Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

utsidanred

Forumvärd
Hej medlemmar!

I juni kommer vi att fokusera extra mycket på vandring i Sarek på Utsidan! En central fråga för som alla som ska vandra i området är var turen ska utgå från. Några populära platser är Kvikkjokk, Ritsem, Saltoluokta och Suorva.

Nu är vi nyfika på att höra av dig som har vandrat i Sarek - vilken plats tycker du är bäst att börja på? Och vilka är dina bästa tips inför vandring i nationalparken?

Svara gärna på vår enkät - och dela dina bästa tips här i tråden!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vill man verkligen få mäktiga vyer att vandra in i Sarek mot, och en känsla av ett kommande äventyr föreslår jag givetvis Sitoälvsbron, både båt och till fots. Där vandrar du rakt in i Rapadalens gap med branta klippor, Skierfe och Nammatj mitt framför dig. Samma gäller Vägen västerut och Ritsem där Sarekmassivet tornar upp sig långt bort i fjärran och Lapplands drottning Ahkka i blickfånget. Dessa är kanske de mest fantasieggande vägarna in i Sarek.
Hur häftigt som helst!

Senast ändrad:
Det handlar inte om bästa eller sämsta platsen att börja vandringen, det handlar om vilka områden man vill besöka.

Om jag vill gå i södra delen då börjar jag i Kvikkjokk, i censtrala delar då börjar jag i Suorva och i norra delen då bli det Ritsem. Samma gäller avsluta turen, där det är närmast ut.
Jag har startat i Kvikkjokk flera gånger men det är verkligen inte en favoritplats.

Lite tips då:
- Försök inte se allting på en gång, utan börja med någonting. Har man varit i Sarek så kommer man återkomma.
- Tälta eller bo i stuga? Smaken är som baken.
- Gå på led eller gå obanat? Obanat är mjukare och man går dit fötterna bär en. På led går man...på led.
- Tältplatser finns överallt, om man kommer upp ovan trädgränsen. Att tälta är frihet på riktigt.
- Räkna med en dag för att ta sig "in i Sarek" och en dag för att ta sig ut ur Sarek. En vandring kan vara kort, men en vecka totalt sett är bra att räkna med.
- Lär dig hantera karta och kompass. En 2,5"-mobilskärm ger en dålig översikt över området man ser.

Finns såklart mycket mer att säga...men börja med att fundera på vad man vill uppleva. Man upplever Sarek, och det är inget man kommer att ångra.

Det finns varken leder eller stugor i Sarek så hur menar du där Totteman?

Det är tält och obanat som gäller överallt i parken.

Jag har gått in från Ritsem och Sourva. Från Ritsem är det fina vyer med Akkamassivet framför sig, men det är en bra bit till Sarek. Först ska man förbi Stora Sjöfallet och kanske Padjelanta, så en dagsetapp ifrån. Nackdel att man måste åka lång båtfärd.

Sourva är smidigast men inte finast, men tar bara några timmar innan man är upp på kalfjället och man får vyerna. Och man slipper köpa en dyr båtbiljett. Sourva är inte så kul att avsluta vid om man inte har bilen full med god mat. Och dusch och bastu får man va utan.

Det finns varken leder eller stugor i Sarek så hur menar du där Totteman?

Det är tält och obanat som gäller överallt i parken.

Jag har gått in från Ritsem och Sourva. Från Ritsem är det fina vyer med Akkamassivet framför sig, men det är en bra bit till Sarek. Först ska man förbi Stora Sjöfallet och kanske Padjelanta, så en dagsetapp ifrån. Nackdel att man måste åka lång båtfärd.

Sourva är smidigast men inte finast, men tar bara några timmar innan man är upp på kalfjället och man får vyerna. Och man slipper köpa en dyr båtbiljett. Sourva är inte så kul att avsluta vid om man inte har bilen full med god mat. Och dusch och bastu får man va utan.
Tack för din fråga @pooll och det är lika bra att förtydliga hur jag menar.

Leden som går igenom Sarek är Kungsleden, och den börjar egentligen i Hemmavan och slutar i Abisko i norr. Från Kvikkjokk, precis söder om Sarek, går leden norrut och precis innan den går in i själva nationalparken så finns STF Pårte Fjällstuga som man kan sova i. Man kan även sova i STF Kvikkjokk Fjällstation innan man börjar vandringen, eller för all del avslutar vandringen. Kvikkjokk är också utanför nationalparken.
Kungsleden fortsätter från Pårtestugan norrut, och nästa stuga att sova i, även det utanför nationalparken, är STF Aktse Fjällstuga.

Den andra leden, även den utanför Sareks nationalpark, är Padjelantaleden, och den går igenom en liten del av nationalparken i söder, och man kan sova i Darreluopal som drivs av Badjelánnda Laponia Turism (BLT). Leden fortsätter norrut och man kan sova i Gisuris (BLT), precis utanför nationalparken, och även en bit norrut på leden i STF Akka Fjällstuga.

När man vandrar i Sarek så är det oftast dessa stugor som avses, och de ligger mycket riktigt utanför Sareks nationalpark. Det var bra att du påpekade det @pooll.

Vandrar man Kungsleden möter man många andra, och den riktiga friheten (om man nu kan säga så) infinner sig när man kliver av leden och går obanat. Att tälta är det som gäller i Sarek skulle jag vilja säga. Det finns upptrampade stigar i Sarek, men man kan lika gärna följa dit näsan pekar och ha koll på kartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips