Här delar jag med mig av mina upplevelser kring vandring/friluftsliv i stort. Parallellt finns att läsa min nithrintaag.wordpress.com om allehanda idéer och resor i allmänhet.

Användarnamn: Silver Cheek

Kungsleden dag för dag: 26 augusti - Stuor Dáhtá till Kvikkjokk

ca 11 km

10:10 - 13:45

I natt var det kallt. Påminnelse att kolla historiken på SMHI för KVikkjokk denna natt 25-26/8. Smålänningen i Kvikkjokk hade haft frost!

Inget regn men riktigt, riktigt kallt. Jag frös inte, men jag kände av det. Tur att man har bra grejer. Resultatet blir dock att även insidan på innertältet är kondensfuktigt, jag hade till och med droppar på utsidan sovsäckens fotände. Turligt nog sken en generös morgonsol så jag tog god tid på mig att komma igång. Ett tag stog jag bara i strålarna och lät dem värma mig. När de nådde tältet blev dess insida snabbt varm och säcken "torkade" men kondensen mellan ytter- och innertält är svår att bli av med. Jag gjorde frukost, drack två koppar kaffe och tog en uppfriskande morgontoalett i sjöns svala vatten. Lommen lät någonstans ute på sjön, de nyplockade blåbären passade fint i gröten.

Jag hade ju avvikit lite från leden men det var inga problem att hitta tillbaka. Förbi det fallna trädet, över bäcken, upp på klipphyllan, ner på andra sidan när många tydligen tyckt att det passade bra som dass med tanke på allt toapapper som låg där, och sen var vi på leden igen. Det är ändå märkligt vad folk grisar ner här ute. Ölburkar, pappersservetter, gasolflaskor, plåtburkar, skräp i största allmänhet. Man tror ju på något sätt att de som är ute och vandrar så här har en inställning till naturen som skulle förhindra sånt, men icke... Jag kan förstå till viss mån tanken att ett papper med tiden bryts ner, men det tar lång tid och det blåser på fjället - vill du ha ett toapapper flygandes i ansiktet på dig? Det går visst att lägga en sten på, men det är lika lätt att elda upp.

Det var åter igen skogsvandring idag, vackert och trolskt. Solen sken in mellan trädstammarna och skapade en sådär mysig stämning. Till en början var jag lika ensam som igår men ju närmare Kvikkjokk jag kom desto fler blev mötena. En trio med två grabbar och en tjej där en av grabbarna bar all packning. En ensam vandrare med STOR ryggsäck, jag undrar hur långt han skulle. Helt plötsligt gick jag ikapp ett par som också såg ut att ha packat på sig för mycket, därav den låga hastigheten.

Rätt som det var stod den bara där, max 50 meter framför mig på stigen. En björn. Den tittade åt mitt håll och lufsade på ett ögonblick in i skogen. Jag höll andan och tog tag i kameran för att vara redo när den dök upp igen. det gjorde den inte. Istället kom en tysk familj med tre ungar och två hundar gående norrut. En av hundarna var brun i pälsen och bar på en brunaktig klövjeväska som gav den ett något bredaxlat intryck. Snulle...

Det är inte lätt att komma in i det där meditativa lunket som blev så naturligt när vi gick till Santiago de Compostela för några år sedan. Jag tror orsaken är att underlaget ändrar sig så mycket här och  det är sällan det är så jämnt och slätt länge så att man helt kan släppa blicken på var man sätter fötterna. Det blir orytmiskt och ryckigt och hela tiden koncentrerat på vad man gör just nu. Därmed inte sagt att tankarna inte fladdrar iväg, men det är hela tiden mer medvetna tankar, inte det där tomma kontemplativa.

Jag hade ju gått 5-6 km efter Pårte igår så det borde enligt Grundsten inte vara mer än 10-11 kvar till Kvikkjokk även om skylten i Pårte sa 18... Mycket riktigt, efter dryga 9 km kom en skylt som förkunnade att det var 1,3 km kvar till fjällstationen. Jag gick in genom träporten och var riktigt nöjd. Ännu ett etappmål uppnått. 18 mil avklarade, 25 kvar.

Min depå hade kommit fram och jag bestämde mig för att ta en natt på vandrarhemmet. Mina förköpta nätter gällde inte här så det var tältplats  + nyttjande av kök för 100:- plus 140:- för lagerhållning av depån i sju dagar (den hade kommit fram på två dar!) eller lägga till en hundring och få ett rum. De hade en bädd kvar så jag snöt den! Nu kunde jag torka upp skor och underställ ordentligt inför de stuglösa kommande 18 milen samt se till att all elektronik var fulladdat, utifall jag inte skulle få någon sol. Jag bad att få beställa båttransport över deltat och fick veta att andra beställt redan (kan det vara Daniella?) och att båten går 10:30. Lite sent för min smak men det får duga. Det tråkiga är ju att vi kommer i samma takt igen. Kan elitsoldaterna, danskarna och andra också vara på gång? En runda i shopen gav märke, knäcke, messmör och cashewnötter. Som om jag inte hade nog att bära efter depåfyllnaden. Men - hellre tungt att bära här än att fastna och bli hungrig. Lotti hade lagt i en liten hälsning, den värmde mycket, trots att motivet på vykortet var en flugsvamp. =)

Många vill passa på, unna sig, koppla av, på fjällstationerna och tar en fika, duschar, äter trerätters med vinpaket, tar en pilsner i solen på gården. Jag har full förståelse för det och när jag väl kommer till Hemavan kommer jag högst troligt göra något liknande. Men tills dess slår jag inte ens på telefonen. Jag sitter inte i lobbyn, jag är kvar på rummet. Jag tar inte hotellfrukosten, jag har frystorkat. Saken är nämligen den att jag inte vill tappa känslan. Den vilda känslan. Utelivet. Jag vill inte att innan jag ens är halvvägs bli fräsch, lite salongsberusad som vilken helg som helst och sedan i morgon "börja om" med min vandring. Jag vill vara i vandringen hela tiden tills jag är klar. Fan, ett regelrätt WC känns nästan som fusk. Jag förstår om detta kan förefalla konstigt, ofräscht och udda men det är så jag vill göra det. Vilken tur då att jag får bestämma själv.

Dagens lärdom: Allt är inte björn som lufsar

Myggindex: 1

- Torta

- Daggdroppar på ormbunke

- Tysk hund

PS. Jag delar rum med en tysk långvandrare, en kille som tydligen såg mig i Salto och en tjej. När jag kom in var fönstret vidöppet så efter ett tag stängde jag. Satt ensam större delen av kvällen. När tysken kom frågade han om det var ok att öppna för det var så varmt. Jag sa ok och det stod sedan öppet hela natten. I morse när tysken gick upp såg jag att han hade tagit på sig mössa under natten...

Skägg i morgonsol
Utrustning på tork
Mot Kvikkjokk!
Stambyte på gång
Den här vägen!

2017-09-25 11:57   snurte
Jag har hängt med under dina förberedelser och det är därför roligt att nu få läsa en redogörelse och höra hur det gick. Tack för trevlig läsning!
Det visar sig när jag läser det här att vi befann oss i Kvikkjokk samtidigt. Kan inte komma ihåg att jag såg dig där, men det har väl sin förklaring i att du mest satt på rummet. Minns också att det var väldigt mycket folk på fjällstationen då. Mer än någon annan gång jag varit där.
Vi kom från Padjelantaleden den 26/8 efter tältning vid Njunjesstugan. Där var det en "frisk" natt, men fortfarande en bit kvar till frost.
Har bloggat om den vandringen här, precis som dig, ifall du gillar att läsa sådant.

Svar 2017-10-01 08:00   Silver Cheek
Där ser man! Tack!

Jämtlandstriangeln 2019 - 20/7, Blåhammaren till Storulvån

12 km vandring, 9:25-13:35

Sista etappen beskrivs av alla som enkel. Enligt vårt tempo hittills inklusive pauser skulle det innebära cirka 4h vandring och då vår buss till Duved inte gick förrän 18:00 hade vi ingen som helst brådska. Vi låg kvar länge i tältet och hörde folk runtomkring oss riva sina och göra sig iordning och när vi kravlade oss ut i morgonsolen var det bara vår närmsta granne kvar i det område vi låg. Ett skånskt par som kom sent dagen innan och som högbräkande refererade sitt tältresande till alla som var inom hörhåll. Vinden hade mojnat redan igår kväll ch under natten så myggen var ganska intresserade av havregrynsgröt men inom kort ökade vindstyrkan och det verkade som att vi faktiskt skulle ha tur med vädret även idag. SMHI hade förvarnat om en liten risk för 0,6 mm regn i Blåhammaren så lika bra att packa ihop och dra så vi slapp det skyfallet. Tält och linor var lika stabila idag så det var en fröjd att packa ner det för sista gången denna resa. Rutinen att packa ryggsäcken satt redan så strax före 9:30 satte vi den ena foten före den andra och påbörjade nedstigningen från fjällstationen. Det var verkligen lättvandrat. En kort knöl att ta sig över på de första hundratals meterna men sedan bredde kalfjäll och dalgången söder om Getryggen ut sig med milsvid sikt tack vare vädret. Men kunde se vandrare framför sig på leden som ett pärlband men också lika många som som slagit paus och bara satt och njöt av det fantastiska framför ögonen. Det var enstaka vad, det var spänger över våtmarker och det var torrstigar över hedar med lappjung vars klockor lyste ljusrosa utmed sidorna.

Jämtlandstriangeln 2019 - 19/7, Sylarna till Blåhammaren

19 km vandring (knappt), 8:45-15:30

Jag var med om något mycket märkligt inatt. Jag vaknade till ett par, tre gånger, ingen koll på vad klockan var, fullt medveten om att det inte blåste längre. Jag kunde se att tältduken fladdrade lite men jag hörde ingen vind. Forsen i jokken nedanför fjällstationen hörde jag dock tydligt. När natten led mot sitt slut och vi började vakna till vid 6:30 var det fullt blås igen och Lottis kommentar var "Fan vad det har blåst i natt!" Kan jag ha inbillat mig alltihop? Kan hjärnan liksom ha filtrerat bort ljudet av blåsten för att ge mig ro att sova? Jo visst, jag hade öronproppar, men jag hörde ju som sagt forsen, och den låg längre bort än byarna som högg i vår tältduk. När vi gick upp kunde jag konstatera att alla linor och pinnar satt på sin plats. Vårt fina Hilleberg Nammatj EX hade gjort sitt jobb med den äran. Efter en stund kröp solen upp över fruntimmersklumpen och på Lottis sida blev det snabbt varmt i tältet. Lika bra att gå ut och medan Lotti tömde liggunderlag och packade sovsäckar började jag koka havregrynsgröt med blåbärssoppepulver. Vi var inte först ur tälten men långt ifrån sist. Folk kravlade ur sina kokonger och man hörde gasolkök brusa lite här och var. Himlen var blå och nästan molnfri och från söder blåste en kraftig vind. När klockan var vart i nio var vi redo att ge oss av och påbörjade den tre km långa nedstigningen till bron igen för att där vika av norrut över fjället. På vägen ner gick vi över ett antal små bäckar och i nästan var och en av dem stod en öring. Det fick mig att minnas när en ganska stor sådan hoppade över min fot vid ett vad på Kungsleden. Det är så häftigt att de lever i dessa miljöer. Blåhammarens Fjällstation ligger på 1086 möh och är med det Sveriges högst belägna dito. I stort sett alla beskrivningar av JT talar om den långa sega uppförslutan från Sylarnahållet de sista sex km av leden. Jag är inte vän av motlut så jag såg inte fram emot den, speciellt som det avslutade den längsta etappen på resan, 19 km. Det är givetvis individuella upplevelser allt detta men jag tycker ju att man hellre ska "varna" för stigningen till Sylarna, eller än mer den första biten efter bron, då man ska upp över krönet på det första fjället så att man ser Blåhammaren som en silhuettkuliss på toppen av fjället, vansinnigt långt bort och till synes onåbart. Den var brantare, klippigare och på det hela taget mer intensiv. Visst, de sista sex km var långa och bitvis sega, men i några långa stycken gick det plant på skrå så det fanns gott om tid för återhämtning. Mitt tips: var inte orolig för uppförsbacken till Blåhammaren! På vägen ner från Sylarna möttes vi av en herre på MTB som hälsade glatt, precis som alla andra . När vi sedan var på väg uppför efter bron kom han ikapp och körde om oss istället. Vi var vid det här laget ganska nära krönet och väl dör stannade han för en liten paus och fotografering av sin cykel i det fina landskapet. Vi kom då ikapp honom istället och språkade lite snabbt innan an rullade vidare. Han hade startat med tåg & buss från Åre i morse och skulle cykla JT under dagen. Han påpekade att detta var en enkel led att cykla sett till underlag och liknande och jag försökte käcka till mig genom att påstå att det som väl mest var i vägen här var turister och vandrare. Han menade på att det finns gott om plats för alla och att det trots allt är bra att det kommer folk då den här bygden behöver varje skattekrona utifrån som den kan få. Han själv hade visserligen en ganska tydligt sydsvensk dialekt men kallade sig själv "deltidsbrandkåren" i trakterna så man får väl ge honom lite cred för att tänka på omgivningen och inte bara vara sommargäst.

Jämtlandstriangeln 2019 - 18/7, Storulvån till Sylarna

16 km vandring, 10:15-15:35

Jämtlandstriangeln (JT) är populär. Dels eftersom den är lättvandrad, du behöver egentligen bara god grundkondition så klarar du den. Dels eftersom den år mellan tre fjällstationen, inte stugor, och det innebär att du kan boka boende och middag såväl som lunchpaket att ha med dig ut på fjället. Det enda du behöver är alltså en liten dagsäck och en kåsa, möjligen ombyte. De tre stationerna fullbokad snabbt och STF marknadsför vandringen hårt. Av denna anledning var jag lite förvånad över bristen på kängor och ryggsäckar på nattåget till Duved när vi klev på i Skövde. Det fanns några få men jämfört med när vi åkte till Kiruna Fjällräven Classic 2015 var de ingenting. Till och med när jag året efter åkte till Abisko för att gå till Hemavan var det fler vandrare på väg. Kungsleden verkar fortsatt dra fler folk helt enkelt.