Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Tills dess sitter jag och funderar...Should I Stay or Should I Go...

Villingsberg vid sjön Mellanämten

Postat 2018-09-02 14:18 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro

Längs Pershyttevägen

Grythyttan vid Vid Sör-Älgen

Strax innan Älvsjöhyttan

Oj då...ett hinder...på småvägar nedanför Sandsjökulle

Strax efter Stjärnfors

Grusvägen mellan Stjärnfors och Guldsmedshyttan såg jag några intressanta vägstenar - och en målad inskription i sten.

Vet ej vad detta betyder ?

Om denna sten hittade jag på nätet denna text " Sten med inskriptionen NID, AAS, EES, AS, OIS samt årtalet 1779. Osäker betydelse, men det kan vara en vägdelningsten och förkortningarna skulle då vara namnet på de personer som skötte sin del av vägen mellan Guldsmedshyttan och Stjärnfors"

Bland de bättre bevarade vägmärken jag sett

Färdväg 2 (310 km): Örebro - Garphyttan - Villingsberg - Karlskoga - Grythyttan (övernattning) - Hällefors - små grusvägar till Älvsjön (övernattning) - Fredriksberg - Ulriksberg - Nittkvarn - Kaljoxadalen (övernattning) - Bredsjö - Hjulsjö - Nora - Örebro.

Grythyttan vid Sör-Älgen...jag och massor av tyskar som paddlade kanot

Kvällning vid Sör-Älgen

Lupiner Lupiner Lupiner

Cirka 10 km norr om Nittkvarn

Vid Bredsjö

Ännu ett fint bevarat vägmärke

Fåsjön i närheten av Nora

Det har nu blivit sju små (3-4 dagar/2-300 km per färd) cykelturer i mitt närområde och jag planerar och längtar efter fler.

Postat 2017-07-20 13:29 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Två små turer på två hjul

Efter en utdragen vinter med ett par väderbakslag så kom då till slut grönskan och värmen, och med den lusten att ge sig av på cykel. Det har blivit två mindre turer den senaste tiden. Och givetvis undvek jag de större vägarna så mycket som möjligt. Att ta sig fram på mindre vägar är roligare och så mycket intressantare, skönt att slippa nästan all trafik.

Jag höll utkik och hoppades få se några djur efter vägen, men det mesta jag såg var döda ormar. Vid tre tillfällen fick jag i alla fall se räv, vilket var skoj. En hel del småfåglar och några rovfåglar, fjärilar och insekter i massor.

Den första turen i stora drag: Örebro - Garphyttan - Lekhyttan - Stenbäcken - Karlskoga - Murstensdalen naturreservat (övernattning) - Nora - Stakadammen (övernattning) - Örebro.

Norr om Karlskoga

På väg in i Murstensdalen

Vindskyddet vid sjön Lången

Risig koja vid vindskyddet

Kvällning

Murstensdalen

Tosteblåvinge

På väg ut ur Murstensdalen

Fina skogsvägar på väg hem

Den andra turen i stora drag: Örebro - Ervalla - Järle/Hammarby - Stjärnfors (övernattning) - Kopparberg - Djupdalshöjden naturreservat - Kaljoxadalen naturreservat (två nätter) - Bredsjö - Hjulsjö - Nora - Örebro.

Kvällning vid Stjärnfors

Packning för hemfärd

Strax innan Nora

På vackra Pershyttevägen vid Ramsjön

Det kommer bli fler sådana här turer framöver. Jag känner mig långt ifrån färdig med cykling i mitt närområde.

Postat 2017-06-01 18:05 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Nybyggen Placerad på karta

Det har blivit några dagsturer den senaste tiden - och igår blev det ännu en. Denna gång ville jag besöka de tre ganska nybyggda vindskydden vid Gårdsjölägret. För mig kom detta till kännedom väldigt sent - för en vecka sedan. Efter lite research hittade jag också detta.

Här lite bilder...

Vedbod med såg och yxa

Full aktivitet på andra sidan sjön

Positioneringen gäller Gårdsjölägret

Postat 2017-01-03 11:27 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Dagstur Klockhammar - Ånnaboda

Blicken letar sig österut - ut från bussfönstret och mina ögon ser en fantastisk himmel - en himmel full av färger, klockan är tio över åtta och solen håller på att gå upp. Bland molnen där borta färgar solen himlen gul och röd...blandas och skiftar till orange och rosa...som en vacker tavla i rörelse. Ett tiotal rådjur strövar lugnt ute på åkern, landskapet ligger tyst och stilla.

Vid tjugo över åtta kliver jag av bussen i Klockhammar. I en trädgård på andra sidan vägen leker två stora hundar, fågelkvitter hörs. Det är en stämningsfull morgon. Jag hivar upp ryggsäcken och börjar vandra nordväst - till en början asfalt - sedan grusväg. Efter ett hundratal meter av uppförslut viker jag av rakt västerut - in på en mindre skogsväg.

Skogsvägen slingrar sig uppåt och då och då blickar jag österut - där solen nu gått upp, solstrålar tränger sig fram genom skogen. Det känns skönt att vara i rörelse och "ute" igen. Vid nio är jag framme vid Tomasboda, där blåser det en svag nordanvind, ingen snö och någon minusgrad. Jag sätter mig vid ena kanten av huset - där det är vindstilla - och äter frukost.

Frukost med utsikt

Utsikt från Tomasboda

Vid tiotiden har molnen skingrats och det blir blå himmel och sol, solen värmer. Några småfåglar kommer flygandes och bryter tystnaden. Halv elva börjar jag vandra söderut på bergslagsleden. Efter ett kortare nedförslut kommer man ner till Stora Dammsjön, leden går längs sjöns östra sida. Till min förvåning får jag syn på två som är ute på "isen" och fiskar. Hur vågar dom ?

Stigen fortsätter en kort bit innan man kommer till en skogsväg - där tar jag vänster. Nästan direkt dyker två naturreservat upp - Trolldalen och Vargkitteln. Reservaten har jag besökt tidigare och gör det även denna gång.

Vid Vargkitteln

Efter besöken i reservaten fortsätter jag en liten bit på skogsvägen för att sedan svänga höger in i skogen - genast börjar det gå uppför. Ganska snart är man framme vid Lövnäsbergets högsta punkt, en fin plats med utsikt söderut. Morgonens fina väder är borta och dystra gråa moln skymmer nu solen - och fler verkar vara på väg.

Efter en kort paus knallar jag vidare på leden och undrar om det kanske kommer att börja snöa. En skylt dyker upp och texten talar om en raststuga vid Gårdsjötorp - femhundra meter bort - jag viker av och följer markeringarna.

På väg

På väg till Gårdsjötorp

Frost på stubbe

Väl vid Gårdsjötorp där flera hus finns så är raststugan stängd - dock öppen på helger. Det får bli ett besök en annan gång. Jag traskar ner på den lite större grusvägen och fortsätter söderut några hundra meter. En liten markeringen dyker upp för bergslagsleden - där viker jag in och följer leden till vindskyddet vid sjön Göljan. Klockan är runt två på eftermiddagen och magen kurrar - dags för lunch.

Lunch vid Göljan

Frost

Bara ett par kilometer kvar till slutmålet Ånnaboda och jag funderar vilken väg jag ska välja...Göljestigen eller följa Bergslagsleden. Båda går på ömsom stig ömsom grusväg. Jag väljer Göljestigen - som blir lite längre men med finare naturupplevelser.

Göljestigen

Skinnarsågsfallet längs Göljestigen

Vid halv fyra-tiden är jag framme i Ånnaboda där snökanonerna går för fullt. Lite folk ute.

Ånnaboda

Tjugo minuter senare börjar små snöflingor sakta falla från himlen. Strax efter fyra kliver jag på bussen till Örebro - morgonens fina väder var nu helt borta.

På bussen hem...snö vräker ner