Latnjavaggi till leden mot Låktatjåkkastugan. Även utsikten ner mot Björkliden med Torneträsk var fin. Vyn in mot Ballinvagge i sydost var inte så tokig heller. Mot söder såg man, trots lite dis, till Ahpparjavri. Den vyn gillade jag.

Vy åt NV, in mot Kåppatjåkka.

Vy mot Björkliden och Torneträsk.

Vy mot Ballinvaggi.

Vy mot söder. Njunesgeahoi t.h., Giron t.v. och Garddenvarri i mitten.
Goduglaciären långt i bakgrunden.

Sedan gick jag upp på Slåttatjåkka. Därifrån var utsikten fin mot Lapporten, Nissonvaggi och Ballinvaggi såväl som mot Abisko och Torneträsk.

Från Slåttatjåkka mot Lapporten.

Från Slåttatjåkka mot Ballinvaggi. Tjåmuhas t.h.

Från Slåttatjåkka mot Torneträsk.

Från Slåttatjåkka mot Abisko och Torneträsk

Det blåste friskt, så jag gick ner i en skreva för att få lä under lunchpausen. Både mitt vänstra knä och jag tog det sedan väldigt lugnt ner till Abisko Turiststation.

Vandringen från Abisko Östra till Abisko Fjällstation via "Frippes fall" var över. Det var en mycket trevlig vandring. Lättvandrat och härlig, omväxlande natur. För den som inte varit i området, kan jag rekommendera rutten.

Jag bokade ett rum och åt en trerätters middag. Efter en natt med dålig sömn åkte jag hem. Förseningar bitvis under hemvägen, men jag kom hem enligt tidtabellen!

2009-12-29 12:56   päeng
Trevlig berättelse, Latnjavagge är en favorit jag gärna återkommer till, gick där senast i somras och gick ungefär samma väg som dej österut. Vek dock av och gick över Nunjesgeachi-Abiskojaure- Siellavagge- Ballinvagge- Abisko

2009-12-29 13:37   Staffan Andersson
Instämmer, trevlig berättelse. Vore skoj att kunna klicka upp bilderna i större format.

2009-12-29 15:53   Håkan Jansson
Mycket trevlig och läsvärd berättelse, dessutom vackra bilder. Följde med intresse hela vandringen på kartan.

2009-12-29 17:01   OBD
Tack för era kommentarer!
Min avsikt var att man skulle kunna klicka upp bilderna i större format, men jag gjorde tydligen något fel när jag lade in bilderna.

2009-12-29 18:09   thegedd
Man blir sugen, följde med egen karta. Vissa bilder var "riktigt" vackra........

Svar 2009-12-29 20:08   OBD
Tack Jesper!
Man blir nästan alltid sugen när man läser om och ser på bilder från fjällvärlden.

2009-12-29 18:25   Håkan Friberg
Mycket läsvärd text om välbekant område. Det gläder mig förstås att du tog med Frippes fall i rubriken. En av årets vandringar kommer att passera Frippes fall. Då kommer jag att ha med mig en fjällvandrarnovis. Så åtminstone ytterligare ett diplom kommer att delas ut efter sommaren.
Skulle någon läsa detta och undra vad tusan jag babblar om - läs här: http://www.utsidan.se/blogs/majjens/index.htm?tag=33

Svar 2009-12-29 20:15   OBD
Tack Håkan!
Frippes fall kan väl knappast någon utsiding ha undgått att läsa om. Men kanske inte alla känner till din generositet att dela ut diplom.
Mitt B4 hänger på väggen framför datorn.

2009-12-30 00:39   Anders_sthlm
Jag tycker så mycket om att du skriver om det här Bertil. Mina minnen ifrån det där området är väldigt förknippade med just dig faktiskt. Branten upp mot Honga.. Du ger området ett ansikte på nått vis. Jättefint att läsa om det här just nu på nått vis mitt i vintermörkret. Det är som om snön smälter på nått vis och man följer med och går..
Dom där bergen runt Abisko finns alltid på näthinnan, var man än befinner sig i världen..

Svar 2009-12-30 10:49   OBD
Tack Anders!
Ja, visst är det fina områden. Men du, nu när snön har kommit hoppas jag att den inte smälter för fort. :)
Gott Slut och ett Gott Nytt!

2009-12-30 06:16   såg
härliga biler. och bra berättad,

Svar 2009-12-30 10:52   OBD
Tack Torgny!
Jag beklagar att jag inte lyckades göra det möjligt att klicka upp bilderna till större format.

2009-12-30 12:43   OBD
Nu är det möjligt att klicka upp bilderna i större format.
Tack Ulrika!

2009-12-30 21:10   Bulingen
Trevlig läsning, tack för det! Mycket fina bilder dessutom, bra! För att inte tala om vilket vackert tält du har:-)
Saknar dock någon dusch-bild från Frippes fall! För det gjorde du väl?

Svar 2009-12-30 21:41   OBD
Tack så mycket för din kommentar.
Kan man anta att du själv har ett rött Nallo2??
Nej, någon duschbild har jag inte. Om jag hade en skulle det nog mycket till innan jag publicerade den. Men, det är klart, då skulle jag ju få ett A-diplom. Hm.... Tål att överväga. :)

2009-12-31 09:49   crobbo
Herligt! jag kommer nog aldrig trottna pa bilder av detta slag

Svar 2009-12-31 11:49   OBD
Tack för din kommentar!
Kul att du tycker om bilderna även om de inte är några fotografiska mästerverk precis.

2010-01-01 15:44   PeAC
hahah den renen hade minst fem par händer på hornen :)

Fina bilder förresten! Kul att du lagt upp så många bilder!

Svar 2010-01-01 15:49   OBD
Tack för din kommentar!
Kul att du gillade bilderna. Ibland kan en bild säga mer än tusen ord.

2010-01-03 22:58   Ahkká
Hej, trevlig berättelse och fina bilder! Speciellt området runt Kårsavagge är ett av mina favvoställen i fjällen.

Svar 2010-01-04 10:24   OBD
Tack så mycket!
Jag har ju bara snuddat vid Kårsavagge, men nog är det ett fint område, det är då helt säkert.

2010-01-04 15:39   Skogsanna
Vackra bilder och fint skrivet, jag blir sugen på att vandra när jag läser.
När jag vandrade upp till Låktatjåkkastugan från samma håll för ett par år sedan stod jag intill "nödstugan" den kåtaliknande byggnaden med skorsten till höger på din bild utan att se det stora huset. Det var inte bara dimma, det var helmulet uppe i molnen. Backen upp blev bara brantare och brantare och vi följde ledkryssen utan att se mer än möjligen ett i taget och plötsligt var vi framme.

Svar 2010-01-04 15:55   OBD
Tack så mycket för din kommentar!
I sådan dimma som du hade var det ju skönt att ändå kunna se ledkryssen. Det kan ju vara värre än så :)
Men stugan ligger fint tycker jag.

2010-01-04 22:46   Minnatur
Sitter här och känner doften av fjäll, hör surret av mygg och fräset från köket som sliter med kokandet av vatten... UNDERBART!

Jag gillar att du spänt tältet klanderfritt... Det är något med bilder på tält... man vill väl hitta den perfekta boplatsen precis som våra anfäder gjorde på sin tid.

Fiskade du något på vägen, du borde ha passerat 100 000-tals vackra och goda ädelfiskar....

Hur länge var du ute på vandring?

Tack för en upplevelse och åter upplevelse...

Svar 2010-01-05 00:26   OBD
Tack så mycket för din kommentar!
Jag hade mat för 15 dagar men var bara ute 10dagar. Jag har nästan alltid med mig mat hem när jag varit ute. En marginal som jag gärna vill ha. Nu fick jag ju ont i ett knä, så jag kortade ner vandringen. Nej, jag fiskar inte. Jag håller med dig, tältplatsen är viktig. Men ibland är jag dum och går för länge så mörkret kan tvinga mig att ta "första acceptabla" tältplats. Det känns inte bra.

2010-01-08 21:26   Thomas Traneving
Vilken härlig berättelse med många vackra bilder. Längtar ut igen!
/H

Svar 2010-01-08 22:46   OBD
Tack så mycket!
Du har så rätt, man längtar ut igen!

2010-01-10 13:59   jooose
satans fjällporr!
å vad jag blir taggad på vandring!

Svar 2010-01-10 16:00   OBD
Tack ska du ha!
Att du blir taggad på vandring gör mig glad!

2010-01-10 23:56   Gidenstam
Åh, vad sugen jag blir, Har ritat in din rutt på kartan och kan mycket väl tänka mig at gå liknade i framtiden. Ett diplom från frippes fall är lockande :-)

Svar 2010-01-11 20:35   OBD
Tack för din kommentar!
Ja, Abiskofjällen är fina. Ett "Frippes fall"-diplom är ju en extra bonus. ;-)

2010-01-20 20:21   Walters
Fina bildar, ock god beskrivning.

Hvornår på året i 2008 gick du?

Svar 2010-01-20 20:37   OBD
Tack för din kommentar!
Jag gick de första veckorna i augusti.

2010-01-31 00:08   BeatriceK
Skall ta fram min karta plotta ut din rutt och ha den i minnet nästa gång jag ger mig ut. Ser jättefint ut, bra beskrivet och vackert fotat. Låktatjåkta verkar alltid vara svårhittad själv ramlade jag ner framför den på mitt första fjälläventyr.

Svar 2010-01-31 16:02   OBD
Tack så mycket för din kommentar. Området är fint och bjuder på växlande natur. Beträffande Låktatjåkta var den inte svårhittad från det håll jag kom, men den kom ändå litet plötsligt på. Hoppas att du inte gjorde dig illa när du "ramlade ner framför den". :-)

2010-02-03 05:19   kånken
Jag har själv enbart erfarenhet från vinterturer i området men din berättelse ökar lusten för en sommartur rejält. Du har en fin och lågmäld berättelse att ge, som med dina bilder skapar en egen liten upplevelse. Tack för den!

Svar 2010-02-03 11:46   OBD
Tack för din kommentar! Själv har jag inga erfarenheter av vinterturer. Kan dock rekommendera sommarturer, både i Abisko-området och andra fjällområden.

2010-02-04 15:06   BeatriceK
@Bertil, ett svullet knä blev resultatet. Äventyret i fråga beskrivs här http://www.utsidan.se/cldoc/att-hitta-igen-sig-sjalv-vilse_12467.htm

Svar 2010-02-04 15:47   OBD
Tack för länken till din berättelse! Det var kul att läsa. Jag gick ju åt andra hållet. Fick också ont i ett knä. Utan att ha ramlat. Ålder och svaghet troligen. :-)

2018-09-07 11:44   Anastasia
Hi!
Could you please tell me how far this beautiful Renvaktarstugan i Siellavaggi from Abisko Turiststation? Is it easy to find it? Can I reach it in one day?
Thank you :)

Svar 2018-09-08 00:02   OBD
It is about 16 km from Abisko. For some hikers it is easy to make it in one day but for me it would be a tough day. You follow the trail (Kungsleden) from Abisko about 5 km. Leave the trail and follow a path up to "Tältlägret". Then go on in the valley Ballinvagge. At the end of Ballinvagge you turn to the W-SW trough a small valley between Tjåmuhas and Ballinbogicohkka and there it is.
Please note that the hut is private and locked. But it is possible to pitch a tent in the area around.
Please also look at the map BD6.