Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

Turen började med att klassen delade upp sig för tältlagsvis vandring under de första fem dagarna. Jag och Amanda som var ansvariga för denna tur hade bestämt det så att alla skulle få några fria dagar för att sedan sammanstråla i Snavvavagge (vid rovdjurstorget) för gemensamma aktiviteter och klassvis vandring ner till helikopterhämtning vid parkgränsen vid foten av Nammatj.

Min grupp, som förutom undertecknad bestod av Mattias och Joel, klev av vid Suorvadammen vid stora sjöfallet och vandrade de 7 km NV upp till den vackra sjön Sliekkojaure. Vädret var perfekt och vi fick en oförglömlig första kväll, dock fortfarande utanför Sarek, men dock i Stora sjöfallets nationapark. Följande morgon vandrade vi mot kukkesvagge (gunkesvagge) för att slå läger vid foten av Sarektjåkka. Vädret höll i sig och vi kunde njuta av utsikten vid en knastrande lägereld. I väster reste sig Akkas snöklädda toppar och i söder glödde Sarektjåkkatraversens fyra toppar i den bleka kvällssolen. Dagen därpå skulle vi bestiga sveriges femte högsta berg, Sarektjåkkas nordtopp som med sina 2056 möh skulle ge oss en hänförande utsikt över Sarek.

Efter den fantastiska toppturen gick vi den 18 km långa etappen till Pielavalta där vi hade utsikt över den turkosskimrande Pierkjaure och Äparmassivet. Följande morgon var vädret något sämre och det såg faktiskt ut att kunna dra ihop sig till regn. Mycket riktigt kom första skuren lagom när vi kom fram till klassens återsamlingspunkt i Snavvavagge, i sluttningen ner mot Skårkistugan. Härifrån hade vi en fantastisk utsikt ner mot rovdjurstorget och övre delarna av Rapadalen. Det fanns dock inget vilt här nu, men vi skulle inte bli besvikna. Längre ner i Rapadalen fick jag senare under turen närkontakt med en riktigt fet gammtjur och jag såg även Järv (för andra gången detta år!!!), tonvis med renar, tre kungsörnar, bergand, vigg, fjällvråk, en död lämmel, skogshare och förstås en massa småfågel som ängspiplärka och ljungpipare.

Efter två dagar av regn och dimma sprack molntäcket upp lagom till vi kom ner till nammatj och parkgränsen. Därför gick jag och några till upp på Nammatj där vi spenderade mesta delen av denna strålande dag. Blåbären på Nammatjs sydvästsluttning är stora som plommon och smakar ljuvligt!

Nu bär det, snorande och hostande, av mot Norge och Oxtindarna för 10 dagars glaciärutbildning. Kommer nog bli ganska ;-) najs det med!

Kram och hej.

//M

2009-09-06 15:55   Öhrnell
O vad du får mig sugen på att ge mig ut i höstfjällen. Frågan är bara när man ska få tid... Var han lugn och snäll, gammtjuren? Man har ju trots allt en viss respekt för sådana bjässar, och han såg ut att ha kommit riktigt nära...

2009-09-06 16:37   lankwaifong
jo, älgtjuren var lugn och sävlig. Älgarna vid Lulep Spatnek i Rapa är enligt hörsägen, och det visade sig stämma bra, ganska "tama". De har ju inte haft anledning att frukta människan genom jakt. han kom som närmst på ca 6 m håll!

2009-09-06 16:47   Minnatur
Tack, det påminner mig om min egen utbildning 2004-05 Friluftsliv och ledarskap... Vi var 20 elever som levde tätt samman.... Idag ser jag tillbaks på den utbildningen och undrar om jag någonsin kommer att känna en sådan speciell gruppgemenskap... Baserad på trygghet och förtroende... Passa på och njut....

2009-09-06 16:51   brigas
Det är riktigt fina fotomodeller,de stora älgarna.
Var annars hinner man i lugn och ro få upp kameran för att få bra bilder på dem.

2009-09-07 13:33   Thomas Traneving
Vad kul med glaciärutbildning. Vill också gå det!!!!

2009-09-07 21:02   Naturtjejen
Härliga bilder vilken maffig älg! Bra skrivet, jag längtar ut:-))

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.

Känd från TV

Undertecknad har gjort sin TV-debut idag. Jag beskriver mitt jobb med inmätning och profilering av vandrings- och cykelleder i Funäsdalen.