vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Nära fjällen,men inget tur-läge

Bara inse,att i sommar blir det ingen fjälltur.

Valp och stugbygge är inte fjällturs-kompatibelt.

Men att ha alla vackra fjäll för ögonen hela sommaren är inte så dumt.

Denna vecka har varit extremt varm,och nu är det badbart i sjön Märtik i deltat.

Toppenfint både att paddla och åka båt,ser älgar på nästan varje tur.

Och så ser man dessa vandrare och deras ryggsäckar...och blir avis.

Dämpade avundsjukan med att gå upp på bergknallen ovan stugan och övernatta i mitt lätta tält,härligt se ut äver sjö och fjäll,midnattssol och rätt lagom varmt i tältet.

Så här i värme och svaga vindar kommer "the one" till sin rätt.

Löptur upp och runt berget Snjerak ger också riktig fjällkänsla med runt-om vy av fjäll i alla riktningar utom öster..

Uppe på berget stod en grupp av 6 likadana tält och tillhörande människor i likadana utstyrslar.

Övriga kontrasterande utstyrslar är min;(löptights och top) och totalt inklädda med handskar,heltäckande kläder och mygghattar.I stekande hetta!

Lilla Pixi växer,plockar rätt på allt möjligt äckligt till sin trofè-samling,dagens bästa,gäddskalle.

Dessutom tog hon sin första simtur i älven när vi körde ifrån henne med båten då hon inte ville komma när vi skulle åka hemåt en dag.

Simning är nog inte hennes grej;föredrar att morr-hoppa sej ner för berget som en ski-crossåkare hellre än att blöta ner sej mer än nödvändigt.

2009-06-29 00:52   Wolf25
Va gillar inte din hund att bada, min har badat 3 timmar idag :)

2009-06-29 13:42   Annicas fjällängtan
Ja vad är det för sak när man har fjället runt knuten. Härliga nattblider.

2009-06-30 13:09   avslut1008
Ja det var ju tråkigt att det inte blir någon längre tur...... men det får bli flera kortare då. Inte kul vandra i väg heller om man känner att man nog borde varit hemma i stället.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.