Långfärdscykling runt USA och delar av Kanada

Jag och min flickvän Linda ska ut på långfärdscykling. Vår expedition går ut på att cykla runt USA och delar av Kanada. Vi utgick från New York den 30 augusti 2009. Vi kommer inte att cykla under någon tidspress utan vårt mål är att cykla från start till mål. Men vi beräknar att resan tar omkring 12 månader. Under exepditionens gång kommer vi att bo i tält och laga vår egen mat.

Många undrar hur vi kom på att göra denna resa. Det hela bygger på att vi båda är väldigt äventyrslystna och att vi inte vill ut på någon vanlig charterresa. Idèn om denna expedition väcktes genom att vi sökte ett samband mellan naturupplevelser, äventyr och att göra något bra för miljön.

Jag (Martin) har tidigare erfarenhet av långfärdscykling. I Mars 2008 cyklade jag från Ulricehamn ner till Milano i Italien. Och nu har det gett mersmak.

Ni kan följa oss på våran blogg här på utsidan och våran hemsida www.bikeforfuture.se för att se mer bilder. Kommentera gärna!

Användarnamn: bikeforfuture

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Navigering, Multisport, Paddling, Foto, Resor

Äntligen tält!

Under de senaste dagarna har vi skaffat oss en del av den utrustning som vi behöver. I onsdags var vi ute på Eks i Hulared där vi skaffade oss de sista reservdelarna och tillbehören till cyklarna, så som däck, ekrar, ny pump, slangar m.m. Sedan bar det av till Team Sportia i Ulricehamn. Vårt efterlängtade tält hade kommit så nu har vi det hemma på lån för att klämma och känna! smiley

Martin cyklade runt Åsunden vilket med omvägar blev en sträcka på 6,5 mil. Sedan blev det lite beachvolley med grabbarna. Linda har istället tjänat ihop ett antal mil genom att cykla till jobbet varje dag.

Say Cheese!

Helgen har bestått av en hel del cykling och planering inför resan! Vi var hemma i Marbäck igår där pappa Timo hjälpte och lärde oss att justera växlarna i perfekt skick! Därefter kom Lindas faster Petra och hennes sambo Hans (som är proffsfotograf smiley) till byn. De fyra kommande timmarna ägnade vi oss att vara fotomodeller på ställen omkring Marbäck-Ulricehamn, så en del cyklande blev det även där. Med riktigt torra munnar efter alla leenden och en krypande hungerkänsla cyklade vi hem till Holmarp, det hela kändes som en enda lång backe! Bilderna kommer inom kort publiceras på hemsidan!

Idag har vi trotsat hettan i skidbacken här i Ulricehamn! Ett svettigt intervallpass som minst sagt kändes i benen! Så skönt! smiley

Jordgubbar doppade i choklad!!!

Äntligen har det blivit lite rutin i våran cykelträning. Jag (Martin) har cyklat till jobbet hela förra veckan, enkel resa är 2.5 mil. Kände en hel del träningsvärk i främst rygg och axlar. Jag har inga problem alls med rumpan. Funderar bara på om jag ska försöka vänja mig vid att cykla utan cykelbyxor, för jag gillar inte alls att använda dem,"han" känner sig instängd.smiley Även Linda cyklar på för fullt. Hon mötte mig i Onsdags kväll när jag var på väg hem från jobbet.smiley En sak som är säker iaf är att man ser mycket mer när man cyklar än när man åker bil. Framförallt djur. En kväll hade jag en riktigt stor älgtjur på 20 meter.

Svettigt..

Ja, att helt och hållet stänga in sig i en sovsäck med en  komforttemperatur på -18 grader en svensk "varm" sommarnatt är på tok för svettigt! Just tanken på att en bekväm säng i ett svalt rum finns tillgänglig bara 15 meter från där man ligger just nu är väldigt lockande! Man blir bekväm hemma! Annat blir det i Nordamerika, där kommer bekvämt innebära något helt annat för oss än vad det gör på hemmaplan. Men ack så mysigt det är att sova i tält och vi älskar känslan av att andas in frisk luft under en hel natt. Mer tältning kommer det att bli! (Och extra kul blir det sen när vi skaffat oss det tält som vi nu letar efter!)

Cykelrutt i USA (+Kanada)

Det finns en amerikansk hemsida som heter "Adventure Cycling Route Network" där man kan hitta "cykelvägar" genom USA. Vi tror inte det är cykelväg, likt svenska cykelvägar som vi tänker på när vi hör ordet, utan vi tror det är vägar med mindre trafik. Det är ju inte så häftigt att cykla på fyrfilig motorväg...

Gå in på http://www.adventurecycling.org/routes/RouteNetwork.pdf så kan ni kika på kartan. Vi har från New York tänkt följa Atlantic Coast söderut (turkos?), sedan fortsätta på Southern Tiern västerut (ljusbrun), därefter cykla på Grand Canyon Connector norrut (grön) till Western Express som vi följer västerut (röd) och sedan följer vi Pacific Coast (grönblå) norrut till Vancouver. Detta är som sagt bara en planering som kan komma att ändras under resans gång, men det känns bra att veta på ett ungefär hur cykelrutten ser ut. smiley  Och detta är som ni märker vår tänkta cykelrutt i USA. I Kanada följer vi västkusten upp till Alaska där vi gör en u-sväng. Efter Alaska cyklar vi genom hela Kanada tillbaka till New York. Kartbild kommer!