Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

New York dag 3

Dagen som varit har vi tillbringat I NYC. Vi har hunnit med att kopa en mobil, gas till koket mm. Imorn bar det av pa cyklarna ut ur NY. Bvilder kommer senare nar vi har listat uut hur man gor.

New York Dag 1

Resan borjade klockan fem pa morgonen till arlanda for att ta planet till helsingfors. Allt gick bra att checka in och aven flygresan gick bra. Fran Helsingfors till New York akte vi ett riktigt lyxplan med egen tv-apparat som man kunde kolla pa film och spela med m.m. Vi var bada valdigt trotta efter flygresan, och aven hungriga. Vi trodde att det skulle ta lang tid pa JFK, men det gick supersmidigt! Vi fick sex manader i USA, icke nio.. Men det blir bra det med. smiley Bagaget var helt och vi slangde vara vaskor for att sedan ta subway mot vart hostel! Vi gick pa ratt tag men at fel hall sa vi akte med till andplatsen for att sedan aka mot ratt hall. Hela resan tog ungefar 2 timmar. Plus att Martin var enormt kissenodig under 3|4 av hela resan, nar vi val klev av taget pa ratt hallplats pissade han i ena vattenflaskan och lyckades fylla tva! Tur att det inte var rusningtid.. smiley Val framme mottes vi av ett mindre frascht hostel men som duger anda.

Idag vaknade vi av att vi var enormt hungriga. Vi hade nog inte atit pa ca 20 timmar. Frukosten blev pa subway i central park. Under dagen idag har vi gatt, gatt och gatt genom hela Manhattan kanns det som. Vi har letat efter mobil och kommer kopa en imorn forhoppningsvis. smiley

Redo för start!

Okej... Jag (Linda) måste erkänna att jag är lite pirrig nu sista dagen. Kanske inte så konstigt heller? Martin däremot verkar coollugn, förutom att han drömmer om skorpioner i sängen om nätterna. smiley

Allt är nu färdigpackat inför den tidiga morgondagen. Cyklarna ligger i kartonger, väl inpackade i byggplats så dom inte blir blöta ifall att det regnar imorn när dom ligger på biltaket.. Martin har även hunnit rensa ut lillstugan på sina privata prylar så nu ska den lilla stugan hyras ut här istället! När vi packade så blev faktiskt två framväskor tomma, känns bra eftersom vi måste ha lite utrymme till mat och diverse.

4dagar kvar till start!

Allt är fixat inför resan. Idag har vi hämtat cykelkartonger hos eks i hulared som vi ska frakta cyklarna i på planet. Jag och Linda har även hunnit med att cyklat ner till ulricehamns tidning och pratat lite med dem om resan. Även ett besök hos min farmor. Kvällen har har Linda tillbringat med sina kompisar och jag har varit med jocke på kina.

Imorgon ska vi till Borås och ta den sista sprutan mot hepatit A + B. Sedan är det packning som gäller så att vi kan ta det lungt de sista dagarna och tillbringa tiden med familj och vänner. Nu börjar det allt kännas att det närmar sig.  Ska bli skönt att komma iväg nu!!!!

Sista spinningpasset..

Igår hade jag (Linda) mitt sista spinningpass på ett bra tag framöver, sen kommer jag tillbaka med en massa ny energi och inspiration så passen kommer bli ännu bättre! Jag fick även en present av Lars Arrestad - en amerikansk/svensk cykelflagga som jag ska försöka mig på att montera fast och ha med i Amerika. Tack så mycket för den! Nu kommer vi garanterat synas. smiley

Tre nätter är bokade i New York på Sky Hostel, lite skönt att ha någonstans att ta vägen när vi landar på kvällen på söndag!