Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Påbörjat förberedelser

Trots att jag är synnerligen grön inom friluftsliv, eller möjligtvis blå-grön, så har jag nu bestämt datum för min första veckovandring... någonsin. Tanken föddes redan i höstas när jag begav mig ut på vandring med mina vänner. Det skulle vara riktigt kul att vandra med övernattningar. Tyvärr har det ännu inte blivit av, men nu är det dags. Jag ska vandra Bergslagsleden så långt jag kan på en vecka. Jag har inte lyckats hitta något sällskap så det känns riktigt pirrigt. Sova vindskydd helt ensam. Men det ska nog gå bra.

För närvarande planerar jag vad som ska ätas. Jag har kikat på sajten TillTopps och ska göra påsar med mat för varje dag. Jag kollade in frystorkad mat, men tyvärr innehåller det mesta skummjölkspulver och det klarar inte min mage. Så jag håller som bäst på med att torka köttfärssås som ska vara till alla mina middagar. Till lunch blir det olika soppor, och till det blir det Fowwes (tror jag det var) goda bröd :) Till detta tillkommer frukostar, kvällsmål, mellanmål mm...

Google Earth är en riktigt fint program i vilket man kan georeferera bilder. Så jag har skärmdumpat hela Bergslagsleden till jpeg-bilder, och passat in i Goggle Earth. Varje kartblad ska jag spara ner som custom maps i min Garmin så jag kan hålla koll på vart jag befinner mig. Så även lägga in eventuella geocacher längs leden. Tyvärr finns det inte så många mellan Kloten och Blankhult... har för mig det var fem stycken. Fast jag ska printa ut kartorna som papperskopior också... Iallafall så planerar jag för ca 4 mil per dag... vandra kl.8 - 18 kan det vara lagom?

Sedan blir det inköp av någon ny pryl. Ett Trangia ska införskaffas, bränsle... en vandringshatt :) Något nytt plagg. Något bra att tejpa fötterna med så jag slipper skavsår. Allt annat har jag. Jag har lånat en stor fin 50 liters ryggsäck. Det bör räcka med den storleken. Jag borde ha ett tält utifalla att... hmmm.

Riktigt spännande :)

2010-06-14 08:24   äventyrssugen
Glöm inte en dunk myggstift. De är ricktigt på hugget nu. Annars så avundas jag dig att få till en hel vecka. Lycka till.

Svar 2010-06-14 18:32   mathog
Tack för tipset :) Ja, en helt vecka var inte så illa att få till.

2010-06-14 10:05   Minnatur
3-4 km i timmen brukar man vandra i...snarare 3 km så på dina 10 planerade vandringstimmar utan rast blir nog 4 mil väldigt mycket...

Jag skulle nog satsa på hälften av sträckan per dag och göra stoppen mysiga med matlagning utan att stressa. osv.

Tänk på att även om du bär 50 liters ryggsäck är det bra att starta med 15 min vandring sedan stanna och justera packning och klädsel så att den känns bekväm innan du går vidare. detta gäller varje morgon. Sedan är min rekommendation att varje timme ta en 5-10 min paus, sitta ner och bara låta kroppen vila. Ibland även hänga av dig grejerna och lufta fötterna... Har du lätt att få skavsår så är detta suveränt...

Det kan kännas lite konstigt i början att ta pauser men jag lovar att du har igen det senare på dagen...

Förmodligen finns det personer som med lätthet vandrar med militärisk disciplin och knatar på både utan raster och 4-5mil per dag...

Låter härligt det du skall göra... Tar du med tält kan du välja att slå läger när du känner för det... en frihet tycker jag..

Lycka till!

Svar 2010-06-14 18:29   mathog
Jag har kollat ungefär hur fort jag brukar vandra, och har kommit fram till genomsnittlig hastighet 3 km/h, dvs raster inkluderat. Fast då har vi varit flera, och det är stopp både här och där. Fast 3 km/h är nog mer rimligt. Tack för tipset med mikropauser... det ska jag tänka på när jag är ute.

2010-06-14 10:31   thegedd
4 mil/dag tycker jag låter mycket. Själv vandrar jag cirka 2 mil/dag (full packning) och tycker det är lagom för både kropp och själ. Men alla är vi olika, prova dig fram helt enkelt. Ta absolut med dig ett tält, många som vandrar leden nu under sommaren och nyttjar vindskydden.

Svar 2010-06-14 18:31   mathog
Det blir säkert många stopp så det är nog bättre att beräkna en lägre hastighet. Jag överväger att ta med tält. Just för att kunna slå läger vart som helst efter leden.

2010-06-16 22:57   thomalin
Låter som ett trevligt projekt!

2010-06-21 15:18   kamera
Tält?? eftersom du ska ha det som reserv om vindskydden är upptagna eller vill väja en annan plats. Kanske en tarp eller lättviktspressening att göra vindskydd av kan vara något.

Svar 2010-06-21 19:20   mathog
Jag har funderat på att använda tarp, men med ett tält slipper jag förhoppningsvis mygg. Jag har köpt ett Terra Nova Laser Competition från England, och övar som bäst på att spänna upp det utan att yttertältet ska slacka. Det har inte varit det lättaste, men det börjar arta sig :)

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.