Jag tipsar om fina naturområden för vandringar och utflykter. Mestadels från Västsverige.

Jag vill inspirera människor till att ge sig ut på vandring och uppleva spännande och vacker natur. Långa vandringar eller bara en fin utflykt till något sevärt.
Till exempel har GöteborgsPosten skrivit om min sida i syfte att locka deras läsare till att vandra. "Hemsida" nedan.

Användarnamn: Vandringstipsarn

Intressen: Vandring, Litteratur, Orientering, Foto, Resor, Natur, kultur,

2018:
Maj, Juni, Juli

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till att det rör sig om en vandring i kuperad terräng i berg. Och det var ju helt rätt, men för att klara av den här vandringsleden behöver man inte ha käkat dunderhonung eller välling. Gröt menade jag. Det rör sig nämligen om en ganska lätt kuperad vandring, men på ojämna stigar i terräng. Rötter och fötter kan ju ibland vara en dålig kombination, framförallt om det är blött.

Tresticklans nationalpark motsvarade inte alls mina förväntningar.

Nä jösses, det var mycket finare och mer lättvandrat än vad jag föreställt mig. Jag hade förväntat mig kraftigt kuperade vandringsleder som kräver sin man eller kvinna för att ta sig fram på. Så hade jag i alla fall tolkat det jag läst på nätet. Framförallt skulle det gälla om man korsar området i öst-västlig riktning eftersom åsryggarna går i nord-sydlig riktning. Men det var en smula överdrivet.

Det var nu i maj 2018 som jag körde upp till nationalparkens västra entré vid Råbocken, ett litet stycke nordväst om Ed.  Nedan en karta över området som drabbades av mitt besök.