Stor satsning på Hundfjällets skidområde

Utvecklingen av nya Hundfjället är ett steg mot en internationell produkt med Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift, nya nedfarter och utökade snösystem.

Foto: Skistar

Utvecklingen av nya Hundfjället, som ligger mindre än 10 minuter från den kommande flygplatsen Scandinavian Mountains Airport, är ett steg mot en internationell produkt med Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift, nya nedfarter och utökade snösystem.

-Det här är ett viktigt steg för att utveckla SkiStar Sälen mot en internationell fjällresort. Det blir en total förändring av Hundfjällets skidområde där skidåkningen blir både tillgängligare och roligare. Den nya expressliften blir något unikt i Skandinavien och en alldeles extra upplevelse med hög komfort genom värme i säten och vindskydd samt en snygg design, säger Jonas Bauer destinationschef SkiStar Sälen.

Den nya Expressliften, West Express Hundfjället, öppnar 14 december 2018 och startar från mitten av Hundfjällstorget och går västerut upp på fjället. De tidigare långa bygelliftarna som går västerut kortas ned. Den kvarvarande sträckningen ersätts med två helt nya knappliftar för att förbättra komforten i barn- och familjeområdet vid Trollskogen som är ett av norra Europas mest populära familjeområden.

-Förutom att vi utvecklar skidåkningen så flyttar och förbättrar vi barnpassningen, Valles Snölekis, samt det mycket populära och charmiga matstället Fompes Grill. Ambitionen är att detta ska matcha vad som förväntas av en internationell fjällresort och ska passa både våra svenska men också kommande utländska gäster, avslutar Jonas Bauer.

Foto: Skistar

Fakta West Express Hundfjället:

• Väder- och vindskydd på stolarna
  • Värme i sätena
  • 6 m/s – åktid 3 min 48 sek (Tidigare långliftarna ca 7-8 min)
  • Kapacitet: 2600 pers/h
  • Längd: 1366 m
  • Höjdskillnad: 229 m
  • Pininfarina design – designar åt Ferrari.
  • Investeringen uppgår till 100 miljoner inkluderande snösystem, nya nedfarter, expresslift etc
  • Öppnas 14 december 2018

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer

En apriltur - vintersolo

En apriltur på Palkatjåhkka 2002m, Palkapakte 1951m og med travers av Pårtetjåhkka 2005m. 2 kommentarer
En artikel om alpin skidåkning i Libanon. 1 kommentar
En göteborgare och stockholmare ska lära sig åka utför, vistas i bergen på vintern och lära sig undvika laviner. 4 kommentarer

Gran Paradiso

Sju steg till paradiset. Det är inte fler enligt en italiensk komediförfattare. Med inspiration från hans bestigning beskrivs här hur de sju stegen ... 3 kommentarer