Det handlar om sommar- och vinterfjäll i grupp eller ensam. Främst i Sverige men också på annat håll. Dock inte om när jag går som fjälledare för STF men i de flesta andra sammanhang. Med hustru Madelaine, kompisar eller solo. I de senare fallen blir det gärna med inslag av toppturer. Tycker både tält- och stugturer har sina olika karakteristika och fördelar. Stugturer har sina fördelar med stora grupper och att de erbjuder trevliga mötesplatser, och därmed samvaro med fjällmänniskor. Med tältturerna når man de finaste platserna och områdena med möjlighet till fina basläger för toppturer. Inslag med kajakturer från någon av våra, eller våra grannländers, skärgårdar kan mycket väl dyka upp.

Friluftsentusiast med fjällinriktning.

Användarnamn: robertons1

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

2014:
Maj

2012:
Maj, Augusti, September

Påsktur från Katterat till Nikka

En vinterskidtur från stuga till stuga mellan Katterat och Nikkaluokta över påsken 2014. Fyra fjällentusiaster upplever vårvinter med regn, snö och sol i dalgångar, högfjäll och på glaciärer.

Fulla av tillförsikt, lite anspänning och med god mat för de kommande två dagarna, steg vi av tåget och satte på oss skidorna på perrongen. Det var några plusgrader, mycket snö och vi var de enda som skulle skida vidare de 12 kilometrarna mot Hunddalshytta. Stigningen började omedelbart med tunneln över järnvägen och sen bar det iväg utmed Sördalens västra sida genom gles fjällbjörkskog. Efter några kilometer kom vi upp på kalfjället med de höga bergen inom synhåll. Främst det mäktiga Ristacohkka som vi tidigt fick i blickfånget. Utan kryssmarkeringarna, som hjälper oss på svenska sidan, får man i Norge var uppmärksam på sina vägval, vilket med den goda sikten vi hade inte var något problem. Några enstaka hytter låg utslängda på östra sidan av dalgången, nära Rombakselva. Mot slutet dök en hytta upp nära jokkfåran som lätt kunde förväxlas med slutmålet för dagen. Först bakom nästa kulle dök emellertid Hunddalshytterna upp. Tre till antalet; en större, en mindre samt stugvärdens. Turligt nog mötte vi en grupp topptursåkare som precis lämnat den mindre stugan för att ta sig till Katterat p g a den annonserade väderförsämringen för nästkommande dag.Turligt då den större stugan var full. När vi installerat oss kom stugvärden över och hälsade oss välkomna. Hon var där endast över påsken då hytterna annars är obemannade. För alla eventualiteter hade vi en nyckel med oss utifall stugplatsen skulle vara obemannad. Rutinerna med betalning via inbetalningskort förklarades. Fyrbäddshyttan vi intagit var synnerligen "koslig", nere vid jokken var det arrangerat med ett vattenhål överbyggt med en grottliknande snökonstruktion och snart var vi igång med middagsförberedelserna. På menyn stod hemlagad älggryta med blandsvamp och spaghetti samt ett passande rödvin. Utanför knuten blev det bistrare med ökande vind som blev hård mot kvällen men i stugan njöt vi av mat och dryck, och av att ha kommit igång med vår tur.

Nya Zeeländsk fjällvandring och andra äventyr

Vandringsäventyr på Nya Zeeland, både nord- och sydön, under vintern 2009.

onsdag 30 december 2009

Från Stalo till Salto, på tvärs genom Sarek

Sommarturen från Stalo till Salto rakt genom Sarek har i flera år varit en drömtur.Nu var också hustrun med på tåget.Tanken var att gå nära nog rak väst till östlig riktning med Alajavrre, Lulep Rissajavrre, Alkavare kapell, Alggavagge, Skarja, Bielavallda, topptur till Vuojnestjåhkkå och en sista övernattning under Gähppo med Pietsjaure i blickfånget, som hållpunkter. Allt inför avslutningsmiddagen på Saltoluokta fjällstation.Till vårt förfogande hade vi knappt nio vandringsdagar inkl. första kvällens vandring efter helikopterlandningen vid Stalo vid 18.30-tiden.Från den den 7 augusti till planerad ankomst Salto på eftermiddagen den 15 augusti, allt under innevarande år, 2012.Med 15 resp. 23 kg på ryggen och ett antal egenhändigt tillagade och torkade middagsmål lämnade vi landningsplattan i Stalo i kvällningen, i lätt solblandat regn, ivrigt påhejade av de sent anlända sommarmyggen.Vi skulle söka vårt första nattläger några kilometer in på stigen österut, som passerar kyrkkåtan i Salto, upp över en första höjd bort från fjällbjörk och viden.Stigen var inte helt lätt att finna men efter ett visst sökande bar det iväg uppför genom de regnblöta grönområdena.Den fina vyn över Virrihaure i sporadisk kvällssol lämnades innan det var dags att blicka framåt, åt öster, över sjön Gieddavrre med omnejd och var vi skulle finna vårt första nattläger.Redan vid jokken som korsar stigen och leder ner till sjön valde vi att stanna till. Som alltid under första dagen tog allt lite längre tid och först vid 22-tiden var tältresning. tvagning och tillagning av middag klar.

Vårvintertur mellan Abisko och Keb med finfina snöförhållanden

En vintertur i april, från stuga till stuga, mellan Abisko och Keb som bjuder på finfint kallsnöföre och spännande tvärdalar och glaciärer.

På morgonen den 5 april gick vi mätta och nöjda i väg vid 9-tiden. Molningt väder, svag vind, lätt snöfall och minus 9 gav utmärkta förhållanden. De handfulla centimetrarna med snö i Abisko byggdes rask på när vi skidade mot Abiskojaure.Vid sjöns östra ände tog vi lunch i lä av en liten kulle.Turen över sjön gick fint och lätt med ett hyfsat kallsnölager på isen. STF-flaggan svajade på håll och snart var vi framme, ja redan vid 13-tiden. Stugvärden
Rolf, en gammal bekant, hälsades och vi blev installerade. Vädret blev alltbättre under dagen och eftermiddagen tillbringades med go-fika på solbänken vid stugknuten. Allt fler besökare, från både öst och väst, dök upp allteftersom dagen förflöt. De flesta för övernattning. Kvällen bjöd på middag, bokläsning och avkoppling.