God tid - Levande föda / Levende mat - Mye trim

Har mange år som langtursyklist, med lengste sesong 2007 - vel åtte tusen kilometer med full oppakning og teltliv i skogene i Norden. Det er mange biler på veiene,. men etter å ha testet andre måter å bevege seg på, så står sykling alene tilbake.

Användarnamn: olavroer

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto, Se luffar(loffer)blogg: http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm

Merking av ledene

Det er mange stier/leder som anbefales rundt i kommunene, men det er ikke så mange kart og beskrivelser å få tak i.

Men Kyststien Østfold, som er en fortsettelse av Kuststigen Bohuslän, den har bekrivelse med kart for hver etappe. Supert. Og veldig bra, dersom stiene også er merket. En del av Etappe 15 - Petersborg til Svinesund, den går gjennom Halden, og mange av mine treningsstier er i samme stier.

Snøstorm og kulderekord

Det er kanskje ikke noen god idé med pilgrimsluffing i desember. Heller ikke langt syd i Europa. Jeg bodde i Arvika for noen år siden, og da var jeg på interrail i mars, og oppdaget at hostelet jeg vandret til på Sicilia var vinterstengt. Du verden. Og så dro jeg til Spania, og havnet tilfeldig i Santiago de Compostella. Og snakket med en ansatt på universitetet der. Som fortalte at det bare var EN turist, eller interrail-luffar, i Santiago den dagen, og det var meg. Og guidene jeg leser i nå om dagene, de forteller om pilgrimsleder høyt oppe i de spanske fjellene med varierende temperatur og vær. Og de snakker ikke om vintermånedene. Guidene skriver om Ruta de la Plata, at det er begrenset tilbud for lofferene og mange løse hunder.Og så har vi den globale finanskrisen. Jeg er litt usikker på om de som holder til langs pilgrimslederne blir snille eller slemme av økonomiske kriser.

Europalederna - E-1 til E-11

Pilgrimsluffing er en ting, men det er mange andre måter å luffa på. Europalederna er et kjempesystem, som dekker det meste av Europa. Og E-1 og E-6 er planlagt å ende opp i Norge. E-1 på Nordkapp, og kanskje E-6 i Lofoten.

I Sverige går det to leder, E-1, som er planlagt fra Nordkapp i Norge til Sicilia. Den er foreløpig merket i nord til Grövelsjön, og jeg har tegnet inn en forlengelse til Nordkapp langs grensen mellom Norge og Sverige. I sør er E-1 merket til omtrent Roma, og jeg har tegnet inn en forlengelse i henhold til planlagt rute til Sicilia.

Det er helg

... og vel en uke til flyet tar med vandreren til startpunktet: Sevilla.

Pilgrimsleder - for meg?

Det var et tett nett av leder for pilgrimer over hele Europa. Mange vandret til Santiago, og til Roma, og til Nidaros, og noen til Jerusalem, og helt sikkert til mange andre steder.

Her har jeg satt opp en plan for meg - med plan A fra Sevilla til Santiago og Finisterre, men, med en plan B satt sammen av mange pilgrimsleder, og så kan jeg ende opp i Norden, i Nidaros. Om bena vil, og om jeg vil. Men det er fristende, nå med nesten vinter, å tenke seg pilgrimsleden fra Karlstad og opp langs Klaraälven og videre gjennom Trysil og landskapene før Nidaros. Og vandre der - i multesesongen (hjortron) - ete seg fra myr til myr.