Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Äventyret längs Göljestigen

Klockan var strax efter halv ett när jag beslutade mig för att ta bilen upp till Kilsbergen och gå Göljestigen. Jag hade redan för ett par helger sedan tänkt gå slingan, och nu skulle det bli av. Sträckan är endast 5 km så det skulle vara snabbt avklarat.

Väl framme vid vändplatsen vid Havregruvan tvekade jag. Klockan var efter två och det började redan bli lite skumt där uppe i det täta diset, men jag knallade iväg. Det är ju till en början ganska lätt terräng, och jag kunde ju faktiskt vända om det skulle bli för mörkt.

Väl framme vid stora Överhänget skulle jag gå från grusvägen in i skogen på Bergslagsleden. Jo, där i skogen var det väldigt mycket mörkare, men jag tänkte att jag är ju snart halvvägs så jag fortsätter. När jag kom fram till vindskyddet vid Göljan insåg jag att detta skulle komma att bli riktigt mörkt. Tur att jag hade GPS.

Skymmning vid Göljan

Strax efter Göljan viker Göljestigen av in i än tätare skog och vad som tydligen kallas gamla vägen. Det stod så på en infoskylt. Och nog var den gammal alltid. Undrar just hur lång tid en färd längs den vägen tog på den gamla goda tiden.

Göljebäcken forsar och far en hel del där ute i skogen. Där i den mörkare delen av skymmningen irrade jag runt och sökte stigen. Jag hade ruttplanerat, men just denna del av Göljestigen hittade jag inte så bra info om. Ibland stötte jag på en vägvisare fast däremellan gick jag genom sump och sly. Det ska bli intressant att gå sträckan i dagsljus.

Jag är inte mörkrädd, men jag slog bort en och annan ruskig tanke om ilskna vildsvin, och hungriga vargar. Visst var jag vilsen där ute i mörka skogen, men det var samtidigt otroligt spännande.

Se kopplad tur: Göljestigen

2009-11-16 10:04   peter1969
Jag förutsätter att du hittade tillbaks till bilen eftersom du lyckades skriva inlägget....
Det är otroligt vad saker och ting ser annorlunda ut i naturen när mörkret faller på. En stubbe blir lätt till något hungrigt rovdjur osv.

2009-11-16 13:14   Thomas Traneving
En bra pannlampa är alltid bra att ha i fickan eller ryggsäcken som extra trygghet den här tiden på året.
GPS är ovärderligt ibland när någon markägare fått för sig att röja träd med markeringar på ;)

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.