Jim Danielssons punktinsatser

Poetiska berättelser från Jim Danielssons färder.

Av: Jim Danielsson

Färder

Jim Danielssons punktinsatser

Jim Danielsson bokför noga varje kilometer han paddlar, varje eskimåsväng han gör, han vet hur många paddeltag han gör på en timma, hur länge han kan sitta i kajaken och hur långt han kan paddla i ett svep (lååååångt och lääääänge). Han känner väl till vilken genomsnittshastighet han håller i olika väder, hur lång tid det tar från sovsäcken till Klart Skepp och mycket annat, kunskaper han i många lägen har stor nytta av, särskilt när det kärvar till sig ute på havet.

Men jag tror att det mer var nöjet än nyttan som först fick honom att börja bokföra sin paddling.

Jim har också en rad andra små hyss för sig när han paddlar. T.ex. är en färd inte "godkänd" om den inte korsar ett tidigare färdstreck, vilket bl.a. innebär att han inte kan ta bilen till t.ex. Medelhavet och paddla en tur där, utan han måste då paddla dit, eller därifrån och fram till ett ställe där han tidigare paddlat.

Jim erövrar också fyrar. Det innebär att han paddlar fram till och runt en fyr, så att färdstrecket beskriver en ögla runt fyren.

Förutom allt ovanstående, gör Jim också punktinsatser. Om dessa punktinsatser skriver han små poetiska berättelser för publicering i Kontaktnätets Nyhetsbrev. Jag har nu också fått Jims tillstånd att publicera dessa berättelser här på Utsidan, tack Jim!

De punkter som hittills publicerats i Nyhetsbrevet, är "Norges sydligaste punkt", "Sveriges östligaste punkt", "Danmarks västligaste punkt", "Sveriges sydligaste punkt" och klar för tryck ligger även "Danmarks nordligaste punkt". Jag vet att det dessutom finns fler punkter på gång och jag tänkte publicera dessa punktinsatser varteftersom här på Utsidan, med någon månads mellanrum.

Vi börjar alltså med Norges sydligaste punkt

Tvåa i serien är Sveriges östligaste punkt

Punkt 3 är Danmarks västligaste

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Äntligen fick Majjen ta med Livskamraten på denna sagolika vandring mellan Silbbatjåhkkå och Råvejávrre i öster och Sulitelma och Sårjåsjaure i ... 16 kommentarer
Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. 4 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult. Den erbjuder också alternativa vägar och ... 5 kommentarer
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer