Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

Pa cykel runt USA!

Nu har vi kommit Lite soder om Atlanta. ca 200 mil.

Vi har bestamt att lagga ner bloggen har pa utsidan p.g.a att varan mobiltelefon inte har tackning jamt och att det tar for lang tid att blogga pa tva stallen. Folj oss mer an garna pa var Blogg pa www.bikeforfuture.se som vi uppdaterar nastan dagligen.

South Carolina!

Idag har varit en bra dag. Mycket het, vi langtade efter att molnen skulle komma och skymma solen.. Vi kom ivag valdigt sent fran brandstationen efter att ha tagit kort, tjotat en massa och bara tagit det lite extra lugnt helt enkelt. smiley Cyklingen har trots varmen gatt ganska bra idag och just nu regnar det faktiskt har!

Vi kom precis hem fran Newberry, den narmsta staden har, dar vi blivit bjudna pa god mat pa en fin restaurang. Mums! Nu ska vi ata typisk amerikansk brownie. Nar vi kom hit idag, till Bob and Debbie och deras fyra hundar sa tankte vi forst sla upp taltet i deras tradgard tills vi blev erbjudna att sova inomhus eftersom det ska regna och aska lite inatt. Och det later ju inte helt fel med en sang och aircondition. smiley Det forsta vi gjorde var att hoppa i deras pool. det var extremt skont och svalkande. En forsta ol och ett glas vin slank ner samtidigt ocksa. Darefter tog vi oss en dusch innan vi akte ivag till ett stalle vid en river dar deras vanner bodde. Dom hade precis varit ute och fiskat och vi blev bjudna pa catfishstew, det sags vara en typisk ratt i sodern i amerika, och det smakade faktiskt riktigt gott. De som bodde dar var "real rednecks". Riktigt trevliga. Martin fick for forsta gangen skjuta med en pistol hos dessa. Ogonen lyste av lycka! Efter det lilla besoket bar det av till Newberry och restaurangen. Vi funderar pa att ta vilodag imorn och stanna en natt till, men vi far se hur kroppen kanns imorn.

Fuktig varme i North Carolina!

Nar vi vaknade imorses trodde vi att deyt regnade men nar vi kom ut sa visade det sig vara traden som dsroppade pa taltet. Innan vi cyklade ivag sa traffade vi en aldre man som var intresserad av varan reas . Han gav oss nagra bra vagval infos dagens etapp. Han gav oss ocksa manga andra bra tips tex tyckte han att vi skulle kopa pepparspray. Sa nu ska vi leta efter pepparspray nar vi handlar, det kan vara bra mot alla hundar, bjornar och aven psykon som vi hoppas slippa. Daghen har varit bra och vadret har varit vaxlande, men pa eftermiddagen sa blev det klarbla himmel och jakligt varm (men skont). Dety ar forsta dagen som vi har svettats sa mkt, det har varit typ askvarme. Sa det har gatty at manga lite vatten idag :) . Vi har aven denna dag traffat pa en massa folk och fortfarande sa forvaxlar alla sverige med schweiz. Just nu ligger vi I varat lilla hem I en tradgard I samhallet stanfield. Imorgon kommer vi att komma in I delstaten south carolina. Nu ska vi sova I regnet. :) valdigt vaxlande som sagt!

Svartbjornar!

Tre dagar tillbringade vi pa Skyline drive. Vi kande att det rackte eftersom det kandes som om vi aldrig kom mot soder plus att allt var valdigt dyrt och det fanns ingen frukt! Men vi hann ha nagra harliga dagar uppe i bergen. Utsikten var fantastisk! Tyvarr ser den inte lika bra ut pa korten vi tagit.. Vi lyckades aven se en massa vilda djur, inte minst sju svartbjornar! Tre stycken pa tio meters avstand precis vid vagkanten. Martin hann fanga dom pa bild! Det var en maktig kansla. smiley

Igar nar vi lamnade Skyline drive sa regnade det inte lite! Och vi hade oturligt nog placerat taltet under ett trad (vi taltade pa en camping i skogen sa det var inte sa latt att hitta en tradfri yta) sa det lat som om vi blev beskjutna hela natten. Cyklingen flot annars pa bra och vi kom over tio mil igar. Nu kanns det som om vi borjar narma oss sodern! smiley Sammanlagt har vi cyklat ca 110 mil.

Fort Valley!

Hot, hot, hot... Ja, idag ar det riktigt varmt och svettigt har i dalen som vi just nu befinner oss i! Vi ar i Fort Valley, en historisk plats. I skogarna och bergen haromkring (vi ar i Appalacherna), sa gomde sig George Washington och hans arme nar dom krigade mot engelsmannen. Vi ar hos Valerie, en hurtig dam som har en farm med 30 hastar och en av varldens basta ryttare i langloppsridning, dom rider 16 mil i strack! Och dom har tre hastar har som ligger i topp fem i USA. Vi har ett eget rum med toalett. Huset ar riktigt stort och snyggt och vyerna dom har har ar otroliga!

Igar slog vi langdrekord, 14 mil exakt! Vi borjade tidigt och kom fram vid sextiden, med 7 timmar effektiv cykling. Det gick faktiskt hyfsat bra, men vi var ordentligt trotta nar vi kom fram och en riktigt snygg cykelbranna hade vi aven fatt. Det soliga och varma vadret ar ater tillbaka. Skont! Sa idag har vi vilodag, det passade bra att stanna har sa det kandes lika bra innan vi ska ge oss upp mot bergen! Planen ar att cykla pa Skyline drive "pa" Appalacherna ner mot Atlanta.