Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska i början av augusti iväg och vandra. Tänkte ta turen Nikka - Riksgränsen, via Vistas och Una Allakas. Någon som vet om broar mm är hela eller om någon försvunnit i någon vårflod. Det är ett vad en bit innan Riksgränsen, vore tacksam för tips vart det är smidigast att vada.
Tror jag vet vilket vad du menar. Vi vadade just ovanför forsen eftersom det var dit stigen tog oss. Det var inte så smart, riktigt läskigt eftersom vattnet hade bra fart och räckte till midjan. Eftertanken sa oss att vi skulle vadat en bra bit upp i sjön där det hade blivit långt men troligtvis grunt.
Menar du vadet vid Valfojåkka så skall du vada medanför vindskyddet där jåkken breder ut sig och sedan går du norr om sjön dvs på andra sidan mot vad leden går på. Enkelt vad och inga som helst problem att ta sig fram heller. Kommer inte ihåg vad sjön heter, den har ett höjdnamn, för jag sitter på jobbet och har bara blå kartan här.
Menar du vadet vid Valfojåkka så skall du vada medanför vindskyddet där jåkken breder ut sig och sedan går du norr om sjön dvs på andra sidan mot vad leden går på. Enkelt vad och inga som helst problem att ta sig fram heller. Kommer inte ihåg vad sjön heter, den har ett höjdnamn, för jag sitter på jobbet och har bara blå kartan här.
Här finns bild när jag vadar just nedanför stugan ifjol http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html
sen fanns ett vad ännu närmare gränsen, just efter Stour Kärpel som var betydligt jävligare, är nog lätt vid lågvatten men vid högt flöde ska man tydligen gå uppströms till sjön (fick vi veta i efterhand)
Här finns bild när jag vadar just nedanför stugan ifjol http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html
sen fanns ett vad ännu närmare gränsen, just efter Stour Kärpel som var betydligt jävligare, är nog lätt vid lågvatten men vid högt flöde ska man tydligen gå uppströms till sjön (fick vi veta i efterhand)
Har sett din bild förut och det är betydligt mer vatten än när vi vadade. Det andra vadet var jag aldrig säker på om vi paserade för det var extremt lättvadat när vi gick där (början på augusti i fjol) - bara att plaska över. Tom hunden gick över själv utan att jag behövde bära honom och det säger ALTT *L*. Däremot tackar jag för tipset eftersom jag kommer att passera det vadet nästa onsdag och eftersom jag skall fortsätta genom Hoiganvaggi så blir det åt rätt håll för det är väl uppströms åt det hållet du menar eller?
...Det andra vadet var jag aldrig säker på om vi paserade för det var extremt lättvadat när vi gick där (början på augusti i fjol) - bara att plaska över. Tom hunden gick över själv utan att jag behövde bära honom och det säger ALTT *L*. Däremot tackar jag för tipset eftersom jag kommer att passera det vadet nästa onsdag och eftersom jag skall fortsätta genom Hoiganvaggi så blir det åt rätt håll för det är väl uppströms åt det hållet du menar eller?
Vi kom inte över där stigen gick utan gick över lite längre ned där bäcken delar sig, skummande fors och vatten halvvägs upp på låren... lite "spännande".
Jag har int' kartan tillgänglig men jag tror det är upp i Hoiganvaggi jag menar.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...