Bloggar > Magnus Friberg > Dag 9 Trepassleden, ...

Magnus Friberg

Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Dag 9 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Haha.. Så fel det (läs: man) kan gå när man har bråttom hem:)

Regnet lättade under morgontimmarna och övergick i kompakt dimma. Vid tio på morgonen så lättade dimman och det började se ljusare ut. Vi klängde på oss våra blöta kläder och kängor och bestämde oss för att nu går vi till Abisko!Siellavággi

Så blev det också, men inte riktigt den väg vi tänkt. Vi skulle vandra några kilometer ner i Siellavággi för att sedan svänga upp i Ballinvággi och sedan ta oss ner mot tältlägret och sedan vidare mot Abisko. Till att börja med så tyckte vi att stigningen upp i Ballinvággi var jäkligt brant, det förklarade vi dock för oss själva med att det var tröttheten från en tuff vandring som gjorde att det var så jobbigt. När vi sedan nådde en stor sjö så blev det svårare att skylla på utmattning, vi fick helt enkelt studera kartan. Då upptäcktes det ganska snart att vi från början gått några kilometer för långt och svängt upp i Bahpagurra istället för Ballinvággi, vilket direkt förklarade varför stigningen var så tung. På väg upp i Bahpagurra

Det är nämligen ca 240 höjdmeter högre och fasen så mycket brantare. Sjön som vi sedan hittade var 1045 inne i Čoamuhasriehppi.Čoamuhasriehppi

Så istället för att gå på stig ner till kungsleden så fick vi på måfå gå ner genom flera kilometer björkskog innan vi nådde Kungsleden som ledde oss tillbaka till Abisko.Vandring i björkskog

Stor lättnad och glädje när vi tillslut nådde Kungsleden

Där ligger vi nu nyduschade och fräscha på campingen. Imorgon väntar tvättning av kläder och sedan en natt i en vanlig säng!Utsikt från Abisko över Lapporten

Abiskoälven

Ett fantastiskt äventyr (det bästa någonsin) har nu nått sitt slut. Vill passa på och sända ett stort tack till min far (Majjen) som ville ha med mig på den här vandringen, den har givit många minnen för livet!

Inlagt 2008-08-26 21:27 | Läst 14349 ggr. | Permalink
2008-08-26 23:36   Wolf25
Bra skrivet. Nu var äntligen följetången slut :) Ska ta och läsa om allt i en följd.

2008-08-27 06:32   -friberg-
Ulf: tack så mycket=)

2008-08-27 08:30   Öhrnell
Härligt! Längre fram kanske ni kan göra en tregenerationsvandring? Tack för att vi har fått följa emd på den här. Det har varit spännande läsning och hisnande bilder!

2008-08-27 08:38   -friberg-
Ulrika: Ja då får nog farsan hänga i ett tag till, lär ta några år innan det blir aktuellt=) Tack för berömmet!

2008-08-27 10:21   thegedd
Har varit en trevlig läsning.....återkom gärna........

2008-08-27 11:13   Annicas fjällängtan
Trevlig läsning och fina bilder. Det är fina minnen för er att bära med er.Tack för att man fått följa med.

2008-08-27 12:39   -friberg-
Jesper: Tack så mkt! Bloggen kommer fortsätta vara levande, dock kommer det dröja ett tag innan det skrivs om någon ny vandring antagligen..

Annica: Tack så mycket!

2008-08-27 13:25   Thomas Traneving
Kul med långläsning, dag för dag......
Det är som om man vore med själv :)

2008-08-27 22:58   brigas
Det var en redig tur,säkert förblir det ett mycket starkt minne för er båda resten av livet."svetsar samman" far&son.
Att gå upp på nånting är speciellt,att bli trötta tillsamman också..

2008-08-28 08:40   -friberg-
Britt: Ja, helt klart många häftiga o härliga minnen är det=)

2008-08-28 10:53   Håkan Friberg
Känns faktiskt lite sorgligt att du inte har fler dagar att skriva om.

2008-08-28 10:58   -friberg-
Ja känns faktiskt lite trist=/

2008-08-28 22:35   BrittMarie
Jag har upptäckt att det är väldigt roligt att ha vuxna barn att göra saker tillsammans med. Jag skulle tro att Håkan också tycker så.
Tack för trevlig läsning och fina bilder!

2008-08-28 22:38   -friberg-
BrittMarie: Jo det vet/hoppas jag verkligen att han tyckte=)

» Visa även betygsättningar utan kommentar