I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2010-04-20

Atlantseglingen- Azorerna o Faial!

Faial, Azorerna.. Land i sikte! Efter att ha spenderat tre veckor på rullande hav o som sjöråtta var det gudomligt att ha en vecka på land o uppleva portugals pärla här mitt ute i atlanten. En välförtjänt andpaus o ombunkringsplats inför nästa steg! Här har vi nu njutit o sprungit runt o upptäckt öarna i området!

Underbart också att inse att på Grannön till vår Faial låg Pico, Portugals högsta berg i form av snötoppad vulkan på 2351m! En otroligt gedigen överraskning som gjorde oss bergstokiga alldeles kollriga, tänk att mitt i denna atlantsegling kunna bestiga lite berg o få en gnutta mer snö i våren.. när vi kommer hem har väl troligast det mesta smält bort! Hursom! Efter några dagars fixande m båten o upptäckande av land hade inte bara båten utan även vi slutat svajja!

Vår logo på muren.. check!Windic o kompisens Johns  minnen från 2005!

Vi hyrde bil o upptäckte ön, vandrade o sprang runt på de gröna kullarna runt omkring i trakterna! Otroligt skönt att bara kunna sticka ut o springa igen! Leve fastlandet, även om havet är rätt underbart med! Azorerna o Faial påminner mycket om en blanding mellan Irlands grönska o gröna kullar Norges dramatik o medelhavets klimat! Underbart.. o när vi upptäckte charmen m vulkaner ( passande att hela europa råkar ha sådana problem just nu när vi är i sådan närkontakt m vulkan-fenomenen här på ön! )

mot Picos vulkan!Stundvis spännande klättring i lava  berget!Bergsbrudarna till topps! Vulkanen rykte  metern bredvid! ;)Äntligen vinter igen"! :)

Valfångsten slutade ju för mer än 20 år sedan här, men fortfarande är det en stor del i historien, o valar finns det gott om. Mkt knölval o just nu även blåvalar! ☺ Intressant historia om hur öarna uppklommit genom vulkanutbrott i många omgångar. Senaste här på Faial var 1957-58 då öns area utvidgades. Ön är verkligen sista utposten o århundraden av sjöfart o skeppshandel har präglat ön o byn Horta där marinan ligger.

NU har vi lämnat av två ur bestättningen som varit med sedan Panama o nu måste hem till plugg o familj. Pga av dem, av att vi gärna vill se ön San Miguel för sin särprägel av dessa öar samt pga vi skulle hämta upp en ny skotvagn till båten som skulle komma skickat m flyg så var planen att åka till den ön nu sista dagarna. Men då Islands vulkanaska satt stopp för flyg o då vädret nu ger oss en optimal förutsättning för segla norrut så ger vi oss redan av ! 1500sjömil till engelska kanalen o Dover nu! Hörs då!

2010-04-20 21:08   Anders_sthlm
Pico är som sagt toppen! :))

2010-04-21 01:55   Trolle_T
Syster, kan ni inte hämta upp mig i Lisbon, flyget är inställt!;-)

2010-04-21 09:31   brigas
Trodde först jag såg fel,snötäckta toppar på gröna Azorerna,där lär man sej nåt nytt.

2011-02-28 10:46   Telislinkan
Härligt! Jag var där 1995 då jag gjorde en översegling, gillade Faial strakt. Misstänkter att ni också var på Cafe Peters några gånger, ett måste när man är där. Vulkanerna var en upplevelse, och särskilt fyren som låg begravd. Jonas (som var i Tarfala 2004 över påsken, med dina kompisar från fjälledarlinjen)

Svar 2011-03-18 21:31   Karin@explore61N
hej jonas!
Ojoj.. måste vara decenniets segaste svar detta! ledsen, har tagit lite tid.
JA är svaret, visst var vi där! helt fantastiskt litet pitoreskt ställe. Lustigt att man kände sig som världens minsta båt i hamnen på faial...
Mkt minnen dyker upp igen nu ett år senare efter att vi började överseglingen! Galet.. vilket liv o vilka upplevelser! Nu skall det dock bli härligt m lite vårvinter i svenska fjällen! ( som jag nu missat tre år pga atlantseglingen o två år därinnan Fernie o jobbet i patrullen där.
Hoppas allt bra, du har fina minnen från Keb o att du får lite svängar ibland nuförtiden med!

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.