Sydamerika vintern 2010

Följ med Roberto och Jonas när de utforskar Sydamerikas vackra vildmarker på sina motorcyklar vintern 2010.

För ett par månader kunde ingen tro att vi skulle åka motorcykel genom Sydamerika. Inte minst vi själva.

Vi vill med denna artikel visa att vem som helst kan göra lite mer extraordinära resor, men också att det är de små äventyren som är viktiga i vardagen.

Av: lellky

Utan körkort, i ett land med rekommenderad högertrafik, kom vi på idén att ta oss fram på motorcykel.

Jonas hade ett hyffsat jobb och Roberto blev precis klar med studierna våren 2009 då det snart var dags för avresa. Resan hade planerats sedan 2006 då vi båda hade samma sommarjobb. Jonas hade egen lägenhet, bil, båt och motorcykel. Roberto bodde fortfarande hemma. Under två år planerades det och sparades pengar, vi tänkte vara borta mer än ett år. Det skulle senare visa sig att inget blir som man tänkt sig.

Under de två åren sålde Jonas sin båt, bil och motorcykel och flyttade in i en stor lägenhet med Roberto och två andra kompisar. Utgifterna var minimala. Det mesta av lönen sparades på banken. Roberto pluggade och extrajobbade. På sommaren sommarjobbade han och sparade pengar.

Sent i februari 2009 åkte vi till Bangkok för att backpacka runt som så många andra i Sydostasien. Vi var först i Thailand och dök, för att ta oss fram hyrde vi moped på de olika ställena vi var på. Under två veckor hyrde vi moped och tog oss runt på ön Koh Pangan.

Vi var i Kambodja, där folk kör som galningar där vägarna oftast består av hål med asfalt mellan eller av rött grus, åkandes på hyrda motorcyklar kallade dirtbikes med 250cc motor då vi verkligen blev bitna att ta oss fram för egen maskin på två hjul.

I Vietnam diskuterade och drömde vi om att köra moped eller motorcykel. Planen var först att köpa på plats, men vi insåg att det inte skulle fungera så bra i plaktiken. Veckorna gick och vi var i Kina, när Roberto var förskyld och tillbringade mycket tid framför datorn, som planerna började förverkligas.

Vi började läsa om andra som åkte runt i världen på motorcykel. De flesta blev så bitna att resorna oftast blev längre än vad de först tänkt. Det gjordes en hel del research; vad kostade det, vilken typ av motorcykel behövs, vad skulle vi behöva för utrustning. En budget sattes preliminärt, en budget som spruckit flera gånger sedan dess.

Källa: http://flyvardagen.nu

Bloggen Fly vardagen

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
En reseberättelse om en solovandring som börjar med ett fjällmaraton och därefter utgår från Vålådalen och går över Stensdalsfjällen och Bunnerfjällen 5 kommentarer
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer