Jag brinner för friluftsliv och vill dela med mig av mina erfarenheter på och runt om Billingen i Skövde.

Jag brinner för Billingen i Skövde!
Sedan jag flyttade till Skövde 1995 så har jag spenderat många timmar på Billingen och dess omgivning men jag upptäcker fortfarande nya områden.
Följ mig på min Facebooksida Älska Billingen så förstår du varför du också kommer att Älska Billingen!

Användarnamn: Hjultomten

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Foto, Löpning

Efter exakt 110m ramlar sonen ner i diket

Efter att ha byggt altan och uterum på varje ledig timme i drygt 2 månader var det äntligen dags att ge sig ut på äventyr igen!
Barnen jublade och sa att nu blev sommarlovet mycket roligare.
Mitt dåliga samvete lugnades litegrann efter de orden.

Vi skulle vandra till ett vindskydd vid Hållsdammen på Billingen och sova i tält samt fiska, förutom allt oplanerat skoj man har i skogen långt från Wi-Fi och tv!
Jag packar ner allt som kan tänkas behövas på en sommarnatt i tält, (oftast alldeles för mycket).
Avståndet till nordvästra vindskyddet är endast blygsamma 500 meter men det kan vara långt nog för ett barn som inte är van vid att bära egen packning....
Efter exakt 110 meter ramlar sonen ner i diket och ligger på rygg sprattlandes med benen och skriker "Jag vill hem"!!!!
Jag försöker hålla mig för skratt och hjälper honom upp igen och manar på att det är inte så långt kvar.
Efter ca 250 meter bär jag även hans ryggsäck och vad som orsakade det, kan ni säkert räkna ut!

30kg på ryggen, bajsnödig, och getingarna attackerar!

I onsdags sa Léon att han ville göra något med mig på Billingen. Självklart sa jag, samtidigt som jag blev alldeles varm inombords av hans friluftsönskan. Han ville tälta och så fick det bli.
Vi har upptäckt många ställen men aldrig besökt Vallersjön, så det fick bli äventyrets mål.
Fredagen bjöd på allra bästa högsommarvärme och vår tur till Billingen såg ut att bli alldeles perfekt!
Jag googlade lite för att få mer information om platsen och kom fram till ganska få rader på kommunens hemsida. Frågade en vän istället som gav betydligt bättre info! Det jag vill veta innan jag besöker ett nytt ställe är om det finns plats att göra upp eld och om vattnet är drickbart. Jag slutade tidigare på jobbet eftersom jag dels inte hade packat allt och dels för att vi aldrig varit där tidigare och således inte visste exakt hur vi skulle ta oss dit.