God tid - Levande föda / Levende mat - Mye trim

Har mange år som langtursyklist, med lengste sesong 2007 - vel åtte tusen kilometer med full oppakning og teltliv i skogene i Norden. Det er mange biler på veiene,. men etter å ha testet andre måter å bevege seg på, så står sykling alene tilbake.

Användarnamn: olavroer

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto, Se luffar(loffer)blogg: http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm

Tarp-test

Spennende å teste UL5 fra Hilleberg. Jeg har tidligere kjøpt billige plast-presenninger et par ganger, og aldri vært fornøyd.

Lofferne lå i dvale om vinteren

Og de var i en by (stad). Ikke så merkelig, det er bare isbjørnene som ikke gjør som bjørnene gjør, altså finner seg en varm hule for en vintersøvn.

Bussluffartarp

Det er jul. Det er tid for en luffar å bruke buss, fordi han ikke bor i jordas tempererte sone. Snarere tvert imot. Men ... kuuult med buss, vel?

Og når den heter Grensependelen så passer det perfekt. En luffar med tradisjon, opererte gjerne i grenseområdet mellom Norge og Sverige. Og utnyttet det på ulike måter. Som i dag. Hvor Nordby handlesentrum stort sett har norske kunder. Enn så lenge. Så får vi se, hva som hender.

Tarp

Tarp er et aktuelt diskusjonsemne for fok som vil sove ute - uten telt. Fordi det er mange værtyper, og mange av dem er ikke så trivelige. Og da er tarp en god løsning.

Her er et snekret tarp i Halden-marka. Solid, og ikke bærbart, men bra om det passer med den geografiske plasseringen.

Soveplasser i skogene

I nærområdet rundt Halden, i dagsturavstand, finnes flere overnattingsmuligheter. Her er en av dem - som jeg har sett mange, mange ganger, men jeg har aldri sett loffere der.