vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Kvikkjokk-och hela tiden kom det bara mer

För att citera Euskefeurat-text.

Det regnar häftigt när det regnar här.

Sitter vid köksbordet och tittar på en ekorre som vräker i sej solrosfrön ur automaten.

Är det tomt blir den sur och kräver att jag kommer med mer mat.

En knipa kommer in för landning i sin holk.

Det surrar från slipen i min stuga,snart ska jag väl göra min insats med penseln igen.

Passa på att städa gammelstugan tills dess;ser en hel del vovvehår igen,samt renhår;vovven gräver i renskinnet ibland så det står härliga till.

Får väl regnklä mej och gå på hundpromenad i skogen,trots att vovven brukar titta på mej vid denna vädertyp och se ut att säga "men VARFÖR" ska vi måsta gå i detta väder!!!

Apropå namnet på sjön;Saggat=sjön som snabbt blåser upp (tror jag då det betyder).

Förra året;en varm sommarförmiddag med spegelblank sjö paddlade jag ned till en stuga på sjöns andra sida.

Förr brukade vi bo i den på vårarna,och det är alltid kul att åka dit och kolla.

Hade inget annat än bikini på mej,flytvästen och troligen också kapellet hemma.

En minut i tolv byttes den blanka ytan mot krusningar som snart övergick i riktiga vågor med vita gäss.

Paddlade över till sjöns norra sida och plöjde hemåt i motvind;tänkte att i värsta fall så tar jag mej då upp på land och kan lifta hem.

Att gå runt;nej det skulle bara inte få ske,naturligtvis ska jag inte kapsejsa,för det har jag aldrig gjort någonsin,så det är bara att hålla sej på rätt köl,klarar man mer än ett tjugotal simtag i detta vatten så är det bäst att ha nära till land,må vara att det bara är stenar man når.

Nå,det gick bra,även denna gång.

Har faktist blivit bättre på att alltid ha med (och ofta på ) min sköna flytväst efter detta.

2010-07-04 22:58   kamera
Vissa saker lär man sig bara den hårda vägen. Man får bara hoppas det är lagom hårt så att ingen blir allvarligt skadad.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.