Det handlar om sommar- och vinterfjäll i grupp eller ensam. Främst i Sverige men också på annat håll. Dock inte om när jag går som fjälledare för STF men i de flesta andra sammanhang. Med hustru Madelaine, kompisar eller solo. I de senare fallen blir det gärna med inslag av toppturer. Tycker både tält- och stugturer har sina olika karakteristika och fördelar. Stugturer har sina fördelar med stora grupper och att de erbjuder trevliga mötesplatser, och därmed samvaro med fjällmänniskor. Med tältturerna når man de finaste platserna och områdena med möjlighet till fina basläger för toppturer. Inslag med kajakturer från någon av våra, eller våra grannländers, skärgårdar kan mycket väl dyka upp.

Friluftsentusiast med fjällinriktning.

Användarnamn: robertons1

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

2014:
Maj

2012:
Maj, Augusti, September

Från Stalo till Salto, på tvärs genom Sarek

Sommarturen från Stalo till Salto rakt genom Sarek har i flera år varit en drömtur.Nu var också hustrun med på tåget.Tanken var att gå nära nog rak väst till östlig riktning med Alajavrre, Lulep Rissajavrre, Alkavare kapell, Alggavagge, Skarja, Bielavallda, topptur till Vuojnestjåhkkå och en sista övernattning under Gähppo med Pietsjaure i blickfånget, som hållpunkter. Allt inför avslutningsmiddagen på Saltoluokta fjällstation.Till vårt förfogande hade vi knappt nio vandringsdagar inkl. första kvällens vandring efter helikopterlandningen vid Stalo vid 18.30-tiden.Från den den 7 augusti till planerad ankomst Salto på eftermiddagen den 15 augusti, allt under innevarande år, 2012.Med 15 resp. 23 kg på ryggen och ett antal egenhändigt tillagade och torkade middagsmål lämnade vi landningsplattan i Stalo i kvällningen, i lätt solblandat regn, ivrigt påhejade av de sent anlända sommarmyggen.Vi skulle söka vårt första nattläger några kilometer in på stigen österut, som passerar kyrkkåtan i Salto, upp över en första höjd bort från fjällbjörk och viden.Stigen var inte helt lätt att finna men efter ett visst sökande bar det iväg uppför genom de regnblöta grönområdena.Den fina vyn över Virrihaure i sporadisk kvällssol lämnades innan det var dags att blicka framåt, åt öster, över sjön Gieddavrre med omnejd och var vi skulle finna vårt första nattläger.Redan vid jokken som korsar stigen och leder ner till sjön valde vi att stanna till. Som alltid under första dagen tog allt lite längre tid och först vid 22-tiden var tältresning. tvagning och tillagning av middag klar.