Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

utsidanred

Forumvärd
Hej medlemmar!

I juni kommer vi att fokusera extra mycket på vandring i Sarek på Utsidan! En central fråga för som alla som ska vandra i området är var turen ska utgå från. Några populära platser är Kvikkjokk, Ritsem, Saltoluokta och Suorva.

Nu är vi nyfika på att höra av dig som har vandrat i Sarek - vilken plats tycker du är bäst att börja på? Och vilka är dina bästa tips inför vandring i nationalparken?

Svara gärna på vår enkät - och dela dina bästa tips här i tråden!

Skall man se till de start/slutpunkter för en Sarekvandring som man kan nå vägledes borde även Sitoälvbron inkluderas i listan.

Vill man verkligen få mäktiga vyer att vandra in i Sarek mot, och en känsla av ett kommande äventyr föreslår jag givetvis Sitoälvsbron, både båt och till fots. Där vandrar du rakt in i Rapadalens gap med branta klippor, Skierfe och Nammatj mitt framför dig. Samma gäller Vägen västerut och Ritsem där Sarekmassivet tornar upp sig långt bort i fjärran och Lapplands drottning Ahkka i blickfånget. Dessa är kanske de mest fantasieggande vägarna in i Sarek.
Hur häftigt som helst!

Senast ändrad:
Det handlar inte om bästa eller sämsta platsen att börja vandringen, det handlar om vilka områden man vill besöka.

Om jag vill gå i södra delen då börjar jag i Kvikkjokk, i censtrala delar då börjar jag i Suorva och i norra delen då bli det Ritsem. Samma gäller avsluta turen, där det är närmast ut.
Jag har startat i Kvikkjokk flera gånger men det är verkligen inte en favoritplats.

Lite tips då:
- Försök inte se allting på en gång, utan börja med någonting. Har man varit i Sarek så kommer man återkomma.
- Tälta eller bo i stuga? Smaken är som baken.
- Gå på led eller gå obanat? Obanat är mjukare och man går dit fötterna bär en. På led går man...på led.
- Tältplatser finns överallt, om man kommer upp ovan trädgränsen. Att tälta är frihet på riktigt.
- Räkna med en dag för att ta sig "in i Sarek" och en dag för att ta sig ut ur Sarek. En vandring kan vara kort, men en vecka totalt sett är bra att räkna med.
- Lär dig hantera karta och kompass. En 2,5"-mobilskärm ger en dålig översikt över området man ser.

Finns såklart mycket mer att säga...men börja med att fundera på vad man vill uppleva. Man upplever Sarek, och det är inget man kommer att ångra.

Det finns varken leder eller stugor i Sarek så hur menar du där Totteman?

Det är tält och obanat som gäller överallt i parken.

Jag har gått in från Ritsem och Sourva. Från Ritsem är det fina vyer med Akkamassivet framför sig, men det är en bra bit till Sarek. Först ska man förbi Stora Sjöfallet och kanske Padjelanta, så en dagsetapp ifrån. Nackdel att man måste åka lång båtfärd.

Sourva är smidigast men inte finast, men tar bara några timmar innan man är upp på kalfjället och man får vyerna. Och man slipper köpa en dyr båtbiljett. Sourva är inte så kul att avsluta vid om man inte har bilen full med god mat. Och dusch och bastu får man va utan.

Det finns varken leder eller stugor i Sarek så hur menar du där Totteman?

Det är tält och obanat som gäller överallt i parken.

Jag har gått in från Ritsem och Sourva. Från Ritsem är det fina vyer med Akkamassivet framför sig, men det är en bra bit till Sarek. Först ska man förbi Stora Sjöfallet och kanske Padjelanta, så en dagsetapp ifrån. Nackdel att man måste åka lång båtfärd.

Sourva är smidigast men inte finast, men tar bara några timmar innan man är upp på kalfjället och man får vyerna. Och man slipper köpa en dyr båtbiljett. Sourva är inte så kul att avsluta vid om man inte har bilen full med god mat. Och dusch och bastu får man va utan.
Tack för din fråga @pooll och det är lika bra att förtydliga hur jag menar.

Leden som går igenom Sarek är Kungsleden, och den börjar egentligen i Hemmavan och slutar i Abisko i norr. Från Kvikkjokk, precis söder om Sarek, går leden norrut och precis innan den går in i själva nationalparken så finns STF Pårte Fjällstuga som man kan sova i. Man kan även sova i STF Kvikkjokk Fjällstation innan man börjar vandringen, eller för all del avslutar vandringen. Kvikkjokk är också utanför nationalparken.
Kungsleden fortsätter från Pårtestugan norrut, och nästa stuga att sova i, även det utanför nationalparken, är STF Aktse Fjällstuga.

Den andra leden, även den utanför Sareks nationalpark, är Padjelantaleden, och den går igenom en liten del av nationalparken i söder, och man kan sova i Darreluopal som drivs av Badjelánnda Laponia Turism (BLT). Leden fortsätter norrut och man kan sova i Gisuris (BLT), precis utanför nationalparken, och även en bit norrut på leden i STF Akka Fjällstuga.

När man vandrar i Sarek så är det oftast dessa stugor som avses, och de ligger mycket riktigt utanför Sareks nationalpark. Det var bra att du påpekade det @pooll.

Vandrar man Kungsleden möter man många andra, och den riktiga friheten (om man nu kan säga så) infinner sig när man kliver av leden och går obanat. Att tälta är det som gäller i Sarek skulle jag vilja säga. Det finns upptrampade stigar i Sarek, men man kan lika gärna följa dit näsan pekar och ha koll på kartan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 86
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg