Hälsingeleden från Bollnäs till Lingbo. 18 - 22 april 2012

Hälsingeleden med både strålande sol och snöväder som avslöjade en del djurspår i nysnön.

Av: Björn Norberg

Det här skulle bli en lite längre tur, fast dom ringde från jobbet så det fick bli en liten kortare tur.

Första dagen efter jag kom hem var det bara att packa ner det sista som skulle med och sen ge mig av, kom iväg halv åtta på kvällen och var vid Skajet lite efter klockan nio så den dagen blev en kort dag som mestadels gick efter en bilväg och ett villaområde. När jag var framme vid vindskyddet hade det redan börjat skymma så det första blev att tända en liten brasa som jag kunde sitta och njuta av resten av den kvällen.

Skajet

Dagen därpå vaknade jag lite sent men utvilad och pigg. Ungefär 1 km ifrån vindskyddet så ligger Tjuvbergets naturreservat där det finns ett utkikstorn 800 m ifrån den stig man går på. Har varit vid det utkikstornet tidigare och det är fin utsikt därifrån, men den här gången hoppade jag över det. Leden var bra markerad förutom att både ledmarkeringarna för Hälsingeleden och skoterleden är markerade med orange. Skoterlederna är markerade med fastspikade plastbitar medan Hälsingeleden är markerad med målade markeringar på stolpar eller på träd. Råkade ändå följa skoterleden på ett ställe, och kom då ut 50 m ifrån där leden kom ut på en liten väg. Det enda stället leden går genom ett samhälle är vid Hällbo där jag stannade och pratade med en som året innan (om jag inte mins fel) hade hjälpt 3st som hade vandrat Hälsingeleden med att dom fick övernatta i ett 8 mans tält som han hade satt upp inför jakten.

Efter det så bar det av vidare in i skogen igen och mot Gammelbodarna där det var låst överallt, kan hända att dom har öppet under somrarna. Så jag fortsatte till Nybodarna för att där fortsätta förbi på bilvägen man kommer ut på innan man svänger av på leden som leder till Nybodarna. Sen följde jag den vägen till Locksjön, var lite tråkig att gå efter vägen och det tog någon timme. Väl framme vid sjön så fanns det ingen skylt som visade vart rökstugan låg som jag tänkte övernatta i. Men nästan där sjön tog slut så är det som en vändplan/parkering och därifrån gick det en stig som är spångad. Först trodde jag att jag hade kommit fel, för det stod en stuga där men det var plast för rutorna. Det visade sig vara rätt stuga när jag kom in, men den var inte klar. Bygget har stått still sedan 2010 får man veta när man läser häftet som ligger där. Så att elda i den det går inte. Det finns ändå så att man kan ligga 8st i stugan, så det var bara att lägga mig för klockan var redan 2 på natten. Och efter 39km så var jag trött.

Här finns mer information om Rökstugan:

rökstugan vid Locksjön

Tog en liten sovmorgon den morgonen, vaknade inte förrän klockan elva och kom inte iväg förrän klockan var nästan två. Sen hade det börjat småsnöa lite när jag vaknade, och både snöandet och blåsten tilltog innan jag kom iväg. Nu skulle jag ta mig tillbaka till där leden svängde av till Nybodarna. Men jag ville inte gå hela den tråkiga bilvägen tillbaka. Så jag tag skogen som går mellan Stugubackssjön och Ramen som enligt kartan bestå av en del sankmark, men det var inte något problem att ta sig fram, vara bara att ta ut kompassriktningen och gå.

Sen blev det bilvägen resten av vägen till Nybodarna. När jag kom till Nybodarna var allt låst utom stallet. Så där tog jag skydd mot snön och blåsten under tiden som jag åt. Efter det bar det av mot Hårgabodarna. På en bilväg där mitt i skogen såg jag björnspår som kan max ha varit 30 minuter gammalt, för det snöade ganska mycket nu. Sen bara någon minut senare på samma väg kom det två stycken älgar. Gick kanske 1 km till efter det så slog jag läger för natten. Den natten blev det under en tarp/poncho.

Nu gav jag mig av den sista biten till Hårgabodarna där jag hittade en stuga som var olåst, men det var kolsvart där inne så jag satt mig i dörröppningen och åt. Sen blev det lite funderingar vart jag skulle tillbringa min sista natt ute för den här turen. Jag hade med mig en broschyr om gästrikeleden där jag såg att det skulle finnas vindskydd vid sjön Lill-Vrången. Det var inte speciellt långt att ta sig dit så jag kunde ta det lugnt den dagen. Hittade mycket djurspår i snön på vägen dit. Jag är inte så duktig på att tyda spår och så hade det blivit tösnö så spåren var inte helt tydliga, men björn vet jag att det var och troligen mård, sen räv eller varg. Måste försöka lära mig mer om olika djurspår. Hittade två stycken vindskydd vid sjön, en på varige långsida, och ett dass, men det var packat med småflugor på dasset. Det var en fin sjö med bra möjligheter till fiske ifrån land, så hit ska jag ta mig någon helg i sommar och prova på fisket. Tände mig en brasa av den genomblöta veden som fans vid vindskyddet. Sen fick jag besök av en liten groda som kom sakta gående på snön bredvid brasan.

Då var det dags att ta mig den sista biten till tågstationen i Lingbo som det var ungefär 7 km till. Kändes lite tråkigt att måsta åka hem. Så jag dröjde mig kvar ett bra tag innan jag gav mig av. Bara en liten bit ifrån sjön så låg Fallbodarna som står öppen året om. Finns plats för fyra stycken att sova och ett kök med vedspis, fast jag hittade inte någon ved där så det får man ta med sig själv. När jag hade den sista lilla biten kvar i skogen så la jag mig där i någon timme och läste och njöt av den sol som nästan ville titta fram.

Det här blev en lyckad tur och med snön som gjorde naturen ännu vackrare och att det gick att se lite spår efter djur snön. Totalt blev turen på 77km.

Det är ingen familjevänlig sträcka, är en del kuperad och vis del stenig med vissa sträckor där det ligger nerblåsta träd över stigen. Den norra delen mellan Bollnäs - Harsa ska vara mer familjevänlig och med fler vindskydd. Markeringarna var bra, var något ställe det vara lite sämre på, men det var inte något större problem.

Karta över Hälsingeleden finns att få tag i på Bollnäs turistinformation. Det finns 2 st, en Bollnäs - Mosjön (den jag gick) och Bollnäs - Harsa.

Terrängkartan 658 Kilafors, som täcker sträckan Bollnäs - Mosjön
Terrängkartan 664 Edsbyn Som täcker sträckan Bollnäs - Harsa

Finns också en sträcka från Harsa - Los. Men där finns det för tillfälle ingen ledbeskrivningskarta som det finns för dom andra 2 sträckorna. Men den är markerad på Terrängkartan.

Ska gå den streckan mellan Bollnäs-Harsa-Los När jag får tid och kommer då att skriva lite om den.

2012-05-02 17:15   Håkan Friberg
Kul med en text från mina barndomstrakter. När jag växte upp hade mina föräldrar en stuga i den lilla byn Röstbo mellan Holmsveden och Kilafors - nära Knupbodarna - så jag kände igen mig i din text. Dock fanns det inga vindskydd då.

2012-05-02 20:42   Olander
Synd att rökstugan inte blivit ordentligt klar! Har varit med och huggit virke till den...

2012-05-03 15:14   Erik F
Kul ätt läsa! Är definitivt ett område jag vill vandra mer i. Har mest bara gjort dagsturer för fiske.

2012-08-30 13:51   markanthus
Sträcker sig Hälsingeleden länge än till Los? Eller är det stopp där?

2012-09-22 18:33   Björn Norberg
Hälsingeleden den tar slut i Los, men därifrån kan man fortsätta in på Finnmarksleden som ska vara 3 mil lång. Sen ska man ju inte missa Hamra nationalpark som är efter Finnmarksleden. Ska gå den sträckan nu i Oktober, från Bollnäs till Fågelsjö där Finnmarksleden slutar. Så är det någon som vill följa med så hör bara av er.

2013-04-10 17:09   tiddelipom
Kul att läsa. Den rör trakterna där jag växte upp. Hade en flateka i Sundsjön och mormors föräldrar kom ifrån Raman.
Din berättelse inspirerar till att åka dit och vandra! Måste banne mig göra det!