Jag tipsar om fina naturområden för vandringar och utflykter. Mestadels från Västsverige.

Jag vill inspirera människor till att ge sig ut på vandring och uppleva spännande och vacker natur. Långa vandringar eller bara en fin utflykt till något sevärt.
Till exempel har GöteborgsPosten skrivit om min sida i syfte att locka deras läsare till att vandra. "Hemsida" nedan.

Användarnamn: Vandringstipsarn

Intressen: Vandring, Litteratur, Orientering, Foto, Resor, Natur, kultur,

2018:
Maj, Juni, Juli

Vandringsled Kävsjön runt i Store Mosse nationalpark

Nu har jag besökt Store Mosse nationalpark för första gången i mitt liv, men inte för sista gången, hoppas jag. Jag gick den 12 km långa vandringsleden Kävsjön runt och jag fick mersmak av detta myrlandskap. Men det var inte tack vare alla myggor jag fick träffa utan tack vare den omväxlande och fina natur jag bjöds på. Jag förväntade mig långa spångar över mosse, och det fick jag i och för sig i massor. Men här fanns så mycket mer att uppleva. Vandringsleden är helt flack, inte en enda stigning fanns att testa min kondition i.

Just den del av Store Mosse där vandringsleden går ligger i Gnosjö kommun, (har jag läst mig till). Jag startade från naturum på västra sidan av Kävsjön strax intill bilväg 151 mellan Värnamo och Hillerstorp. Det är den plats jag har positionerat på kartan.

Det var torrt nu när jag gick i slutet av maj, så jag gick tryggt över spång och på stig i mina "löpardojjor".

Kartan ovan här hämtad från sverigesnationalparker.se och visar bl.a. vandringsleden Kävsjön runt. 12 kilometer blir det om man håller innerspår hela vägen runt. Man kan förlänga vandringen med Svartgölsleden och/eller ut till utsiktstornet på östra sidan av sjön. Tryck här så får du mer info om Store Mosse nationalpark och en fin karta över alla leder.

Bilden ovan är tagen strax innan det blev mörkt i skogen. Man går som sagt mycket på spång, även genom skogen, som ju till stor del växer på myren. Man har inte lagt ut något nät på spångarna, så efter regn eller vid is kan det var lite lurigt, framförallt där spången lutar åt något håll. Under långa perioder är stigen lerig, blöt och grisig. Då är vandringskängor eller stövlar att rekommendera. Men den här sommaren så......

Längst upp i nordost passerar leden Södra Svänö, en mycket vacker plats med öppna ekhagar och spår av gamla tiders kulturlandskap. Bilden ovan och nedan är från denna plats. Bilden ovan visar lite av en gammal ruin och hamlade lindar och bilden nedan visar Rännebron som ledde in i Södergårdens ladugård, som är borta. Visst, det är två ganska menlösa bilder, men jag tar med dom. För varför skall bara jag behöva se dom?

Bilden ovan är tagen uppifrån "lilla" utsiktstornet på västra sidan av Kävsjön. Man ser inte mycket av sjön om man inte klättrar upp i något av tornen.

Kävsjön är en mycket ansedd fågelsjö och det är många ovanliga arter som gästar sjön. Jag hörde massor av fågelljud från tornet, men jag såg ingen fågel. Men så saknade jag kikare och det hade nästan blivit mörkt.

Kävsjön runt är en vandringsled som jag blev mycket nöjd med. Om man går i lagom tempo tar turen ca: 3,5 - 4 timmar. Det gjorde den inte för mig som filmade och tog bilder. Vill du se fler av mina bilder från den här vandringen + filmen klicka här

Jag avslutar med 2 bilder från en mycket tidig morgonpromenad bland bondgårdar och beteshagar öster om Brålanda. Det är detta som är sommar för mig. Att vandra genom natten och in på småtimmarna när dagen gryr. På dagen har man sedan fått gömma sig inomhus, för 30 grader är inget för Ronny.

En gammel traktor stod och tittade på mig när jag kom runt ett hörn.

Nedan bild på en klenod som såg dagens ljus många år före mig. Vet dock inte hur det är med ägget.

Ha det gått. Snart är sommaren slut.

2018-07-23 20:38   BrittMarie
Ja, visst är Store Mosse fint att vandra! Det finns ju såpass många leder att det "gått" räcker till en övernattningstur

Svar 2018-07-23 23:19   Ronny Frank Sveum
Ja verkligen. Jag är mycket sugen på att utforska västra delen. Ser fint ut med vattendrag och små sjöar. Ett par jag träffade var lyriska över det området.

Min nyköpta pannlampa Olight fungerade inte, så det blev en nattvandring i mörker, nästan.

Här om dagen, eller rättare sagt natten, skulle jag vandra Sandsjöbackaleden från söder till norr. Från Särö till Askim (Göteborg) kan man säga.

Klockan hade passerat 22:30 när jag hoppade av bussen vid hållplats Guntofta och började traska norrut. Efter en halvtimma var jag inne på leden och det hade blivit nästan svart. Det var dax att sätta på pannlampa, men tror ni inte att ¤#¤skapet vägrade att tända sig. Jag bannade mig själv för att jag inte att testat lampan innan jag gav mig iväg. Men den hade ju fungerat i affären, i och för sig var det ett skyltexemplar, men....

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till att det rör sig om en vandring i kuperad terräng i berg. Och det var ju helt rätt, men för att klara av den här vandringsleden behöver man inte ha käkat dunderhonung eller välling. Gröt menade jag. Det rör sig nämligen om en ganska lätt kuperad vandring, men på ojämna stigar i terräng. Rötter och fötter kan ju ibland vara en dålig kombination, framförallt om det är blött.

Tresticklans nationalpark motsvarade inte alls mina förväntningar.

Nä jösses, det var mycket finare och mer lättvandrat än vad jag föreställt mig. Jag hade förväntat mig kraftigt kuperade vandringsleder som kräver sin man eller kvinna för att ta sig fram på. Så hade jag i alla fall tolkat det jag läst på nätet. Framförallt skulle det gälla om man korsar området i öst-västlig riktning eftersom åsryggarna går i nord-sydlig riktning. Men det var en smula överdrivet.

Det var nu i maj 2018 som jag körde upp till nationalparkens västra entré vid Råbocken, ett litet stycke nordväst om Ed.  Nedan en karta över området som drabbades av mitt besök.