Naturvetare jagar adrenalin

Spånga gymnasiums nya program ska öka elevernas intressen för naturvetenskapliga yrken. De som går Naturvetenskap inriktning Adventure söker upplevelser och spänning.

Av: 65

- Vi har nästan inte gjort någon marknadsföring alls, men ändå fick vi många sökande och tog in arton elever. De flesta hade hört om programmet genom någon kompis, säger Clas Forslin, idrottslärare på Spånga gymnasium.

De flesta i klassen är uppvuxna med natur och friluftsliv. Några har varit scouter och alla tycker om att vara ute i naturen. Sedan i höstas har de gjort just det på schemat.

Klassen kommer paddlande i kanoter över Kalvfjärden. Som en del av kursen Friluftsliv tillbringar de två dagar i Tyresös vildmark.

Nedanför Klövberget går Clas och hans kollega Staffan Pettersson igenom vad gruppen ska göra idag. På stranden ligger hjälmar med pannlampor och klätterselar.

Tältnätter
Ungdomarna huttrar och kurar ihop sig. Det är ganska kallt för solen når inte riktigt genom trädkronornas tak så här tidigt på morgonen.

För Aliki Grigoriadou var det en ny upplevelse att sova i tält.

- Jag har blivit modigare av att gå Adventure och vågar prova mer saker, som att krypa i grotta. Jag hade aldrig tältat tidigare, men det var jättekul.

Alla kommer med liknande kommentarer. De vill göra mycket och känna adrenalinet rusa. Det ska vara fart och fläkt. Studierna fixar man liksom i förbifarten, tycker Kajsa Werner.

- Det är väldigt rolig stämning i den här klassen och vi har blivit tajta eftersom vi sover tillsammans och så. Till skillnad från i min förra klass tycker till och med tjejerna om att vara i naturen och sporta, säger Kajsa.

Spindel under jorden
Inne i grottan är temperaturen mer behaglig. Sensommarvärmen dröjer sig kvar där ett par dagar. En spindel kryper sakta på det jättelika stenblocket ovanför våra huvuden.

- Fy vad läskigt, säger en av tjejerna i gruppen, och parerar sig försiktigt förbi spindelstenen.

Röster ekar genom berget. Högstadieelever från Hammarbyskolan och Gärdesskolan är på utflykt. Området kring Klövberget har blivit allt mer populärt med tiden, berättar Clas och kränger sig fram under graniten.

- Det är väldigt mycket folk här numera. På vintern är det lugnare, men då är det snö och is. På våren finns risk för frostsprickor så då är det inte läge att krypa här, säger han och försvinner djupare in i urberget.

Ledarskap och klättring
Camilla ”Mårten” Mårtensson är typisk för eleverna på Adventure. Hon gillar att testa nya saker. Hon har klättrat förr, men har aldrig krupit i trånga grottor. Trots de spännande aktiviteterna tycker hon inte att hon missar några viktiga kunskaper.

- Man pluggar ju också. Senare ska vi läsa psykologi och ledarskap till exempel. Det tycker jag blir spännande. Jag kan tänka mig att leda folk, säger Camilla när hon stiger ur grottan igen.

Ovanför grottan står resten av klassen. Högt uppe på klippan klättrar två naturvetare. En av dem är Annluis Rodriguez.

- Vi är ganska tuffa samtidigt som vi är intresserade av naturen och kanske miljöfrågor. Det är jag, säger Annluis när hon kommit ner på marken.

Naturvetenskapsläraren Björn Furugren Beselin försöker i stenhård konkurrens med extremsporterna locka eleverna till lite undervisning i biologi och geologi.

- Många andra elever är lite rädda för att vara ute i naturen. De är rädda för ormar och för att smutsa ner sig. De här är tvärtom, säger han.

Frida Ström kan tänka sig att jobba som naturguide.

- Ja, inte tycker jag om att sitta still och lyssna på läraren, säger hon.

Text och foto: Hansi Elsbacher

Artfjället x 2

1996 gjorde Majjen en tur på Artfället med sin yngste son - 13 år. 21 år senare gör han nästan samma tur med sin äldste son - 39 år. Första gången ... 11 kommentarer
Ett försök att ta sig ner i Norges enda grotta med glaciär. 3 kommentarer

Aguiin Sarlagood

Den fransk-svenska inte-så-många-grottor-expeditionen till Mongoliet 2008. En misslyckad men ändå rätt lyckad expedition Mongoliet runt i jakt på grottor. 2 kommentarer

Under Burfjellet

Om hur vi hittade hundrametersschaktet i Edvarheimgrotta, jättekanjon i Brattligrotta och Blåklokka-ingången till Storligrotta. (Tidigare publicerad i Grottan och Norsk Grotteblad.) 2 kommentarer
För mindre än 10 000 år sedan skakades Iggesundsområdet av en jordbävning som skapade ett grottsytem som idag går under namnet Bodagrottorna. Det är med sina 2896 meter Sveriges längsta ... 11 kommentarer