Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Undkom med blotta förskräckelsen

Idag fick jag vara med om något annorlunda när jag skulle vandra min rundslinga i södra Ekoparken uppe i Kilsbergen. Jag hade nyss passerat klapperstensfältet vid Göljestigen, och skulle ta klivet upp på bron över bäcken. Jag hejdade mig då jag fick syn på en Tjäder. Jag har hört talas om att Tjädrar kan vara aggressiva. Fågeln fick syn på mig och närmade sig sakta. Jag zoomade in och fick fina bilder. Jag insåg att Tjädern troligtvis inte skulle släppa förbi mig så jag beslutade att gå rundslingan i motsatt riktning och ge fågeln sin tid på rastplatsen.

Vandrade rundslinga Tiveden

Datum för årets första vandring bestämdes för mer än en månad sedan, och idag bar det av till Tiveden. Vädret kunde inte bli bättre. En lite kylig morgon följdes av en dag med strålande solsken och ca 10 grader. Perfekt för vandring.

Premiärvandring

Igår kunde jag inte hålla mig längre. Jag gav mig tusan på att gå 8 km slingan av Klockarängsleden i Örebro. Utrustad med karta och GPS begav jag mig till Lillån. Det visade sig att många av skogsvägarna var farbara vägar, medan andra var uppkörda av skogsmaskiner. Man har gallrat lite bland träden i vinter. Knappt halva sträckan var det 2-3 dm snö som var lite jobbigare att gå, och det var mycket smältvatten på sina ställen. Men mina kängor är vattentäta så det var inga problem.

Äventyret längs Göljestigen

Klockan var strax efter halv ett när jag beslutade mig för att ta bilen upp till Kilsbergen och gå Göljestigen. Jag hade redan för ett par helger sedan tänkt gå slingan, och nu skulle det bli av. Sträckan är endast 5 km så det skulle vara snabbt avklarat.

Väl framme vid vändplatsen vid Havregruvan tvekade jag. Klockan var efter två och det började redan bli lite skumt där uppe i det täta diset, men jag knallade iväg. Det är ju till en början ganska lätt terräng, och jag kunde ju faktiskt vända om det skulle bli för mörkt.

Härlig eftermiddag i naturen

Idag hade jag en så härlig eftermiddag på Bergslagsleden. Jag gick etapp 10 tur och retur mellan Ånnaboda och Suttraboda. Det var en härlig kombination av storslagen natur, fantastisk utsikt från Falkaberget och intressanta lämningar från den gamla brukstraditionen. I området lär det ha funnits hyttor sedan mitten av 1500-talet. Över Falkasjöns utlopp byggde man en damm från vilken vattnet leds 500 meter ner mot ett kraftverk. Dammen är flera meter hög och samlar vatten från de högre belägna sjöarna.