Tävla om boken "Vandra året om" av Niklas Kämpargård

Niklas Kämpargård har kommit ut med en ny bok "Vandra året om", det är en guidebok som visar att det är möjligt att ta sig ut i skog och mark året om, inte bara när förutsättningarna är som bäst utan också behovet som störst. Vi lottar ut två exemplar av boken. Mer om boken och ett smakprov.

Tävla om två böcker längst ner på sidan.

Under pandemin har vandringstrenden exploderat och allt fler vill ut i naturen. Friluftslivsprofilen Niklas Kämpargård vill i sin nya bok Vandra året om uppmuntra fler till att inte bara vandra på sommaren, utan ger tips på saker att tänka på vid vandring i alla årstider, så att man kan komma ut i naturen när behovet är som störst.

— Det är länge sedan vi med säkerhet kunde förvänta oss en vit vinter i hela landet såsom frusna insjöar, skridskoturer på havet och snörika längdskidspår var man än vänder näsan. Istället har vi tvingats vänja oss vid grönska, plusgrader och gråväder, vilket på sätt och vis är utmärkta förutsättningar för att kunna vandra året om, säger Niklas Kämpargård.

Fördelarna med att ge sig ut i lågsäsong är stora. Man behöver ytterst sällan trängas med andra och chansen att se vilda djur är betydligt större under vinterhalvåret än på sommaren. Genom att uppleva den svenska naturen året om kan man ganska enkelt minska besökstrycket i populära naturområden och ta tillvara på vandringens möjligheter till hälsa, naturupplevelser och rekreation.

Har man ingen led i närheten av där man bor, finns det sammanlagt över 5000 fina vandringsleder i alla naturreservat, och mängder av låglandsleder i hela landet. Om inte annat är helt vanliga skogsbackar utmärkta för vandring och man behöver sällan åka särskilt långt för att njuta av magiska naturmiljöer. I boken ges tips på fina naturreservat att besöka, turförslag på mängder med dagsvandringar där vandringen kan avslutas med en frasig våffla med sylt och grädde.

Att ge sig ut och vandra året om är ett bra sätt att hålla sig frisk långt upp i åldrarna. Till skillnad mot att springa eller träna på gym så upplever många människor att vandringen är mer skonsam för både knä och höfter. Dessutom motverkar den naturliga belastningen, då foten stöter i marken, osteoporos, alltså benskörhet, som blir allt vanligare i våra stillasittande liv.

"När vi rör oss i en naturlig miljö, utan stressande stimulis utifrån, tenderar stresshormonerna att sjunka och det finns mer tid för stillsamma enskilda möten med vänner, djur eller natur. Flera undersökningar visar att vi mår bra av att vara ute och att skogen och naturen främjar både den psykiska och fysiska hälsan. Den som bor nära ett lövskogsområde (jo det skiljer sig mellan lövskog och barrskog) eller tillbringar långa vistelser i naturen, har lägre stressnivåer i kroppen än de som aldrig besöker ett naturområde. Dessutom kan man se att fysisk aktivitet i naturliga miljöer har goda effekter på vår hälsostatus och att stressnivåerna tycks minska när vi spenderar mer tid utomhus."
— ur boken.

Niklas Kämpargård är skribent, fotograf och en profil inom friluftsliv. Han har skrivit flera böcker om självhushållning, odling och krisberedskap. Han har ett stort intresse för resor och har tidigare gett ut Svemester: Så reser du smart och hållbart i Sverige, Svemester - Vinter och Vara ute på LB Förlag.

Här är ett smakprov ur boken.

SVENSK NATUR – EN KÄLLA TILL UPPLEVELSER HELA ÅRET

Att ge sig ut och vandra året om är ett fantastiskt sätt att hålla sig frisk långt upp i åldrarna. Till skillnad mot att springa eller träna på gym så upplever många människor att vandringen är mer skonsam för både knä och höfter. Dessutom motverkar den naturliga belastningen, då foten stöter i marken, osteoporos, alltså benskörhet, som blir allt vanligare i våra stillasittande liv. Det enklaste sättet för att komma ut är att introducera sig själv till ett enkelt friluftsliv eller att följa med en friluftsvan vän ut i skogen. Det är alltid lättast när vädret är som bäst. Börja gärna tidigt på säsongen i det första värmande solljuset och fortsätt att vara ute under hela sommaren och långt in på höstkanten. Den som sträcker ut säsongen och accepterar att vara ute också när förutsättningarna inte alltid är de bästa, har mycket lättare att kunna njuta av en kylig dag på sommaren. Fördelen är att vädret sällan är så dåligt som det verkar när man bara tittar ut genom fönstret.

Märkligt nog har vi människor en uppfattning om att man bara gör vissa saker under en särskild tid på året. En del av detta är självklart – det är exempelvis svårt att åka skidor mitt i sommaren annat än på rullskidor – men när det handlar om uteliv kan man både vandra, laga mat, elda och njuta av naturen året om. Fördelen med våra svenska vandringsleder är att de alltid är öppna och att allt fler destinationer förstår värdet av att faktiskt kunna utöka säsongen och erbjuda vandrings- möjligheter året om. Ett exempel på en sådan destination är Funäsfjällen i Härjedalen där man under den gångna vintern provade att iordningställa vandringsleder för vinterbruk – en ute på Funäsdalssjön (det fanns också en vak i närheten där man kunde vinterbada för den som var sugen) och ytterligare en tur i anslutning till längdskidstadion i Tänndalen. Responsen lät inte vänta på sig. Nu pågår planerna för fullt för att kunna utveckla kommande års leder med möjlighet att vandra också på vintern.

Bortsett från att vandra på hemmaplan är vintervandringar utmärkta var du än åker i landet. Oavsett om du åker på en skidvecka i fjällen eller till en konferens i en större stad så finns det fina möjligheter att snöra på sig skorna och komma ut under samtliga dagar om året. Skaffa gärna en riktigt bra pannlampa för att kunna vandra när det är mörkt ute och gå gärna tillsammans med en vän (i första hand för att det är trevligare). Med lite hänsyn till andra kan man mycket väl vandra både i skoterspår och vid sidan om ett skidspår så länge man inte är i vägen eller förstör för någon. I södra Sverige är våra snöfattiga vintrar en fantastisk möjlighet för att kunna fortsätta att bedriva ett aktivt friluftsliv året om.

Välkommen ut. Till både din och min bakgård. Mer natur i vardagen!

Tävla om boken!

Sista tävlingsdag 27 oktober, bland alla svar dras två vinnare som meddelas per e-post.

Svara på frågan här:

Detta formulär kan ej längre fyllas i