100.000 KILOMETER I HAVSKAJAK

Ny bok av Jim Danielsson. Läs ett smakprov ur inledningen av boken.

omslag

Här följer ett litet smakprov ur inledningen av Jim Danielssons nya bok 100.000 KILOMETER I HAVSKAJAK.

Två nedböjda strån från vikens fjolårsvass låg tvinnade under förskeppets gummicord och höll kajaken på plats i det lugna vattnet. Jag stuvade undan kaffekoppen, kröp längre ned i sittbrunnen och vilade huvudet mot packpåsen på akterdäck. Vårsolen värmde skönt. Livet kändes gott och lätt.
Dagens färd hade börjat i dimslöjad gryning. Då i dagens första timmar paddlade jag fram på ett vatten som vore jag den första människan någonsin att störa dess spegel. Ändå har sjöfarare genom århundraden navigerat över samma fjärdar som jag nu gjorde. Men så är sjöar och hav beskaffade, att spåren suddas ut långt innan både gårdagens och dagens farkoster nått sina sökta horisonter.

2007-04-08 21:00   Monica P
ger lust att läsa boken

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Äntligen fick Majjen ta med Livskamraten på denna sagolika vandring mellan Silbbatjåhkkå och Råvejávrre i öster och Sulitelma och Sårjåsjaure i ... 16 kommentarer
Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. 4 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult. Den erbjuder också alternativa vägar och ... 5 kommentarer
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer