Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Typiskt att vintern är över

Att skriva detta inlägg utan bilder känns som att försöka förklara skillnaden mellan grönt och lila för en som är färgblind, men jag kan inte låta bli.

Igår kväll var vi hembjudna till vänner på middag. En bit in på kvällen började vi planera in några dagars gemensam sommarsemester, varpå laptopen plockades fram så att vi kunde surfa efter ställen, kolla priser och så vidare. Och hur det nu var så kom vi in i mappen med semesterbilder, när vi nu ändå hade datorn framför oss på bordet.

FF på skoterturen

Jag blev lite inspirerad av Tranevings senaste blogginlägg om skoterutflykter, och tänkte ta tillfället i akt att dela med mig av ett kärt barndomsminne.

Jag plockar fram den här bilden igen, så att vi kommer i rätt sinnesstämning.

Sista chansen...

Imorgon kommer mor och far hit och har barnen med sig. Jag har faktiskt städat lite, så nu tycker jag att jag kan unna mig ännu ett litet inlägg...

I gårdagens inlägg avslutade jag med en bild på pappa och hans kompis, där de hängde över en fjällkarta. Om nu kronologin i fotoalbumen är rätt (det finns ett för fjällvandringar och ett 'civilt') så borde turen ha gått till Borgafjäll om hösten, och året var 1972. Jag undrar om de hittade någon annan vandrare som ställde upp som fotograf, eller om det fanns självutlösare på någon av deras kameror redan då. Det skulle nästan vara lite likt far att arrangera en sådan här bild, slänga sig över bäcken och hinna sätta sig och se relaxad ut. Men troligen fick de hjälp.

Friluftsdetaljer från förr - innan det är för sent.

Pappa har hotat att komma hit och ta ifrån mig de lånade gamla fotoalbumen i förtid, så det är bäst att jag passar på att blogga lite mer innan han står här utanför och bankar på dörren. Och för säkerhets skull tror jag att jag sätter mamma under luppen igen, för hon protesterar inte så hejvilt.

Jag tänkte bjuda på ett litet axplock av friluftsbilder som har något litet extra. Jag har bläddrat igenom dem så många gånger under åren, men man hittar alltid något nytt.

Historien om Pinkarjackan - en jacka som håller

Påskdagen 2009. Barnen är på jakt efter de hemliga meddelanden som påskharen traditionsenligt lagt ut, och som till slut leder fram till det ställe där han (eller som fallet var i år - hans brorsöner Hoppe, Stampe och Skutte) gömt påskäggen. Strax efter kommer mamma iklädd ett av de få plagg som har ett eget namn i vår familj. Hon bär Pinkarjackan.

Pinkarjackan är faktiskt värd ett eget litet inlägg, och det kommer här.