Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

En annorlunda turistattraktion

Är hemkommen från en dag i kontrasternas tecken. På veckans schema stod ”Turism” och fokus har varit på turistnäringen i Västerbotten, även om ”Naturens Bästa” och ”Svenska Turistföreningen” varit hos oss och pratat om turismens utveckling i Sverige i stort. STF ska få en ny hemsida som öppnar om ett par veckor och Naturens Bästas hemsida är redan idag värd ett besök. Där listas alla företag som har ekoturismcertifierade aktiviteter och det finns mycket annat läsvärt dessutom.

Just ja, skulle berätta om min dag i Umnäs och turismen i Västerbotten. Först åkte vi till Skoterhotellet och Skotermuseet där vi fick höra om skoterturismen i länet, svårigheter med att driva säsongsverksamhet och möjligheter i att nischa sig. Under den korta säsongen är detta faktiskt lite av en turistfälla, även om besökarna till största delen utgörs av motorintresserade. Men även jag kunde faktiskt se en tjusning i detta. Här fanns en skoter från Harley Davidson, finska moster, Larven, en Panther och en massa vackra färgglada retroskotrar.

Tankar om utrustningsdetaljer – avsnitt fem: MATTORK

Allright! Nu är min mattork "Muuttolaatikko 2000" igång! Det blev rätt enkelt och billigt att konstruera den och den går lätt att demontera. Torken består av följande komponenter:

Resultatet ser du nedan och jag kan lova att kiwin, honungsmelonen och ananasen som jag torkade blev mumsiga!

Tankar om utrustningsdetaljer – avsnitt fyra: KELVIN

Jag har funderat mycket den senaste tiden på hur man skulle kunna skapa ett mångsidigt sovsystem. Min sovsäck från Marmot har en komforttemperatur på minus en grad vilket inte är så mycket till vintersäck på dessa nordliga breddgrader. Det är ju snarare en sommarsäck… Först tänkte jag att man kunde göra en dunquilt som man kunde spänna över sig och utanpå sommarsäcken för att komma ner i temperatur. Nackdelen med en quilt är dock att den bara fungerar som täcke och inget annat. http://www.jacksrbetter.com/ har i och för sig varianter på täcken som är rätt mångsidiga (man kan ha dem som en form av dunponcho till exempel), men det kändes ändå som jag ville söka något ännu mer mångsidigt.

Till slut kom jag på att jag skulle göra förstärkningsplagg i dun som man kunde variera hur man ville. Mina krav var följande:

Tankar om utrustningsdetaljer – avsnitt tre

Under de senaste åren har jag blivit mer och mer fascinerad av hur stora delar av sin friluftsutrustning som man faktiskt kan göra själv. De finns förstås stora fördelar med detta. Förutom att man kan göra utrustningsdetaljerna exakt som man vill ha dem blir de ofta betydligt billigare än om man köper dem. Lite fantasi, inspirationkällor på Internet  och en symaskin kan göra höstkvällarna riktigt roliga. Det är riktigt tillfredställande att ha kontroll över konstruktionen och man lär sig att ifrågasätta allt rysch-pysch som ofta finns på artiklar man köper.

Är det så här man ska lukta?

Jag har precis kommit in efter en skogstur (spårade djur i den nyfallna snön) med obligatorisk kaffebrasa. Rökdoften är ju i och för sig ganska trevlig, men den tar ju som över när man kommer in på... tex ICA och att den kommer sitta konstant i kläderna i två års tid har jag inte riktigt förlikat mig med, men det kommer väl...