Padjelanta vid midsommar?

Hej alla!
Fick en möjlighet att ta en längre fjälltur (14-15 dagar) med start vid midsommar och var väldigt sugen på Padjelanta-leden i första hand. Har för mig att detta har varit ett ganska snöfattigt år. Låter det som en rimlig idé eller borde man tänka om? I sådana fall- tips på andra turer?

Gick hela Padjelantaleden förra sommaren 2025 och precis efter midsommar. Började i Kvikkjokk och förra året var våren sen i området och en hel del snö låg kvar när jag vandrade. Mest låg det uppe på platån vid Duottarstugorna. Så det var till att gå på många snöfält och en del snöbryggor. Ibland kunde det vara svårt hitta ner till ställen att vada då "snöhäng" hindrade en att komma ner till själva jokken. Att tänka på är att fjällstugorna längst leden inte har öppnat vid midsommar så man får klara sig helt själv med det man har i ryggsäcken. Och kolla upp om sommarbron över Bållavrjåhkå är på plats också. Men kanske hålla utkik om snöläget innan (t.ex länken här) och jag frågade även de som har båtskjutsen i Kvikkjokk om snöläget innan jag gav mig ut.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Skärmavbild 2026-05-25 kl. 21.12.09.png
Akutellt snöläge 21/5. Den röda punkten är Staloluokta.

Med hjälp av Google Earth Engine och AI kan du koda en egen karta som hämtar satellitdata. I min karta använder jag Sentinel-data. Den satelliten passerar ungefär var tredje dag och jag filtrerar bort mulna bilder.

Med hjälp av Google Earth Engine och AI kan du koda en egen karta som hämtar satellitdata. I min karta använder jag Sentinel-data. Den satelliten passerar ungefär var tredje dag och jag filtrerar bort mulna bilder.
Snyggt! Jag tolkar din bild som en positiv prognos för en planerad tur vid midsommar.

Visa bilaga 48451Akutellt snöläge 21/5. Den röda punkten är Staloluokta.

Spännade, ganska mycket mörkare snöfält som tyder på tunnare skikt av "rutten snö" som lär försvinna på ganska kort tid.
En annan intressant reflektion av bilden jag givetvis borde sett tidigare är hur nära det är från Straumen där jag tältat och fiskat några gånger på genomresa i Norge tlll Padjelanta...hmmm

Jag tror den mörkare snön är ett resultat av att det är två kartlager som visas där. Snölagret är litegrann transparent och en sommarbild med sommarsnö bakom, därav den grå "vintersnön". Du kan också se snöläge historiskt i gränsnära områden på senorge.no.
Det verkar som att det ska vara lite småkallt och lite snösmältning fram till slutet av maj, därefter är den halvlånga prognosen varmare än normalt.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Spännade, ganska mycket mörkare snöfält som tyder på tunnare skikt av "rutten snö" som lär försvinna på ganska kort tid.
En annan intressant reflektion av bilden jag givetvis borde sett tidigare är hur nära det är från Straumen där jag tältat och fiskat några gånger på genomresa i Norge tlll Padjelanta...hmmm
"nära" kan vara långt.. framför allt med tanke på de fjäll, Blåmannsisen samt stora vattendrag utan broar som ligger mellan Straumen och Staloluokta. Men iofs är området Blåmannsisen/Rago samt väster om Virehaure/Vastenjaure verkar besöksvärt för den med både vilja och ork.

Det är som Per skriver, kartan visar bara snö/inte snö och inte tjockleken på snötäcket.

De vita pixlarna (med lite transparens) är snö, genomskinliga är barmark. I bakgrunden en vanlig satellitbild från Google.

"nära" kan vara långt.. framför allt med tanke på de fjäll, Blåmannsisen samt stora vattendrag utan broar som ligger mellan Straumen och Staloluokta. Men iofs är området Blåmannsisen/Rago samt väster om Virehaure/Vastenjaure verkar besöksvärt för den med både vilja och ork.
Precis, kommer ihåg att på östra sidan av Straumvatnet reser sig fjället rejält med nästa kala berghällar, och när jag tittar på kartorna på ut.no och Min Karta inser jag att denna tur får vänta;)
Norska sidan ser inte omöjlig ut att gå norr om Blåmansisen och Sisovatnet, och det verkar dessutom pga vattenkraftutbyggnad finnas vissa anäggningsvägar en bra bit upp. Att därefter ta sig mot Staloloukta på svenska sidan tror jag man kan utesluta pga Duvgggejåhkå, och mot Ritsem är en rejält utmanande och lång tur.

Kan fungera, jag har gjort det, även när det var lite snö. Skoj att studsa ner på klackarna för en del branter.

Tänk dock på att stugorna inne i Padjelanta, om du behöver dem, öppnar först 28 juni.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.