Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Men vem är jag?

En lite närmare presentation kanske skulle var på sin plats, nu när jag fått en liten publik. Henrik Berg heter jag och är född 1971. Jag studerar just nu (vuxna karln) till Naturguide vid Älvdalens UtbildningsCentrum där jag pluggar Ky-naturturism, en 80poängskurs i att ha skitkul. Allvarligt, jag börjar i skolan igen på söndag den 10:e och då skall vi fjällvandra i en vecka för att ha fjällbotanik, sedan har vi forskajak kurs en vecka i idre, sedan skall vi bo på fäbod för att studera hur det gick till för. Vi har bränt tjärdalar, milor, vi har åkt telemark, osv Lekstuga samtidigt som vi har jätte kul och lär oss massor. Vi har en kanon klass där åldern är spridd från 20 - 54 år. Dynamiskt.

Annars är jag en vanlig kille. Jobbat på teater hela mitt vuxna liv, först i göteborg på operan där, sedan som frilansande tekniker och scenmästare på stockholms privatteatrar. Mitt intresse för friluftslivet växte och vandringarna blev längre och längre.

Jag har också alltid plåtat. Med tung kamerautrustning har jag klafsat omkring i skog och mark, och krupit genom buskar och snår. Att jag nämner det är nämligen det som gjorde att jag tog steget till att bli naturguide. Detta har hänt:

Det slog mig plötsligt att detta är ju hans yrke. Jag var deltagare på Naturfotoveckan i Grövelsjön, arrangerade av STF, och med Anders Dahlin som ansvarig. Det var onsdag och vi hade kört några mil in i Norge för att fotografera vid foten av Båthusberget. Längs stigen fram mot vårat mål hade Anders stannat och berättat lite om en bäver som hade boat i en lite damm, pratat lite om vädret och berättade någon historia om en tysk som gick vilse som vi alla hade roligt åt. När vi kom till baslägret, gjorde han upp en brasa, satte på en kanna kokkaffe, "Café Lappe". Allt var så där mysigt, även om temperaturen låg på nollan och pendlade. Små flingor av snö landade i kaffet. Solen bröt igenom då och då. Då slog det mig att han arbetade ju faktiskt just nu. Han var på "kontoret". Fantastiskt! Vilken lyckans ost. Tänk om man kunde ha det så här. Synd att jag inte kan bli det. Eller... Tanken föddes. Jag kanske kan det...

När jag kom hem började jag undersöka vilka utbildningar som fanns, jag talade med Anders, och han rekomenderade utbildningen i Älvdalen. Mycket tänk gick åt där jag till slut kom fram till att ger det en chans.

Henrik

2008-08-04 08:33   brigas
Fascineras av detta att "finna sej själv" via långa ensamma färder i skiftande natur.
Samt möjligheten av att ha det som levebröd.
Känner mej som en av "mupparna på teaterhyllan",men de få naturguider jag känner till lever inte i materiell lyx precis.Det är mycket hårt jobb,och man måste ju ha kunder tillräckligt ofta.
Strålande att kunna ha jobbet år efter år,och ha det som livsstil när man så vill.
Eller utmana sej själv på en lång färd,nån gång.
Kan bli spännade att följa din resa och dess förberedelser.

2008-08-04 08:46   bensson
Britt, jag väljer just detta livet för att jag är för lågutbildad för att kunna tjäna storkovan, så jag har tagit beslutet att få ett så rikt liv som möjligt istället. Istället för att tjäna pengar och sedan åka till fjällen tänkte jag vara i fjällen men vara fattig. Eller jag har inget val i det sista fallet. ;)

2008-09-07 10:44   Islusen
Hm, det här känner jag igen! I bland känns det som att allt det man kan tjäna pengar på i livet är TRÅKIGT... och eftersom jag inte gillar att göra tråkiga saker utan väljer att ha skoj är jag följaktligen fattig som en kyrkråtta för det mesta. Men inte lider jag av det, jag har ju KUL i stället! OCh så känner jag igen den där knäppa tanken "ja, oj vad skoj det verkar... synd att inte JAG kan..." Jobbar på att få bort sånt skräp ur min skalle.

Tror du att du är indian eller?

En compoundskytts vardag.

Test av Tentsile Flite

Då har jag testflugit min Flite. Den kom igår strax innan lunch. Barnen och jag gick ut efter lunch och testade att hänga upp den. Jag hade tittat ganska många gånger på instruktionsvideon från hemsidan. Det var ganska lätt att få upp den så att den kom i luften. Det gick bra att spänna upp den hårt, som man skall. Den skall inte hänga som en hängmatta, utan vara hårt spänd.

Flygande tält

Jag älskar tält. Allt det står för. Tryggheten, värmen, att vara ute på äventyr. Jag har testat massor av olika, små och stora. Vinter som sommar. Jag har testat kompisars tält, jag har ägt många som jag sålt vidare, då kanske någon detalj gjort att tältet på andra sidan staketet såg lite bättre ut.