Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

Hanover

Regn, regn och ater regn... Ja, idag ar det blott. Men det kanns bra att ta denna dag till vilodag och sitta pa biblioteket har i Hanover och greja lite. smiley Vi campar just nu pa Codorus State Park vilket verkar vara en trevlig camping. Det jobbiga ar att toaletten ar en bit ifran taltplatsen sa nar man ska gora sina morgonbehov och det sporegnar ute sa ligger man garna kvar till sista sekund vilket resulterar i en nodsituation! Men det ar sma problem och vi skrattar lika gott at dom. smiley

Igar cyklade vi totalt 7,5 mil, varav ca 5 mil med packning. Vi anlande till Codorus vid middagstid ungefar. Innan dess blev bjudna pa frukost hos John och Sandie som bestod av pannkakor med sirap och smor pa (icke smor for varan del...), rostat brod med massa smor, persikor och nagon agg-kottfarspaj. Kandes som en ganska typisk amerikansk frukost, men det var gott! Och Martin fick vakna upp i en riktig sang pa sin fodelsedag, uppassad av mig och med en rebus i handen. smiley

Igarkvall tog vi vara cyklar in till Hanover for att handla lite mat och lite gott till kvallen for att sedan borja leta efter en restaurang som vi skulle ata pa. Vi siktade in oss pa sushirestaurangen som vi hade blivit tipsade om. En forsta restaurang dok upp pa vanster sida om vagen och vi, eller rattare sagt Martin trodde att det var den. Lite konstigt att det inte stod nagot om sushi utanfor bara? Den hette nagot med "The Dutch Restaurang". Vi gick in, kandes som om vi hade hamnat pa en typisk amerikansk vagkrog (mindre frasch) och det var bara pensionarer darinne. Vi satte oss och han oturligt nog bestalla dricka innan vi insag att det enda som stod pa menyn var friterat, friterat och nagon "big burger". Vi satt och skrattade lite at vart vi hamnat, drack lite, gick pa toa och sen fortsatte vi leta efter sushin som vi till slut hittade och det visade sig vara jackpot. smiley sushin var valdigt god och vi blev ordentligt matta. Synd bara att dom inte serverade ol, sa Martin kunde firat ytterligare lite. Matta och belatna tankte vi aka och kopa nagra ol som vi kunde ha i taltet men da sa killen i kassan "In Pennsylvania you can only by 24-pack, bigpack, you have to go to a bar to buy only one beer." Lite konstigt? Resten av kvallen spenderade vi i taltet med lite vindruvor, godis och applechips och spelade lite spel.
Regnet borjade inte forran inatt sa gardagen var en bra dag. Martin pastar att han ar smartare nu nar han ar 23 bara for att han vann fragespelet igar.. Hmm, jag ar tveksam. smiley

Imorn satter vi oss pa sadeln igen, enligt vaderrapporten ska det sluta regna imorn och sedan ska det aterigen bli soligt. Harligt! smiley

Ytterligare bilder ar nu upplagda i galleriet och nu aven med bildtext!

Stulen cykel i Vancouver!

Pa Paskafton hande det som inte fick handa, en av vara cyklar blev stulna. Alla var hemma i huset och tjuven slog till mitt pa dagen. Han/hon klippte/sagade av laset och tog bara den ena cykeln sa formodligen var det en ensam tjuv.

Vi har forsokt hitta den pa alla slags vis utan framgang. Vi hoppas nu att det kommer att losa sig och att det kommer nagot bra ur detta. :)

Tillbaka til New York igen!

Nu sa har vi varit i Vancouver, Kanada i ca 2 manader. Vi har jobbat hela tiden sedan vi kom hit. Martin pa en byggfirma och Linda pa ett Cafe. Vi Trivs valdigt bra har och kommer stanna till i bojan av maj.

Planerna framover ar att i maj aka till Alaska i ca 3 veckor pa semester for att prova pa lite fiske och friluftsliv. Sedan ar tanken att vi ska cykla tillbaka till New York City fran Vancouver i borjan av juni.

Hwy 1 Kalifornien

Nu sa har vi korsat USA och befinner oss en dag fran San Fransisco. Allt har flytit pa bra. Vi har hunnit med att ta en liten semester pa tre veckor fran cyklandet over jul. Vara syskon var har och halsade pa oss, vi hyrde en bil och gjorde en roadtrip pa 14 dagar till bla Sequia, grand canyon och Las Vegas.

Vi siktar nu mot att na Vancouver, Kanada i borjan av februari. Dar kommer vi formodligen att stanna och skaffa ett jobb under OS. Det ar planerna. :)