Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

Fort Valley!

Hot, hot, hot... Ja, idag ar det riktigt varmt och svettigt har i dalen som vi just nu befinner oss i! Vi ar i Fort Valley, en historisk plats. I skogarna och bergen haromkring (vi ar i Appalacherna), sa gomde sig George Washington och hans arme nar dom krigade mot engelsmannen. Vi ar hos Valerie, en hurtig dam som har en farm med 30 hastar och en av varldens basta ryttare i langloppsridning, dom rider 16 mil i strack! Och dom har tre hastar har som ligger i topp fem i USA. Vi har ett eget rum med toalett. Huset ar riktigt stort och snyggt och vyerna dom har har ar otroliga!

Igar slog vi langdrekord, 14 mil exakt! Vi borjade tidigt och kom fram vid sextiden, med 7 timmar effektiv cykling. Det gick faktiskt hyfsat bra, men vi var ordentligt trotta nar vi kom fram och en riktigt snygg cykelbranna hade vi aven fatt. Det soliga och varma vadret ar ater tillbaka. Skont! Sa idag har vi vilodag, det passade bra att stanna har sa det kandes lika bra innan vi ska ge oss upp mot bergen! Planen ar att cykla pa Skyline drive "pa" Appalacherna ner mot Atlanta.

Rolig Ridtur!

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade arbetsvisum till Kanada. Det betyder att vi får vara i Kanada i ett år och vi får även jobba där om vi skulle få för oss att vilja göra det. Men det bästa med visumet är att vi kan resa in i landet utan att behöva köpa en tidsbestämd returbiljett ut ur landet.smiley