God tid - Levande föda / Levende mat - Mye trim

Har mange år som langtursyklist, med lengste sesong 2007 - vel åtte tusen kilometer med full oppakning og teltliv i skogene i Norden. Det er mange biler på veiene,. men etter å ha testet andre måter å bevege seg på, så står sykling alene tilbake.

Användarnamn: olavroer

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto, Se luffar(loffer)blogg: http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm

Tarp

Tarp er et aktuelt diskusjonsemne for fok som vil sove ute - uten telt. Fordi det er mange værtyper, og mange av dem er ikke så trivelige. Og da er tarp en god løsning.

Her er et snekret tarp i Halden-marka. Solid, og ikke bærbart, men bra om det passer med den geografiske plasseringen.

Noen pilgrimsluffare er berømte

Det beste eksemplet jeg vet om er Paulo Coelho. Og han har også skrevet om mange UT-grupper. I boka Zahir har han med mye om uteliggere. Men det er lenge siden jeg leste boka første gangen, og jeg finner ikke igjen et sitat jeg synes er bra om denne UT-gruppen.

Nå leser jeg boka en gang til, men det er mange ord og setninger. Så sitatet, det er nok i boka, men like vanskelig å finne som en vandreled uten merking, virker det som.

Vår Herre er død - Leve herr Mammon

I Norge også har kristenfolket sin egen avis. Og denne har nå slått fast at det trengs nye grep for å få flere abonnenter, og hva er da mer naturlig enn å avslutte gammel overtro og opphøye herr Mammon?

Merking av ledene

Det er mange stier/leder som anbefales rundt i kommunene, men det er ikke så mange kart og beskrivelser å få tak i.

Men Kyststien Østfold, som er en fortsettelse av Kuststigen Bohuslän, den har bekrivelse med kart for hver etappe. Supert. Og veldig bra, dersom stiene også er merket. En del av Etappe 15 - Petersborg til Svinesund, den går gjennom Halden, og mange av mine treningsstier er i samme stier.

Café for loffere i Fredrikstad

Et bra tiltak. En café med billig mat, billig kaffe (10 kroner for en kopp med gratis påfyll), og sitte hvor lenge man vil. Dette er en perfekt løsning for en loffer. Ikke minst når vinteren snor rundt hushjørnene.