Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

Hagerstown - Forsta punkan

Vi vaknade upp imorses av att det faktiskt var uppehall. Dagen borjade inte bra, nar jag (martin) skulle duka upp frukostyen sa hade hela saltkaret tomts I hela vaskan. Nar vi val hade tvattat vaskan och borjat cykla en bit sa markte Linda att hon hade fatt punktering. Sa det var bara att stalla upp cykeln upp o ner pa parkeringen bland allt folk I regnet. Det tog 30 min att fixa punkan och med rejalt oljiga hander gav vi oss ivag igen. Forsta 5 milen gick riktigt bra. Men sen kom regnet igen och ett stort berg stod framfor oss. Val uppe pa toppen efter 1.5 mil konstant uppfor sa var det valdigt dimmigt o fuktigt. .en det ar alltid lika kul att aka ner for ett berg fast det var lite kallt denna gangen. Det tog inte lang tid innan vi hittade sovplats for natten. Vi fick sova hos Lynette och hennes famijs tradgard. De bjod oss aven pa hjorthamburgare som var riktigt goda och mattsamma. Imorn ska vi till Fort Royal till en av Elenores (se foregaende blogginlagg) vannina och bo pa hennes farm ska bli riktigt nice. :) dagens stracka blev 9 mil.

Hanover

Regn, regn och ater regn... Ja, idag ar det blott. Men det kanns bra att ta denna dag till vilodag och sitta pa biblioteket har i Hanover och greja lite. smiley Vi campar just nu pa Codorus State Park vilket verkar vara en trevlig camping. Det jobbiga ar att toaletten ar en bit ifran taltplatsen sa nar man ska gora sina morgonbehov och det sporegnar ute sa ligger man garna kvar till sista sekund vilket resulterar i en nodsituation! Men det ar sma problem och vi skrattar lika gott at dom. smiley

Igar cyklade vi totalt 7,5 mil, varav ca 5 mil med packning. Vi anlande till Codorus vid middagstid ungefar. Innan dess blev bjudna pa frukost hos John och Sandie som bestod av pannkakor med sirap och smor pa (icke smor for varan del...), rostat brod med massa smor, persikor och nagon agg-kottfarspaj. Kandes som en ganska typisk amerikansk frukost, men det var gott! Och Martin fick vakna upp i en riktig sang pa sin fodelsedag, uppassad av mig och med en rebus i handen. smiley

Fiska!

En harlig dag pa sadeln har vi haft idag, inte for varmt och inte heller for kallt. Vi ar just nu sydost om Lancaster, nastan nio mil har vi cyklat idag. Martin star och fiskar och jag letar efter mottagning pa mobilen, vi ar ute pa landsbygden.. Det verkar inte ga sa bra med fiskandet just nu, men blir det nat sa lar ni fa se det pa kort. ;) Mycket 'hills' har det varit under dagens tur, ibland onskar man att det vore plant.. Vi campar I en park jamte ett pyttelitet vattenfall och ett vattenhal som vi snart ska ta oss ett dopp I. Det var en tant som tipsade oss om stallet. Av henne blev vi aven valsignade for forsta gangeb under resan. An sa lange har vi inte markt av sa mkt religiost. Man ser verkligen skillnad pa slum och finare omraden har! Sa vi vet vart vi inte vill leta efter taltplats.. En massa roadkills har vi cyklat forbi idag (doda djur) och dom luktar ju sa underbart gott. (Jag haller andan sa lange jag kan nar jag cyklar forbi..) Det kanns skont att ha rullat en bit nu och det ar aven uppiggande att se pa kartan och veta att vi faktiskt ar en bit fran new york nu! I borjan kandes det som om vi var pa samma plats hela tiden. Jag som knappt aldrig sovit I talt innan sover faktiskr jattebra har! Det ar lika skont att lagga sig varje kvall, fast sjalvklart saknar jag sangen hemma ocksa. Men den hinner jag nog sova I tillrackligt! Nej, nu ar det dags att bada och sen laga mat. :) Massa halsningar fran the US

BILDER!

Nu finns alla vara bilder uppladdade pa galleriet! Ta er en titt. www.bikeforfuture.se :)

lugnet fore stormen

Annu en dag avklarad I varmen. Jusyt nu ligger vi I varat talt pa en aker. Vi fragade agharen om vi fick lov att sova har, det gick alldeles utmarkt. Det ar aldrig nagra problem med befolkningen har. De vill alltiod hjalpa till och ar alltid trevliga. Dagen har varit varm men nar vi kom till philadelphia sag vi ett ovader mot havetAn men dwet har inte drabbat oss an. Dom varnar for regn o blast inatt. Sa set ska bli mysigt att lyssna pa nar regnet smattrar mot taltet. :) imorgon ska vi sova ut och ringa hon som ager farmen for attt hon ska ordna en battre plats at oss. Vi ska ha var forsta vilodag imorn pa sjalvaste labour day :) det ska bli skont att vila benen lite. De ar ganska sa trotta, det ar valdigt kuperat har men det ar kul. Dagens stracka blev 86 km pa exakt 5 timmar. Nu ska vi sova bland alla crickets. ;)