Nikka Riksgränsen

Hej alla

Ska i början av augusti iväg och vandra. Tänkte ta turen Nikka - Riksgränsen, via Vistas och Una Allakas. Någon som vet om broar mm är hela eller om någon försvunnit i någon vårflod. Det är ett vad en bit innan Riksgränsen, vore tacksam för tips vart det är smidigast att vada.

Tror jag vet vilket vad du menar. Vi vadade just ovanför forsen eftersom det var dit stigen tog oss. Det var inte så smart, riktigt läskigt eftersom vattnet hade bra fart och räckte till midjan. Eftertanken sa oss att vi skulle vadat en bra bit upp i sjön där det hade blivit långt men troligtvis grunt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Menar du vadet vid Valfojåkka så skall du vada medanför vindskyddet där jåkken breder ut sig och sedan går du norr om sjön dvs på andra sidan mot vad leden går på. Enkelt vad och inga som helst problem att ta sig fram heller. Kommer inte ihåg vad sjön heter, den har ett höjdnamn, för jag sitter på jobbet och har bara blå kartan här.

avslutad210712; sa:
Menar du vadet vid Valfojåkka så skall du vada medanför vindskyddet där jåkken breder ut sig och sedan går du norr om sjön dvs på andra sidan mot vad leden går på. Enkelt vad och inga som helst problem att ta sig fram heller. Kommer inte ihåg vad sjön heter, den har ett höjdnamn, för jag sitter på jobbet och har bara blå kartan här.

Här finns bild när jag vadar just nedanför stugan ifjol
http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html
sen fanns ett vad ännu närmare gränsen, just efter Stour Kärpel som var betydligt jävligare, är nog lätt vid lågvatten men vid högt flöde ska man tydligen gå uppströms till sjön (fick vi veta i efterhand)

/M

avslutad210712

Gäst
granbom; sa:
avslutad210712; sa:

Här finns bild när jag vadar just nedanför stugan ifjol
http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html
sen fanns ett vad ännu närmare gränsen, just efter Stour Kärpel som var betydligt jävligare, är nog lätt vid lågvatten men vid högt flöde ska man tydligen gå uppströms till sjön (fick vi veta i efterhand)

/M

Har sett din bild förut och det är betydligt mer vatten än när vi vadade. Det andra vadet var jag aldrig säker på om vi paserade för det var extremt lättvadat när vi gick där (början på augusti i fjol) - bara att plaska över. Tom hunden gick över själv utan att jag behövde bära honom och det säger ALTT *L*. Däremot tackar jag för tipset eftersom jag kommer att passera det vadet nästa onsdag och eftersom jag skall fortsätta genom Hoiganvaggi så blir det åt rätt håll för det är väl uppströms åt det hållet du menar eller?

avslutad210712; sa:
...Det andra vadet var jag aldrig säker på om vi paserade för det var extremt lättvadat när vi gick där (början på augusti i fjol) - bara att plaska över. Tom hunden gick över själv utan att jag behövde bära honom och det säger ALTT *L*. Däremot tackar jag för tipset eftersom jag kommer att passera det vadet nästa onsdag och eftersom jag skall fortsätta genom Hoiganvaggi så blir det åt rätt håll för det är väl uppströms åt det hållet du menar eller?

Vi kom inte över där stigen gick utan gick över lite längre ned där bäcken delar sig, skummande fors och vatten halvvägs upp på låren... lite "spännande".

Jag har int' kartan tillgänglig men jag tror det är upp i Hoiganvaggi jag menar.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips