Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

Livet är bra hårt. En solig höstdag for FJÄLL19 västerut för att under tio dagar, med stegjärn och isyxor i högsta hugg, hjälpa till att bryta ner glaciären vid oxtindarna i Norge. Planen var att tälta vid foten av glaciären för att slippa en anmarsch på cirka en timme. Det gick bra. En natt. Sedan kom ovädrets moder ner över oss och hårda kastvindar förvandlade våra tält till trasor trots att de varit förankrade i stora stenar. De enda tälten som höll ihop var de som förstärkts med dubbla bågar. Vi flyttade kort sagt ner till en stuga där vi kunde torka kläderna varje kväll. Rätt skönt eftersom det blåste och regnade på oss konstant de sju första dagarna… sedan kom solen och allt blir ju liksom lättare då. Man slipper äta regnutspädd mat, man kan njuta av det fantastiska landskapet som en glaciär erbjuder och man tar in så mycket mer av vad man blir instruerad.

Vi hann med att öva mycket på olika tekniker för att rädda nedfallen replagskamrat ur en spricka, olika stegjärnstekniker och isklättring.

Det häftigaste var nog dock de tillämpade turena vi gjorde där man fick utnyttja allt man lärt sig. Ni som inte provat att gå på glaciär: GÖR DET! Det var det bästa jag gjort hittills på denna utbildning.

En annan sak som är kul är ju att skjuta. Att skjuta oprovocerat mycket på lerduvor är ännu roligare. Det fick jag chansen att göra i Gällivaretrakten under en vecka där småviltsjakt stod på schemat. Vi gick med stövare (drivande hund) när vi jagade hare och Weimaraner (stående hund) när vi jagade fågel. Det var jätteintressant att se samspelet mellan hundförare och hund och lyckan när det äntligen fungerar fullt ut. En järpe blev belöningen. Lite snålt kanske, men för att vara min första jaktvecka så är jag nöjd och har fått mersmak. Lerduvorna hade med vårt kommande skytteprov inför jägarexamen som sker om ett par veckor. Jag övade bara på hagelskytte, men det gick efter ett tag rätt bra och som bäst perforerade jag 8 av 10 duvor i en serie. Nöjd.

Efter trippen till Gällivare var det bara att ladda om för den kommande veckan som hade primitivt leverne som tema. Detta innebär för oss i alla fall att man bor i skogen en vecka utan bekvämligheter som tält, sovsäck, liggunderlag, kastrull, kåsa, sked, osv. Första två nätterna skulle vi bygga enmansskydd och klara oss själva. Skönt tyckte jag. Det är väldigt lärorikt för många att inte kunna förlita sig på någon annan än sig själv ibland.

Min ursprungliga plan var att bygga en kupolkoja med en eld inuti. Jag hittade dock en väldigt fin plats med en bergvägg som naturlig värmespegel så kojan blev i stället en halv kupol med elden utanför. Först böjde jag och flätade ihop ett gäng med björkslanor. Sedan flätades tvärslanor in och kojan täcktes med näver (taget från liggande döda och murkna björkar) för att sedan få ett isolerande lager mossa överst. Ett tjockt lager granris som bädd gjorde att kojan blev riktigt skön att sova i trots att den var i minsta laget. Den gick snabbt att bygga, men är nog inget jag skulle bo i så värst många nätter.

Vi flyttade sedan ihop och byggde då ett större skärmskydd. Där kunde vi elda desto mer och med eldposter blev temperaturen, trots att det var 10 minus ute som kallast, riktigt behaglig. På dagarna tävlade vi i olika friluftsrelaterade moment. Bland annat hade vi artkunskap, tävlade i att göra upp eld, femkamp och mycket mer. Den slutliga vinnaren Morgan vann statyetten som jag karvat ur ett bävergnag tidigare i höst. den största behållningen denna vecka var i alla fall för mig matlagningen. Vi hade fått tilldelat ett antal råvaror som vi skulle tillaga i kokgrop, i foliepaket i elden, grilla eller dylikt. Bland annat gjorde vi fläskpannkaka på stenhäll, bakade bröd med lingon i, smörstekte potatisskivor och kokte morötter i kokgrop. Allt smakade gudomligt gott och jag kan verkligen rekommendera er att ta med färska råvaror ut på skogsturen. Det är lätt att hitta en lämplig stekhäll där man kan steka ett ägg, eller baka scones!

Tills vi hörs igen!

//Magnus

2009-10-10 12:40   Thomas Traneving
Låter som att du varit med om en jätte rolig höst. Glaciär står högt upp på vår önskelista ;)

Tack för tipset med stekhäll. Ska prova det nästa gång.

2009-10-10 18:04   fowwe
Ja, det var mycket action, det här! Det där med oväder vid en glaciär. Jag har läst någonstans att just vid foten av glaciärer kan det bildas plötsliga oväder på kvällen med mycket kraftiga vindar. De går snabbt över men kan hinna blåsa bort ett tält. Detta oväder var kanske inte ett sådant, men känner du till om det är så?
Som fågelvän har jag lite svårt att glädjas över skjutna järpar, men viss jakt tycker jag ändå är OK ;-). Det är dock viktigt att en jägare vet vad han skjuter på så man inte skjuter fel art. På den punkten syndas det mycket. Det är ju ofta svårt att hinna eller kunna artbestämma.

2009-10-12 10:09   peter1969
Jag tycker att det var mest intressant det där om primitivt leverne. Att laga mat i kokgrop står högt upp på "att-göra" listan.

2009-10-12 13:40   seobserver
Att först sova illa eller inte alls garanterar att undervisningen blir bortkastad. Hagelgevär har två ändar och båda bör behandlas med respekt, 80% träff på flyktskytte är en god början......Det är lätt att bygga ugn och häll med flatsten och jord, kokgrop kan leverera läckerheter insvepta i blad och ångade mellan gräs vid rätt årstid, så begränsningen är inte folie utan råvaruinsamlingen, i lägergrytan går det utmärkt att baka.
Trist med stormskadorna men fenomenet är känt och besvärligt. Hus och tak har sina fördelar.......trevlig rapport som vanligt....go tur!

2009-10-12 19:30   OlaDv
Härlig läsning. Det verkar vara en otroligt rolig utbildning! Sugen på att göra något liknande själv men får hitta något som passar mitt liv just nu.

2009-10-16 12:36   helenabrogren
Trevlig läsning!

2009-10-16 13:08   Minnatur
Jättekul läsning...

Vad använder ni för tält??? och om det är en utbildnings, hur gamla är dom... (de som blåste sönder)

2009-10-30 13:13   Jesper S
Håller med. Kul läsning. Vore roligt (eller tråkigt vet inte vilket) att veta vad det var för tält som blåste sönder. /Jesper http://stellapolarisaventyr.blogspot.com/

2009-10-31 17:29   lankwaifong
Det var Hilleberg Keron-tält som blåste sönder, men inget illa om dem. Det blåste verkligen riktigt hårt och när det blir kastvindar så rycker det till i linorna och vips så knäcks en båge, far ut genom duken och så har man utrustning över halva fjället ;-)

Till vinterns besök i Tarfala (för klättring och skidåkning) blir det dubbla bågar på alla tält.

//m

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.

Känd från TV

Undertecknad har gjort sin TV-debut idag. Jag beskriver mitt jobb med inmätning och profilering av vandrings- och cykelleder i Funäsdalen.