Saltoluokta- Kvikkjokk i slutet av Aug

Hej!

Jag och partnern planerar att åka upp igen och denna gång gå Saltoluokta - Kvikkjokk med en avstickare med att gå upp för Skierfe berget ifrån Aktse. Vi har tidigare vandrat Nikkaluokta - Abisko under Juli månad och funderar nu alltså på att gå i slutet av Augusti.

Jag har försökt lurka ut några svar kring vädret på nätet, men det har varit svårt. Så jag undrar egentligen hur ser vädret ut i slutet av Aug kontra mitten på Juli? Min uppfattning hittills är att det är mindre mygg och kan nosa på 0 grader under nätterna samt att höstfärgerna kan börja ses. Men bör man även förvänta sig mer regn och kanske t.om. snö om man t.ex. tar sig upp på Skierfe?

VI har planerat 6-7 dagar för denna vandring, då vi verkligen vill vara avslappnade och inte tänka på hur långt vi måste gå och kunna ta pauser och bara njuta. Vad tror ni om detta? Vet att det står att man kan gå den på 4 dagar. Nikkaluokta-Abisko tror jag vi gick på 8 dagar, där de första 3 dagarna vart väldigt långsamma pga 30 graders sol samt en dag insjuknad i solsting. Det var helt underbart, men tror ännu en dag hade gjort en ännu mer avslappnad. Sedan dess har vi däremot förbättrat vår utrustning då vi vandrade väldigt tungt.

Sist men inte minst båtarna i denna sträcka, går de flera gånger om dagen och hur planerar man kring detta?

Tack på förhand!

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Mindre mygg stämmer. Vädret ofta fint i slutet av augusti men det varierar
Några snöflingor och nattfrost kan förekomma men det kan också vara uppåt 20°C. Finns andra fina berg att gå upp på för att få utsikt mot Sarek om inte det är toppväder vid Aktse.

Mellan Aktse och södra stranden av Làjrávrre finns valet båtskjuts eller roddled. Över Sitojavre numera bara båtskjuts.

Du ringer och beställer båtskjuts. Skyltar finns på fjället där det finns mobiltäckning.

Thure

Thure

Jag tror ni måste avvakta väder och uppdatera sig strax innan ni åker.
Förra året var det 35 grader varmt under juli, det kom sno i mitten av augusti och i slutet av augusti -början av september var det 14 plusgrader på dagarna och 10 grader på nätterna. Det känns som ingenting är normalt just nu.

Som vaidor skriver, den tiden på året kan vara både höst, tidig vinter eller sensommar. Min erfarenhet av vandring i dessa trakter under senare delen av augusti är att vädret kan vara lite extra lynnigt. Nu går Kungsleden i östra kanten av fjällkedjan och även till stor del i skog i lägre terräng så ni är inte lika exponerade för busväder som ofta kommer från västliga riktningar.
Stora skillnaden mot tidigare på sommaren är att nätterna börjar bli mörka och nattfrost får ni nog planera för.
Går ni med relativt lätt packning och bor i stugor eller tältar är det bara 4-dagars vandring om ni kan passa båttiderna (de regelbundna turerna brukar vara en på morgonen och en sen em). Startar ni i Saltoloukta kommer ni på samma sida som både båtförarna i Sitojaure resp Aktse utgår ifrån. Kan vara lite svårare att hitta bra tältplatser i skogen på sträckan mellan Laitaure och Kvikkjokk.
Mygg lär ni däremot inte ha några problem med så sent på året.

Det finns ett par fördelar med att gå norrut. Eftersom de flesta går söderut är det större chans att det finns två roddbåtar på södra sidan så att ni inte behöver ro tre gånger.

Den andra fördelen att det är trevligt att avsluta med middag på Saltoluokta och båt till bussen mot Gällivare dessutom skönt att det är kalfjäll sista vandringsdagen.

Men skogsvandringen dagen närmast Kvikkjokk är också fin.

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Det finns ett par fördelar med att gå norrut. Eftersom de flesta går söderut är det större chans att det finns två roddbåtar på södra sidan så att ni inte behöver ro tre gånger.

Thure
Då det bara är en roddled kvar, den över Laitaure söder om Aktse, skall man vara medveten om att det är en relativt lång tur till stor del över öppet vatten om man inte är van att ro. Dessutom exponerad för vind på norra sidan så om det blåser sidvind kan det vara svårt att ta sig över med roddbåtarna pga avdrift och vågor utan man kan ändå behöva invänta båtskjuts eller avvakta tills vinden mojnar. Dessutom brukar roddbåtarna inte alltid vara i bästa skick, ex skadade årtullar mm speciellt sent på säsongen.

Avslutar man i Kvikkjokk kan det vara bra att veta att efter 16/8 finns det bara en busstur till Jokkmokk, skolturen som avgår 05.45.

Är ni bekväma med att frigå utanför led är detta ett tips på hur ni lätt kan avvika från Kungsleden för ett tur via Skierfe.
1779784806849.png

Senast ändrad:
Håller med om roddbåtarnas skick och riskerna smux.

Jag som växte upp på 60 och 70-talet med gäddfiske i en Askeladden segeleka, har rott en hel del och uppskattade att ro på den aktuella sträckan av Kungsleden när jag gick den med min son för ett par år sedan. Han försökte också ro men hade svårt att hålla kursen vilket nog tyvärr gäller de flesta som inte fått ro tidigare. Just passagen söder om Aktse är riktigt vacker och är det lugnt väder är det en ynnest att sakta och tyst glida fram där på vattnet.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.