Det handlar om sommar- och vinterfjäll i grupp eller ensam. Främst i Sverige men också på annat håll. Dock inte om när jag går som fjälledare för STF men i de flesta andra sammanhang. Med hustru Madelaine, kompisar eller solo. I de senare fallen blir det gärna med inslag av toppturer. Tycker både tält- och stugturer har sina olika karakteristika och fördelar. Stugturer har sina fördelar med stora grupper och att de erbjuder trevliga mötesplatser, och därmed samvaro med fjällmänniskor. Med tältturerna når man de finaste platserna och områdena med möjlighet till fina basläger för toppturer. Inslag med kajakturer från någon av våra, eller våra grannländers, skärgårdar kan mycket väl dyka upp.

Friluftsentusiast med fjällinriktning.

Användarnamn: robertons1

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

2014:
Maj

2012:
Maj, Augusti, September

Från Stalo till Salto, på tvärs genom Sarek

Sommarturen från Stalo till Salto rakt genom Sarek har i flera år varit en drömtur.Nu var också hustrun med på tåget.Tanken var att gå nära nog rak väst till östlig riktning med Alajavrre, Lulep Rissajavrre, Alkavare kapell, Alggavagge, Skarja, Bielavallda, topptur till Vuojnestjåhkkå och en sista övernattning under Gähppo med Pietsjaure i blickfånget, som hållpunkter. Allt inför avslutningsmiddagen på Saltoluokta fjällstation.Till vårt förfogande hade vi knappt nio vandringsdagar inkl. första kvällens vandring efter helikopterlandningen vid Stalo vid 18.30-tiden.Från den den 7 augusti till planerad ankomst Salto på eftermiddagen den 15 augusti, allt under innevarande år, 2012.Med 15 resp. 23 kg på ryggen och ett antal egenhändigt tillagade och torkade middagsmål lämnade vi landningsplattan i Stalo i kvällningen, i lätt solblandat regn, ivrigt påhejade av de sent anlända sommarmyggen.Vi skulle söka vårt första nattläger några kilometer in på stigen österut, som passerar kyrkkåtan i Salto, upp över en första höjd bort från fjällbjörk och viden.Stigen var inte helt lätt att finna men efter ett visst sökande bar det iväg uppför genom de regnblöta grönområdena.Den fina vyn över Virrihaure i sporadisk kvällssol lämnades innan det var dags att blicka framåt, åt öster, över sjön Gieddavrre med omnejd och var vi skulle finna vårt första nattläger.Redan vid jokken som korsar stigen och leder ner till sjön valde vi att stanna till. Som alltid under första dagen tog allt lite längre tid och först vid 22-tiden var tältresning. tvagning och tillagning av middag klar.

Helikoptern svänger ned mot Stalo

Dag 2 gav oss klart och bättre väder efter en kall natt, nära noll.Vi lämnade stigen för passage mellan de små sjöarna Njallajavrasj och Stallojavrasj i utmärkt vandringsterräng.Det bar uppför sluttningen mot Unna Liemaks norrsida. Efter vadning av Arasjåhkå tog vi en rejäl lunch i solskenet.Vi korsade renstängslet och tog oss upp till Alajavrres västsida.Där möttes vi av härliga öppna vyer med täta snöfält på sluttningarna ner not sjön.Vi valde att gå på sydsidan av sjön strax ovanför strandlinjen.I synfältet åt öster med Sareks toppar samlades allt fler moln medan vi själva hade sol från väster. Efter knappt 6 km utmed sjön slog vi läger en knapp km innan 958-kullen, nära stranden.Det blev en fin kväll om inte med bad så åtminstone tvagning vid strandkanten och ett härligt middagsmål.Köttfärssås med sting och makaroner.Strandpipare (mindre) underhöll runt tältet.

Just anlänt till Alajavrres västsida

Sarek tornar upp sig bortom Alajavrre med Lanjekjiegna (glaciären) längst bort

Lanjekjiegna in-zoomad

Dag 3 vaknade vid till kanonväder.Helt stilla, kallt med minusgrader under natten, och en nära nog molnfri himmel.De flesta molnen över Sarek var bortblåsta.Det såg lovande ut.Idag skulle vi dit.Men först skulle vi över den, som det visade sig, fina terrängen ned mot och runt Lulep Rissajavrre inkl. ett vad.Vi valde att gå syd 958-kullen mot det sydliga vadet.Vadet gick utmärkt i avkortade byxor och sandaler. Nuartao Rissavarre rundades  och sluttningarna ned mot väständan av Alggajavrre gick som ett huj.De för dagen lockande vyerna över sjön och in mot "vagggen", med sina omgivande toppar, hjälpte ju till.Hur var det nu med båtarna nere vid utflödet från Alggajavrre? Jo, väl där nere fann vi två roddbåtar på vår sida och en på den andra sidan.En aluminiumbåt på vardera sidan  och ytterligare en i plast, med lagning i botten, på vår sida.Vi förstod snart varför. Aluminiumbåten valdes för vår överfart där vi snart fick viss bottenkänning men korrigerade snabbt rodden bort från utflödet, in mot sjön.Vi förstod att det var angeläget med just en aluminiumbåt på vardera sidan.Efter att ryggsäckarna levererats till andra sidan rodde vi båda båtarna tillbaka för att lämna den ena.En bit in på den avslutande rodden upptäckte vi emelllertid en vandrare på väg ner mot stranden vi själva nått tidigare.Vi rodde tillbaka för att plocka upp honom så att han skulle slippa upprepa vårt arrangemang.Med honom gjorde vi sedan sällskap upp till Alkavare kapell. Han berättade om sin tidiga dröm om att gifta sig i kapellet men som inte lät sig genomföras p g a den blivande hustruns knäproblem. Det blev borgerlig vigsel i stället. Själv återbesöker han gärna platsen för sin tidiga dröm med all den andlighet som naturen skänker den.Efter lunch och inskrivning i gästboken bar det vidare in i Alggavagge.Nu åter ackompanjerade av våra vänner myggen.Vi slog läger strax innan jokken från Vattendelarglaciären, på gräsheden ner mot Alggajåhkå.När vi väl hamnade i solskugga och temperaturen sjönk försvann våra vänner och middagen kunde genomföras under trivsamma former.

Morgonbild från tältplatsen vid Alajavrre

Morgontoalett vid Alajavrre

Nuortao Rissavarre i motljus

På väg mot Lulep Rissajavrre

Alkavare kapell lämnas

Fint läger på gräsheden ner mot Alggajåhkå med Alggajavrre i bakgrunden

Dag 4 vaknade vi åter till fint väder.Vinden ökade efter hand och drog bort myggen, redan till frukost.Jokken från Vattendelarglaciären vadades utan problem.Terrängen växlade mellan lättgången hed och mer svårgången vide och/eller blötmark.Det blev åter långlunch, nu mitt emot Ahkatjåhkkå. Färden gick sen vidare mot renvaktarstugan i mötet mellan Guophervagge och Alggavagge.Vi gjorde tidigt stopp en bit innan renstängslet, nära jokken när vädret mulnade på med hot om regn.Det  stannade dock vid lätt dugg.Marinerad lövbiff med potatismos tillagades och följdes upp med varm choklad strösslad med mini-marshmallows.

På väg genom Alggavagge

Delar av Sarektjåhkkå dyker upp

Dag 5 startade med låga moln och ett fuktigt dis.Sikten över terrängen vi hade framför oss var dock hyfsad. Vadet över Guopherjåhkå gick lätt.Vi nådde nödutrymmet vid Skarja lagom till lunch efter bro-passagen över den vilda Smajlajåhkå.Stötte åter ihop med vårt sällskap från Alkavare.Han skulle vidare genom Ruohtesvagge efter lunchen, som vi intog tillsammans. Själva gick vi vidare mot Tjågnårisjågåsj, ett kritiskt vad och planerat nattläger.Efter ett tag mötte vi två herrar som vittnade om bärig snöbrygga, strax under vattenfallet, vid Tjågnåris.Den passerades och vi slog läger på andra sidan.Vädret som förbättrats under eftermiddagen inspirerade till en promenad utmed Tjågnårisjågåsj övre delar med fina vyer från Låddebakte i söder till Skarjatjåhkkå i norr samt en ansenlig renflock, på några hundra djur, på 1132-platån.Det blev åter en fin kväll med middagsmål utanför tältet följt av bokläsning på insidan.

Bron vid Skarja

Delar av snöbryggan över Tjågnårisjågåsj

Dag 6 startade i molnigt väder, uppehåll och bra sikt.Vi följde stigen mot Bielavallda och in mot västra sidan av Bierikjavrre.Allt under att molnen skingrades och sjön gick mot grönt skimmer.Lunchen intogs mitt emot Bierikvarasj.En kungs- eller havsörn dök upp och låg och cirklade över Sarvatjåhkkås östsida.Vi fortsatte upp mot Vuojnesvarasjs sydsida för nattläger.Alldeles intill jokken på 920 m ö h.Himlen var nu i det närmaste molnfri.Skulle det bli läge för en topptur, som jag hoppats på och planerat för, till Vuojnestjåhkkå, nästkommande dag?

Bierikjavrre i uppklarnande väder

Tältplats under Vuojnesvarasj. Blir det topptur imorgon?

Dag 7 startade med låga moln men redan under frukosten syntes tecken på förändring.De blev allt tydligare.Hustrun som tidigare sagt nej till att gå med på topptur blev vankelmodig när jag presenterade ett heldagsupplägg med topplunch i myggfri miljö.Allt i ett tempo efter hennes behag och med rika tillfällen till begrundan.Det blev ett ja! Vi kom iväg efter 10 nån gång med lätt packning inkl. lunch.Det blev en formidabel topptur för oss båda (tack Håkan Friberg för tipset, här på utsidan!).Lunch intogs på den helt vindstilla toppen.Ett par hundra meter under oss, högst upp på Sarvajiegna (glaciären) hade ett hundratal renar samlats för att unkomma myggen. Troligen var det delar av flocken från gårdagens samling på 1132-platån. Omgivningarna och vyerna var magnifika med Sarektjåhkkå-, Ähpar- och Ålkatj-massiven som mest iögonfallande inramning.Vi tog god tid på oss och njöt både länge och väl.Nerfärden mötte med ytterligare en renflock som stannade till vid ett snöfält vi passerade.Den verkade vara på väg över till Vuojnesjiegna (glaciären) på andra sidan ryggen vi var på väg nerför.Vi var åter vid vårt nattläger vid 17-tiden i fortsatt strålande väder.En efterlängtad middag intogs.

Voujnestjåhkkå 1952 m ö h.

Hustrun på toppen. Observera renflocken nere på Sarvajiegna (glaciären).

Det blev även tid för en liten "nap". Bierikjavrre 1150 meter längre ner.

Dag 8 startade i fint väder.Ännu varmare än under gårdagen.Vi kom iväg lite tidigare då siktet var inställt på östsidan Gähppo, sydost om Slugga, med passage av den något bökiga "Slugga-slätten".Vi gick över Vuojnesvarasj och vadade Vuojnesjågåsj utan problem.Sen vidare under Nienndo för att efter vadet vid Lulep Nienndo vika av mer österut mot Gähppo.Det blev som väntat en lite bökig vandring i vide, blötmark och sten.Allt med tillhörande mygg i den helt stillastående sommarvärmen. Gähppos östdsida - vid jokken en bit från den lilla sjön - nåddes vid 17-tiden.En härlig och svalkande tvagning följdes upp med turens sista egenhändigt tillagade middag.

Över Guhkesvåkkjåhkå

Äntligen över "Slugga-slätten" och på väg mot Gähppo, på vänster sida, för nattläger på dess baksida.

Dag 9 bekräftade fortsatt fint väder.Pietsjaure låg som en spegel utmed den lätta vandringen i den fina terrängen på 820-metersnivån, fram mot Rumok.Vi tog oss efter hand ner mot strandkanten under Rasek och begagnade oss av Ackes båtarrangemang vid jokkövergången.Lunch intogs på Siv & Ackes café med Acke som varande i tjänst.Det blev som brukligt rökt röding och glödkaka med tillhörande kaffe & kaka och en del fjällsnack med Acke.Därefter vidtog sista avsnittet av vår tur via stigen ner till Salto där många dagstursgäster på väg till samevistet mötte.Vi var nere vid fjällstationen redan vid 14.30-tiden vilket gav god tid för incheckning av logi, varsin kall "Höga Kusten", bastu och upputsning inför middagen. Trerättersmiddagen med tillhörande vinpaket avnjöts, som vanligt, i trevligt sällskap i den rustika matsalen.

Pietsjaure sameviste i sikte, från Rumok

Siv & Ackes café

Nästkommande dag lämnade vi Salto med den tidiga båten för vår hemresa.Tänk en Sarektur som gick helt enligt plan. "En får takke!!"

Robert Onsander

2012-08-19 17:59   Håkan Friberg
Vilken fantastisk vandring ni verkar ha haft! Kul att ha bidragit. :-)
Jag gjorde också ett kortare besök hos Siv och Acke under årets vandring. Vad bra att de har löst problemet med överfarten över jokken.

2012-08-19 22:54   brigas
Alajaur är definitivt en av de vackraste platser jag sett,dessutom samma tur med vädret som ni hade

2012-08-20 21:03   fowwe
Härligt att få följa med denna vandring. Många underbara foton och beskrivningar av sköna stunder. Marinerad lövbiff, vilken lyxmat. Men helt värdig den överväldigande naturen. Och så en av Sveriges högsta tupplurar, på Vuojestjåhkkå. Tack för en fin lässtund!

2012-08-20 22:38   OBD
Tack så mycket för den berättelsen!
Bra skrivet och många mycket fina bilder.
Verkar ha varit en mycket fin tur.
Vuojnestjåhkkå är med på min "önskelista".

2012-08-21 10:44   thegedd
Härligt att ta del av detta. Vilka vyer från Voujnestjåhkkå....MÅSTE dit nångång....

2012-08-23 17:49   Notsoraw
Vad inspirerad man blir när man läser detta och ser alla fina bilder!

2012-08-26 21:46   skogsfia
Vilken fin tur och härlig berättelse! Kul att din hustru hängde med upp på toppen. Jag måste också säga att bilderna är mycket fina, särskilt de från Alajavrre.

Påsktur från Katterat till Nikka

En vinterskidtur från stuga till stuga mellan Katterat och Nikkaluokta över påsken 2014. Fyra fjällentusiaster upplever vårvinter med regn, snö och sol i dalgångar, högfjäll och på glaciärer.

Fulla av tillförsikt, lite anspänning och med god mat för de kommande två dagarna, steg vi av tåget och satte på oss skidorna på perrongen. Det var några plusgrader, mycket snö och vi var de enda som skulle skida vidare de 12 kilometrarna mot Hunddalshytta. Stigningen började omedelbart med tunneln över järnvägen och sen bar det iväg utmed Sördalens västra sida genom gles fjällbjörkskog. Efter några kilometer kom vi upp på kalfjället med de höga bergen inom synhåll. Främst det mäktiga Ristacohkka som vi tidigt fick i blickfånget. Utan kryssmarkeringarna, som hjälper oss på svenska sidan, får man i Norge var uppmärksam på sina vägval, vilket med den goda sikten vi hade inte var något problem. Några enstaka hytter låg utslängda på östra sidan av dalgången, nära Rombakselva. Mot slutet dök en hytta upp nära jokkfåran som lätt kunde förväxlas med slutmålet för dagen. Först bakom nästa kulle dök emellertid Hunddalshytterna upp. Tre till antalet; en större, en mindre samt stugvärdens. Turligt nog mötte vi en grupp topptursåkare som precis lämnat den mindre stugan för att ta sig till Katterat p g a den annonserade väderförsämringen för nästkommande dag.Turligt då den större stugan var full. När vi installerat oss kom stugvärden över och hälsade oss välkomna. Hon var där endast över påsken då hytterna annars är obemannade. För alla eventualiteter hade vi en nyckel med oss utifall stugplatsen skulle vara obemannad. Rutinerna med betalning via inbetalningskort förklarades. Fyrbäddshyttan vi intagit var synnerligen "koslig", nere vid jokken var det arrangerat med ett vattenhål överbyggt med en grottliknande snökonstruktion och snart var vi igång med middagsförberedelserna. På menyn stod hemlagad älggryta med blandsvamp och spaghetti samt ett passande rödvin. Utanför knuten blev det bistrare med ökande vind som blev hård mot kvällen men i stugan njöt vi av mat och dryck, och av att ha kommit igång med vår tur.

Nya Zeeländsk fjällvandring och andra äventyr

Vandringsäventyr på Nya Zeeland, både nord- och sydön, under vintern 2009.

onsdag 30 december 2009

Vårvintertur mellan Abisko och Keb med finfina snöförhållanden

En vintertur i april, från stuga till stuga, mellan Abisko och Keb som bjuder på finfint kallsnöföre och spännande tvärdalar och glaciärer.

På morgonen den 5 april gick vi mätta och nöjda i väg vid 9-tiden. Molningt väder, svag vind, lätt snöfall och minus 9 gav utmärkta förhållanden. De handfulla centimetrarna med snö i Abisko byggdes rask på när vi skidade mot Abiskojaure.Vid sjöns östra ände tog vi lunch i lä av en liten kulle.Turen över sjön gick fint och lätt med ett hyfsat kallsnölager på isen. STF-flaggan svajade på håll och snart var vi framme, ja redan vid 13-tiden. Stugvärden
Rolf, en gammal bekant, hälsades och vi blev installerade. Vädret blev alltbättre under dagen och eftermiddagen tillbringades med go-fika på solbänken vid stugknuten. Allt fler besökare, från både öst och väst, dök upp allteftersom dagen förflöt. De flesta för övernattning. Kvällen bjöd på middag, bokläsning och avkoppling.