Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

Vecka ett – djur och natur i Pieljekaise nationalpark

Eftersom jag halkade in på ett bananskal i detta har jag missat några veckor av utbildningen. Klassen hade redan hunnit med en tur i fjällen med förra årets klass, en så kallad faddertur. De har också haft en veckolång sjukvårdsutbildning (Backcountry first aid and extended care) i NOLS (National Outdoor Leadership School) regi. De har förstås tjatat om hur bra den var så man får väl försöka gå den vid ett annat tillfälle. :-/

Det känns mycket bra det här! Jag har hamnat smack in the middle of en fjällvecka i Peijlekaise nationalpark! Ett superbra tillfälle att testa utrustning, men framförallt att lära känna klassisarna. Vi var indelade i mat- och sovlag och jag skulle dela kök och tältvärme med Fredrika och Mathias. Nationalparken är känd för sin björkurskog och en rätt rik fauna. Älgar strövar omkring här och det var meningen att vi skulle lära oss att locka dem till oss. Smart?!

Vi ankom till Jäckvik vid elvatiden på måndagen den 29/9 och vandrade Kungsleden söderut. Vi vek sedan av mot Peiljekaise och slog läger vid norra spetsen av 846-sjön. Vädret var fantastiskt och humöret på topp. Höstsolen värmde fortfarande, men på kalfjället kylde vindarna och det var skönt att kura ner sig i sovsäcken. Min säck (Marmot Never Winter) har en angiven komforttemp på -1 grader men med en jacka och en flaska med hett vatten klarade jag natten helt ok trots -7 grader. Frös en del om underkroppen så jag förstod att jag måste fördela värmeplaggen bättre längs kroppen till nästa natt. Freddan och Mathias hade båda vintersäckar från Marmot och min såg ganska tragiskt platt ut jämfört med deras. Jag ska fylla upp min säck med mer dun när jag får tillfälle (återkommer till detta senare i bloggen).

Dag två steg vi upp tidigt och gjorde avmarsch kl 05.30. Vi gick i sydostlig riktning i omkring en timme och det grydde lagom när vi kom fram till avsedd höjd. Målet var älgspaning! Snart fick vi (egentligen var det ju jag, men man ska ju inte förhäva sig….) syn på en rejäl tjur som lufsade i vattenbrynet till en av de många småsjöar som finns i nationalparken. Efter att ha tappat den ur sikte intog vi frukost i ett riktigt köldhål bakom höjden och jag var ivrig att komma iväg och röra på mig. Vi skulle fortsätta dagen med älgspaning och lockning i området och det blev en mycket fin dag med mycket smygande, en topptur (Pieljekaise 1138, se bilden) och en massa god mat i en vacker miljö.

Vi såg 4-5 älgar till under dagen och det var jag rätt nöjd med. En av dem fick vi att vända upp och komma mot oss, men en liten sjö låg emellan oss och vi tappade den. Det hade förståss varit fint att se en järv, men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.

Onsdagmorgonen var mycket dimmig och det passade utmärkt för vi skulle göra en orienteringsövning. Matlagsvis fick vi olika mål att besöka och det gick mycket bra. Vi gick mycket bra efter kompassen och jag stegade även vårt avstånd som extra kontroll. Efter lunch vid Återsamlingsplatsen (ÅSA) följde jag och några andra med Håkan för att gå nordväst vart och locka älg. Vi kom fram till och förbi Pieljekaisestugan och vände sedan ”hemåt”. Vi såg dock inga älgar.

Torsdagen vaknade vi upp med absiden full av snö. Mina kängor var snöfyllda och jag måste erkänna att jag blivit lite tagen på sängen. De får bo i tältet hädanefter. Det var blåsigt på kalfjället och det visade sig att det kommit 10-15 cm. min och en annan grupp gick tillsammans kompassriktning på Pieljekaisestugan där vi intog lunch. Morgan och Nora hade redan varit där och gjort en gigantisk snögubbe på trappan som välkomnade oss. Eftermiddagen blev en lite drygare vandring i blockig terräng mellan en sjö och en rasbrant. Vi kom lagom till skymningen fram till lägerplatsen vid parkgränsen. Det större antalet personer i gruppen och eller andra faktorer gjorde att det inte funkade så bra med navigeringen. Minsta vägval diskuterades och det blev lite kvasidemokratiskt och lätt frustrerande. Jag är av den uppfattningen att det är bättre att under en rast gemensamt göra upp en färdriktning och bestämma hur stora hinder ska passeras. Därefter utser man en som orienterar och låter den personen ha ansvaret. Detta förutsatt att inte det är för svår orientering förståss. Då kan det ju vara bra att dela lite på ansvaret mellan tex två personer.

På kvällen lärde vi oss en del samiska namn och fick lära oss att många namn i naturen härrör från kroppsdelars namn på grund av dess utseende. Här är några exempel på vad vi lärde oss (stavningen är säkert uppåt väggarna men det gör kanske inte så jättemycket):

• Huvud – Oive
  • Näsa - Njunje
  • Axel - Olgi
  • Rygg - Rutchi
  • Sjö - Javri
  • Bäck - Jokk
  • Dal - Vagge
  • Stup - Bakti
Jag har fått kopiera en jättefin samisk ordbok så det kommer nog fler exempel så småningom. Samiska är ett mycket vackert språk! Under fredagen gick vi i strålande solsken ner mot Viejenäs där vi hämtades med buss. Lagom slackigt var det att bara behöva gå ca 4 km i lätt nedförslut, ätandes på godis och ha en porlande bäck vid sin sida hela tiden. Najs! Jaha, då var den första veckan avklarad! Det gick som smort faktiskt och jag tycker att jag kommit in i gänget rätt bra. Det blev en del blöta kläder, kalla fötter, sol, vind och kyla som ackompanjemang till Älgsafarin så man är ju nöjd. Får se om jag gör om upplägget senare, men just nu känns det bra att skriva om utrustningstankar lite löpande och just när tanken ploppar upp. Kom gärna med glada tillrop och feed-back på struktur och brist på den samma om du känner för det.

2008-11-08 10:29   Håkan Friberg
Den samiska ordboken är jag nyfiken på. Titel och förlag?

2008-11-08 14:35   lankwaifong
Typiskt dumt av mig att inte kopiera förstasidan! Den är dock skriven av en professor Olavi Korhonen kan jag se i efterskriften. Hoppas detta kan hjälpa.

/magnus

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.