Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Håll hjärnan ung....

Nyligen läste jag en bok med just denna titel, "Håll hjärnan ung". Och en utav övningarna var just att "campa", som tydligen ska vara "bra motion" för vår hjärna. Citerar ur boken.

" Det finns förmodlingen inget direktare sätt att uppleva det oväntade än när man campar. Du är inte bara ansvarig för att resa tältet utan du måste orientera dig på stigar och vägar med hjälp av kompass, laga mat och anpassa dig till förändringar i vädret. "

Syskonvandring i Kilsbergen !

Denna lilla/stora vandring handlar om när två syskonpar spontant bestämde sig för några dagars vandring i vackra Kilsbergen. En bekant körde upp oss till Bocksboda där vi började.

Hösten är här....

Jordklotet roterar runt i universum och vi nordbor går mot en allt mörkare tid. Dagar med mindre solljus och det känns lite som om man går i ide. Det finns dock en viss tjusning med årstidsväxlingar - varje har sin charm och form. Häromdagen packade jag min ryggsäck för en dagstur i Kilsbergen. Stark dimma på morgonen men det sprack upp rejält på förmiddagen. En ca: 2 mils lätt cykling på asfalt och grusväg - var sedan framme. Låste cykeln vid ett träd och fortsatte till fots. Solen sken och gjorde skuggor bland träden.

Toppdagen !

Klockan sju vaknade jag efter en bra sömn, öppnade tältet i förhoppning om bra väder. Helt vindstilla och inte ett moln på himlen. Tvekade inte en sekund vart jag skulle denna dag. Mitt inre kompass styrde mot Kebnekaisemassivet. Hade det varit molnigt (som dagen innan) hade jag varit på väg åt andra hållet.

Trepassleden !

Av någon outgrundlig anledning hade jag under natten haft en ganska orolig sömn - kanske för att jag sov i en stuga  - skulle ha slagit upp tältet istället - vad vet jag ?

När jag öppnade dörren på Unna Räita-stugan och blickade upp mot det första passet så var dimman tät - snöbyar drog in från väst.