Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Min dagliga skogspromenad

Jag går varje dag i skogen med vår hund Elvis. Det är sån tur att vi har både skog och vatten nära där vi bor. En fin stig som går utefter Mälaren med ett rikt fågelliv och blandskog. Att vandra i samma område hela året och upptäcka årstidernas växlingar är både berikande och avkopplande, något man önskar att alla skulle kunna unna sig.

Ibland möter vi många hundar och människor men på denna promenad var vi väldigt ensamma.

Mälaren låg stilla och fin på morgonen.

"Har du någon godis matte?"

En bit upp på stigen får vi utsikt över vattnet, inga svanar, gäss, paddlare eller båtar syntes till.

Björklöven skiftar i storlek och har en härlig frisk, ljus grönska just nu.

Lönnens knoppar är som små blommor.

Tänk om några veckor blommar dessa liljekonvaljer med sina vita klockor, nu ser de mest ut som gröna spjut som skjuter upp ur marken.

Jag tycker om alla årstider och skiftningarna som följer med dem. Här kommer två bilder från samma plats, den första som det ser ut nu och den andra som det såg ut i oktober.

Här fick en fågel sätta livet till någon gång i förra veckan nu har fjädrarna spridits runt och bara några ligger kvar på stenens topp.

Elvis sitter gärna kvar på stenen och spanar en stund för att se om det händer något kul i omgivningarna.

Storskogen som är vår närmsta skog och ligger mitt i villaområdet är liten men har väldigt mycket som jag gillar. Snårig skog, kärr, granar, stenar fallna träd som får ligga kvar, kojor som barn har byggt, stigar som går kors och tvärs.

Så här ser det ut vid kärret.

I flera veckor har grodorna lekt här och nu syns resultatet i vattnet.

Det är härligt att varje dag vandra runt på stigarna här och njuta av naturen väder och vind.

2014-04-29 18:18   OBD
Verkar ju vara ett fint område för dagliga promenader. Att bli "tvingad" ut av en söt Elvis gör inte promenaderna sämre precis.
Jag gillar höstbilden.

2014-04-29 20:34   fowwe
Trevligt att läsa och fina naturbilder från ditt hemmaområde. Äventyr i all ära, men det som är ryggraden i friluftslivet är ju de utflykter som man gör i närområdet. Att ha ett område som man kan ge sig ut i dagligen är en verklig förmån.

2014-05-11 16:33   Anneli Wester
Fint! Vardagen är största äventyret som finns! Jag går själv en runda med en vän ibland, samma runda varje gång just för att känna årstidernas skiftningar.

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.