Naturdagbok för år 2024. Betraktelse varje vecka.

Naturintresserad ålänning

Användarnamn: jättensinger

Intressen: Fågelskådning, musik, litteratur, sport, skrivning

24.3.

Tungt på jobbet just nu. Men ett problem kommer sällan ensamt. Katten varit försvunnen i ett och ett halv dygn. Såg något som liknade vargspår i norra Geta igår. Vi har troligen varg på Åland nu. Sitter här på bryggan och dricker mitt morgonkaffe. Yrsnö från norr, nollgradigt. Ett trettiotal sångsvanar på åkern vid avtaget ned till Lökholmen, resten här i Tellskärsvaken. En morkulla lyfte vid vägkanten när jag kom ned hit. Riktar tubkikaren mot vaken. Fyrtio viggar, två gråtrutar, en kniphane och fyra sångsvanar hukar där i snöyran, som blir tätare och snart täcker hela Dånökusten i en vit slöja. Gärdsmygen smattrar iväg en energisk sångkaskad innan också den ger sig mot snön. Grönfinkar och talgoxar sjunger från strandbuskarna. En havsörn stryker spanande längs skogsranden i söder. Längre in i kanalen mot Långösund simmar fler kniphanar runt en hona. Ibland kastar de huvudet bakåt och låter höra ett knirpande ljud. Knipspel. Hägerns huvud skymtar grådaskigt i vassen, där den står på sin vaktpost. Snöflingorna blir större, vinden tilltar. Sitter med ryggen mot vinden och ser hur snön fyller allt som i en snöglob av glas.

17.3.

Vintern har slagit tillbaka med snöstorm i natt. Sitter vid turistbordet och äter min frukost vid åttatiden. Det blåser fortfarande friskt från norr. Lärkan får stå ut med att ha några yrväder i stjärten. Någon minusgrad, koboltskyar. Ormvråken lyfte från sin spaningsgren vid stranden när jag kom. Två havsörnar hänger mot vinden framför mig. Gulsparvar på havreåkern när jag svängde in på Lökholmsvägen. Hördes svag gulsparvssång. Men ännu räknar den inte till sju. Det lär dröja ett tag ännu. Många sångsvanar i öppningen till Långösund. Riktar kikaren mot dem och räknar. Det är ett femtiotal. Ett tiotal kanadagäss simmar också i vaken. Två oidentifierade duvor flög över när jag kom hit. Kunde vara vårfåglar eller så av byns lokala tamduvor. Jag lyckas senare få syn på en i kikaren. Den saknar vingband, alltså skogsduva. Skogsduvan brukar vara tidigare på våren än ringduvan. Sångsvanar kommer parvis in för landning i vaken söderifrån. Det ser roligt ut när de navigerar i den hårda motvinden, och till slut lyckas landa i vaken. Det är ett liv och ett kiv bland svanarna. Ibland ställer de sig upp och flaxar med vingarna. Helt tydligt är våren på gång.

21.1.

Veckan har varit kall. Nu blåser det från syd och för med sig mild luft. Mulet, någon plusgrad. Jag sitter på bryggan med ryggen mot vinden. Ett tiotal kråkor har samlat sig runt lite öppet vatten vid den smala kanalen till Långösund. Tre trutar sitter ute på isen, en av dem är en havstrut. Tar min sedvanliga kaffepaus. Det är lugnt här idag. En tavla i vitt, grått och brunt. Hör sångsvanar ropa i väster. Kanske finns det öppet vatten någonstans längre ut mot havet? Några gråtrutar cirklar tafatt iväg västerut. Större hackspetten "kickar" några gånger bakom mig. Det är sparsmakat med sensationer i januari.

14.1.

Övervintrande ormvråk lyfte när jag kom hit. Mulet, börjar blåsa från norr, vitt. På minus. Städade ut julen idag. På väg ner hit klängde en flock stjärtmesar i björkarna vid vägen. De hörs mera än de syns. Vitt mot vitt, som utskurna ur en japansk målning. Halt på vägarna. Blågrå nyanser över skogskanten på andra sidan fjärden. Det är tyst här, bara vindens sus. Dricker mitt kaffe, äter min smörgås. Hör en havsörn ropa, ser den glida iväg västerut över fjärden, en halv kilometer bort. Ett gäng gråtrutar kretsar över mig, de flesta i vinterdräkt. Upptäcker sju havsörnar som kurar ihop sig i vinden en åttahundra meter ute på isen. I kikaren kunde man missta dem för trutar, om inte en och annan ibland ställer sig upp och sträcker på sig. Kanske de hittar fiskrens från någon gäddkrok därute? Midvinterdagen har också sitt liv, men man får ta det i små portioner.