I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Äntligen vind i seglen!! :)

63° 34440, 09°22,775   lugn vind  60°/8, god sikt , kurs 61°, 7,8 knop

Morgonsolen är uppe lite tidigare idag, steg upp 03.18 imorse.   Bra skillnad från igår, när den dansade i horisonten när vi gick på vaktskiftet kl 04.00..  Imorse var den två fingrar över horisonten . ( om du håller armen utsträckt och måttar)

Spännande stund igårkväll när vi äntligen fick hissa segel ( eller "rulla ut" blir det väl mer med dagens teknik för Genoua'n och Storseglet)

Motorns stängs av, tystanden sänker sig och så kommer det som vi alla längtat så efter, att jobba lite med naturens o våra egna krafter. Hela teamet inkluderas och vi kör en testsegling med foto o filmtagning. Härligt!

Vi skotar hem, det susar till och så är vi snabbt uppe i samma fart som med motor, utan störande ljud och med lagom action och lutning. Gött!

Efter ett lyckat testpass blir det nya prövningar när vi skall fin-navigera oss ut mellan grynnor och skär. Spänningen är på topp. Bra träning inför ishavet och isbergskryssning.  Dåligt med isbjörn i sikte än dock! ;)

Under morgontimmarna passeras Trondheimsfjorden och vi känner oss som hemma, Linnea har bara 3 timmar hem till Östersund härifrån och till Åre är det ju nästan ett stenkast! ;)

Man förundras över det liv folk lever här ute i vindens mecka; det är kargt och hårt, fuktigt och sällan varmare än höst eller vårtemperaturer.  Man bli nog rätt härdad! Många vindkraftverk har byggts upp och även vågkraft forskas det i här vid Norges bästa surfspot ( Hoddevik). En annan sak vi har att lära av vårt kära grannland. Hur man decentralicerar o får hela landet att leva!

Under eftermiddagen fortsatte lugnvädret men sedan fick vi en rapport om vindar som vänder till vår fördel med dessutom bra hastighet till tisd eftermiddag!  Vi håller tummarna, alla är väldigt segelsugna nu!

Efter en välförtjänt dush i den lilla kombinerade toa/dush utrymmet kände man sig som en ny människa! Saltvattnet spolades ur öron o hår! Det gäller att passa på när vi har watermakern. ( en apparat som pumpar igenom havsvattnet genom filter o renar 180 l/tim) igång så man sparar energi.

Passerar ett sedan länge siktat toppigt berg;  "Torghatten" med ett gigantiskt hål likt en grottgång rakt igenom bergsknallen. Sägnen säger att det är ett gammalt troll som försökt skjuta en av de "Sju systrarna" ( som vi passerar snart med) när de badade men blev träffat av solen och därigenom förstenat. Fint var det iaf....   Speciellt från mina vyer. Jag fick nämligen göra en tur upp i masten. Insäkrad med rep o sele kände jag mig som hemma 25 m upp i det fria. En häftig känsla att glida fram där högt ovan båten och se så mycket mer! Det gungade lite lagom i våra 8m/s ..   mer hade nog blivit jobbigt! Många fina bilder och lite film blev det som ju tyvärr får vänta med bristen på bra uppkoppling här...

här kommer nån:

Alla hade precis hunnit lägga sig när Ola får ett samtal från en god vän. Vi passerar snart samma ställe som dessa och glider in till hamnen i Brønnøysund.  Man inser att det är en omtalad expedition när vi glider in mot alla tisslande och tasslande båtar och det samlas mer o mer människor på kajen. Även om man inte hört talas om denna Expedition så syns det förstås att Explorer är byggd för något speciellt m all specialutrustning, loggor och oss som likt 9 smurfar som kilar fram o tillbaka i blåställen.

När motorn varvar ner så vaknar som vanligt alla och vi får ett riktigt trevligt första strandhugg sedan bergen på Lennarts otroligt fina träbåt som också seglar norrut.

RX..   den andra båten som skall segla NO-passagen i sommar!Trivsamt stopp i goda vänners lag!

Riktigt lustigt nog så skymtar vi en annan båt m mycket extra- samt navigationsutrustning på däck när vi glider in mot hamnen. Det visar sig vara Explorer's konkurrent som också skall segla Nordostpassagen i sommar så fort de klart tillståndet.  Tog en språngmarsh för att röra på benen, kissa i gräset och njuta skogsdoften!

3 timmars sömn innan upp på nästa pass blir det!

Tips:Sommarens pryl: Solskärm för datorn så man kan jobba ute i det fria.  Suverän detalj från Hoodman.

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.