Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

20 dagar till avfärd

Nu är det bara 20 dagar kvar och schemat är fullspäckat! Det är många man vill hinna träffa innan det bär av!

Idag har vi varit på UT och pratat med dom. Sen var vi i Marbäck och lämnade cyklarna som Börje nu ska ta en ordentlig titt på. Toppen! smiley Därefter var vi på apoteket och köpte lite smått och gott som vi förhoppningsvis inte behöver använda.. Jag (Linda) är supernöjd med mina cykelväskor från Vaude så idag beställde jag även en styrväska i samma "serie". Jag får den nog imorn. Wiho. smiley

Rolig Ridtur!

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade arbetsvisum till Kanada. Det betyder att vi får vara i Kanada i ett år och vi får även jobba där om vi skulle få för oss att vilja göra det. Men det bästa med visumet är att vi kan resa in i landet utan att behöva köpa en tidsbestämd returbiljett ut ur landet.smiley

Cykelväskor!

Jag (Linda) älskar känslan när man får en avi via sms där det står att "dina grejer finns att hämta ut på...". Grejerna känns nästan gratis när det bara är till att hämta ut dom! smiley Hur som helst så har mina nya cykelväskor kommit! Två dagar behövde jag vänta, helt otroligt att det fungerar så bra med nätshopping! Jag hade velat ha väskorna i rött, men dom var tyvärr helt slut så det blev ett par blå! Jag ska kika närmare på dom när jag kommer hem, men dom ser riktigt bra ut! smiley

Det börjar faktiskt kännas lite nu att resan närmar sig.. Fast inga nerver har hittat sig hit än! Vi har lite smågrejer kvar att fixa som ska vara klara inom 10 dagar. Då ska vi vara redo till 100%!

Mot vindens Riktning!

Nu har vi precis kommit hem från Falkenberg, Skrea, där vi haft det gott med sol och kalla bad i havet. I fredags lämnade vi Holmarp vid halv elva för att trampa iväg mot Falkenberg. Som vanligt när vi ska ut så stod regnet som spön i backen och det var inte svårt att hitta vägen till Falkenberg - bara till att cykla mot vinden! Tur att vi har vattentäta grejer och att även huden är vattentät. Plus att vi fick lite extra starka benmuskler tack vare vinden. smiley Första biten av dagen gick till Tranemosjön där vi kokade gulaschsoppa i blåsten. Vi tog oss dit via banvallen (Marbäck-Limmared) och sedan till Tranemo. Regnet började nu avta allt mer, dock inte vinden.. Våra cykelkläder torkade till ordentligt i vinden under rasten åtminstone, så lite nytta av vinden hade vi allt..

1 Månad + 1 vecka

Ja, idag är det bara en vecka och en månad tills vi sitter på flyget till New York! Det känns som om vi har ganska bra koll på allt och kommer hålla tiden med att vara klara med allt den 15 augusti! smiley

Efter helgens tur så kände vi inte av någon smärta eller träningsvärk dagarna efter. Det bådar gott! Självklart var det mindre skönt de första minuterna att sätta sig på sadeln i måndags, men efter en är det precis som om rumpan domnar och sadeln helt plötsligt är jättskön!