Paddling i Kosterarkipelagen

Inge Bäckström berättar om en septemberpaddling i Kosterarkipelagen, med sommarväder och motvind.

Av: Inge Bäckström

Helgpaddling i Kosterarkipelagen
September 2000

Lördag morgon strax efter kl 06.00 bilar undertecknad och Magnus Wedén från Göteborg utmed en nästan bilfri E6:a upp till Strömstad. Anländer Lugnets Camping vid Starekilen strax före 8.00.

I sedvanlig ordning före avfärd avnjuter vi kaffe med dopp efter att kajakerna är packade för en övernattning som planeras vid inloppet till Nord- och Sydkoster. Havet ligger spegelblankt och stilla fram för oss. Vi börjar paddla det smala och grunda sundet mellan Starholmen och fastlandet i SVV-riktning. Sundet stinker dyn så man önskar att man vore ute på öppna havet snarast möjligt! Efter 500 meters paddling svänger vi söderut och stanken blir betydligt mindre, men rofylldheten kompenserar det negativa med råge! Vi passerar några folktoma campingplatser och efter drygt 2 km från starten vänder vi västerut, mot det efterlängtade öppna havet.

Sommarväder
Solen har nu klättrat upp rejält, och havet ligger nästan spegelblankt. Vi njuter i vår lätta sommarklädsel, bestående av t-tröja, långtights och den obligatoriska flytvästen. Det är den 30:de september och temperaturen är denna tidiga förmiddag runt 15-17 grader. Otroligt, men sant; att vi lyckades med konststycket att pricka in två paddelhelger på raken med sommarväder i september! Helgen innan paddlade vi tillsammans med Kungsbacka Havspaddlare i Onsala, där vi fick uppleva en fantastisk paddeldag tillsammans med 17 andra kakjakentusiaster, vilket måste ses som att "lyckan" är fulländad!

Vi når Krugglö och gör en kort micropaus innan vi påbörjar överfarten västerut mot Sydkoster, mitt i mellan Stora- och lilla Sneholm. En överfart på ca 1800 meter. Havet ligger så gott som kav lugnt. Vi paddlar mot vittjande hummerfiskare, som inte tillhör det pratsammaste precis! Med visst motstånd visar de upp sin dyrbara hummerfångst. Så drar de snabbt vidare till viktigare göromål än att bara vispa runt med en kajak till ingen nytta, skulle man kunna tänka sig att de tänkte oss "tjottar"!?

I ett hav av öar
Redan vid planläggningen av Kosterturen sa jag till en god vän, att vi kommer att vara ute på Koster före lunch! Jag räknade rätt, det blev klockan 11.00! En timme före, utan att vi hängt i, utan paddlat väldigt lugnt, i s.k. "upptäckartempo"! Vi paddlar söderut och njuter av varje paddeldrag medan vi har ett stort hav av öar framför oss. Solen skiner från en klarblå himmel. Temperaturen har nu säkert stigit till 20 grader. De båtar vi ser är övervägande hummerfiskare. Ett fåtal segelbåtar är ute i detta kalasväder. Vi inriktar oss på att luncha på Ramsökalven, som vi når vid 12.00-tiden. En plats som "paddelguiden" visar som utmärkt lägerplats undersöks och bedöms. Här vimlar det av fårspillning. Tillreda och inta lunchen med fårspillning runtikring oss, är kanske inte aptitligt, men det stör oss inte heller! Det är ju som sagt naturligt!

"Stundentmaten" (nudlar) ger oss nya krafter, och redan efter en timmes välbehövlig lunch paddlar vi iväg och rundar Ramsökalven. Därefter påbörjar vi paddlingen norröver med en enorm arkipelag framför oss. Ett fullständigt myller av öar och skär. Här kommer Magnus GPS:are väl till nytta. Strax söder om St. Tjälleskär får vi uppleva en koloni av nyfikna sälar. De tittar nyfiket på oss, men håller ett betryggande avstånd på 5 - 10 meter från oss innan de elegant dyker ned i havet igen, för att efter en kort stund titta upp igen på samma betryggande avstånd. Vi sitter i våra ombonade kajaker på ett spegelblankt hav och njuter av dessa trevliga sälar som gör oss sällskap norrut. (En känsla av urtidsmänniskan växer fram inom mig?!) Längre fram ser vi ytterligare en sälkoloni som solar sig på skären och slänger sig i havet när vi kommer alltför nära.

Det är en känsla av välbefinnande att få uppleva ett spegelblanka hav sittande i en kajak, med sälsällskap, sommarvärme i september, en storslagen arkipelag, få tanka en rejäl dos med livgivande friluftupplevelse, samvaro med en god paddel- och friluftskompis, och när allt detta vävs samman, så blir det; värdefulla stunder som lyfter mig till himmelska höjder, eller klassiskt uttrycket; det går inte att beskriva, det måste upplevas i sin helhet!

Grillkväll med stjärnhimmel
Vi paddlar vidare i NV-riktning och når vid 16.30 tiden vår förutbestämda lägerplats, Stora Tenholmen, strax utanför vid inloppet till sundet som skiljer Nord- och Sydkoster från varandra. Vi landar på en fin sandstrand, och intar en lägerplats av den högsta graden! En halvtimme senare står vårt gemensamma nattlägret klart för besittning. Vi byter kläder, undersöker omgivningen och passar på att njuta av de sista värmande solstrålarna innan solen försvinner ned i havet.

Vid 18.00-tiden tänder vi engångsgrillen med Magnus som grillmästare. Han grillar rejäla köttbitar, som intas med tillbehör, och avnjuts i gemytlig och kamratlig samvaro! "Det är vackrast när det skymmer", har någon sagt, och mörkret kommer smygandes och kvällen hänges (fördjupa sig i) åt en tindrande stjärhimmel. En sagolik avslutning på årtusendets första september månad ute vid Kosterarkipelagen. Innan "John Blund" tar över avlyssnar vi den obligatoriska sjörapporten, som bland annat anger ostliga vindar mellan 5 till 9 m/sek! Och vi ska paddla österut i morgon!

14 km motvind
Strax efter 10.00 sitter vi återigen i våra ombonade kajaker. Det vackra sommarvädret som utlovades uteblev. Det är mulet och blåser enligt prognosen. Fördelen är att den ostliga vinden inte drar upp höga vågor, och jag paddlar gärna i motvind för bästa kontrollen och uppsikten på vågor. Vi paddlar sundet mellan Nord- och sydkoster som ligger kav lugnt. Det är inte många människor i farten, trots att klockan redan är över 10.00. Vädret kanske inte lockar? Vi glider förbi en karavan av Norska motorbåtar som ligger förtöjda vid hamnen. Där syns heller inget liv! Och det är inte folklivet vi heller är ute och spanar efter. Stillheten tilltalar mer!

Vi påbörjar överfarten från Brattholmen och tar riktning på Grörtholmen, och dit är det drygt 3 kms paddling i motvind. Den första biten är det långgrunt, så sjön blir krabb. Men, vi vet att längre ut blir det djupare, Kosterrännan/fjorden som vi ska över är 265 m djup! Och där ute är sjön lugnare, och vi har "bara motvinden" mot oss! Väl över, i lä bakom Grörtholmen återhämtar vi oss och dricker vatten innan vi fortsätter de sista dryga 10 km i motvinden (endast 500 meter lä, då vi paddlar norrut) fram till Starekilen, vid Lugnets Camping.

Det blev ca 14 km paddling i ren motvind. Ett utmärkt träningstillfälle, och det är så vi ser det! Årets Fjällbackatur i slutet av april i 26 grader sommarvärme, veckoturen på västkusten , och nu denna; kompenserar våran påsktur i regn på Stora Lee i Dalsland med råge! Kosterarkipelagen ett fantastisk eldorado för oss kajakpaddlare, och dit återvänder vi till våren, kanske tidigare, om förutsättningarna är dom rätta.

Vid dubbelpaddeln Inge Bäckström
2000-10-04

2003-10-25 16:20   michaelolsson
Betyg: 4
Härligt att läsa om så möjliga äventyr tycker jag, mycket inspirerande för en novis som jag.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Äntligen fick Majjen ta med Livskamraten på denna sagolika vandring mellan Silbbatjåhkkå och Råvejávrre i öster och Sulitelma och Sårjåsjaure i ... 16 kommentarer
Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. 4 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult. Den erbjuder också alternativa vägar och ... 5 kommentarer
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer