Det finns varken leder eller stugor i Sarek så hur menar du där Totteman?
Det är tält och obanat som gäller överallt i parken.
Jag har gått in från Ritsem och Sourva. Från Ritsem är det fina vyer med Akkamassivet framför sig, men det är en bra bit till Sarek. Först ska man förbi Stora Sjöfallet och kanske Padjelanta, så en dagsetapp ifrån. Nackdel att man måste åka lång båtfärd.
Sourva är smidigast men inte finast, men tar bara några timmar innan man är upp på kalfjället och man får vyerna. Och man slipper köpa en dyr båtbiljett. Sourva är inte så kul att avsluta vid om man inte har bilen full med god mat. Och dusch och bastu får man va utan.
Tack för din fråga
@pooll och det är lika bra att förtydliga hur jag menar.
Leden som går igenom Sarek är Kungsleden, och den börjar egentligen i Hemmavan och slutar i Abisko i norr. Från Kvikkjokk, precis söder om Sarek, går leden norrut och precis innan den går in i själva nationalparken så finns STF Pårte Fjällstuga som man kan sova i. Man kan även sova i STF Kvikkjokk Fjällstation innan man börjar vandringen, eller för all del avslutar vandringen. Kvikkjokk är också utanför nationalparken.
Kungsleden fortsätter från Pårtestugan norrut, och nästa stuga att sova i, även det utanför nationalparken, är STF Aktse Fjällstuga.
Den andra
leden, även den utanför Sareks nationalpark, är Padjelantaleden, och den går igenom en liten del av nationalparken i söder, och man kan sova i Darreluopal som drivs av Badjelánnda Laponia Turism (BLT). Leden fortsätter norrut och man kan sova i Gisuris (BLT), precis utanför nationalparken, och även en bit norrut på leden i STF Akka Fjällstuga.
När man vandrar i Sarek så är det oftast dessa stugor som avses, och de ligger mycket riktigt utanför Sareks nationalpark. Det var bra att du påpekade det
@pooll.
Vandrar man Kungsleden möter man många andra, och den riktiga friheten (om man nu kan säga så) infinner sig när man kliver av leden och går obanat. Att tälta är det som gäller i Sarek skulle jag vilja säga. Det finns upptrampade stigar i Sarek, men man kan lika gärna följa dit näsan pekar och ha koll på kartan.